Bergopwaarts rijden op de juiste manier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lancome

Bergopwaarts rijden op de juiste manier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 12:52

Ik heb een superfijn paardje te rijden, geeft vrij gauw na op de goede manier (vwnw) en loopt braaf aan de teugel. Alleen dat woordje braaf is wat minder....In de klasse waar ik nu in rijd, ben ik wat te braaf (L2). Ik rijd hem met iets te lange teugel en niet actief genoeg. Thuis ben ik nu aan het proberen hem wat meer bergopwaarts te rijden en ik heb zelf het idee dat ie dan stug wordt en teveel in mijn handen heb. Hij wil zich niet overgeven als ik meer druk uitoefen. Ik geef wel flink been als ik dat probeer. Hij gaat o.a. scheef lopen met de achterhand, hangen op de hand en vanuit het niets aanspringen in een soort van verzamelde galop. Middendraf doet ie dan ook niet meer. Dus maar weer met langere teugel op wedstrijden en dan strekt ie wel. Heel vervelend en ik denk zelf dat ik ervaring tekort kom. Dus wie heeft er tips voor opwaarts rijden en tegelijk een fijn nageeflijk paard houden? Misschien af en toe een hulpteugel gebruiken (in de les uiteraard)?

carlijn83

Re: Bergopwaarts rijden op de juiste manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:00

Ik denk dat ie het gewoon nu nog niet accepteert dat jij hem nu ineens op een andere/actievere manier traint.
Hij mocht altijd lekker in een braaf houdinkje lopen zonder daar heel veel voor te hoeven doen.
Nu wordt ie aan het werk gezet en in een actievere (andere) houding gereden. Dat kent ie simpelweg niet en gaat er dus tegen in door inderdaad sterk te worden in je hand, niet willen nageven in de 'nieuwe' houding en er op allerlei mogelijke manieren onderuit proberen te komen. Wat jij noemt dat ie in de 'nieuwe' houding niet meer wil/kan strekken komt omdat ie zijn lijf niet volledig gebruikt, hij is niet nageeflijk en gebruikt zijn rug dus niet, zo kan ie ook nooit fatsoenlijk strekken!

Dat jij graag naar die actieve ' nieuwe' houding toe wilt werken is geen probleem alleen moet je het rustig stap voor stap opbouwen.
Eerst in je rijden nog volgens je 'oude' manier werken, als ie dan lekker nageeflijk is ga je opbouwend afwisselen met houding.
Stukje in je 'nieuwe' houding gewerkt dan weer belonen en vervolgens weer laten zaken naar de 'oude' houding.
Dit kun je als ie t goed oppakt steeds uitbouwen tot je een hele proef in je 'nieuwe' houding kunt rijden.
Maar vergeet nooit de basis! Dat je paardje door zijn lijf moet blijven lopen!

Lancome

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 20:19

Klinkt heel goed en zo ga ik het ook zeker proberen, maar hoe kan ik hem het best naar het bergopwaarts toe rijden zonder dat ie zo sterk wordt? Of moet ik hem eerst zo sterk laten zijn en gewoon doorgaan met afwisselen?

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:24

Je moet voorkomen dat ti sterk word! Wat je doe tis het volgende:

Ga de volte op, begin voor het gemak de eerste keer om het te proberen op zn goeie hand, als je het kan begin je op zn moeilijke hand.. Sluit de volte en sluit hem door tot bijna stap, als ti bijna terug valt rij je hem recht uit de volte en laat je hem verruimen. Dan hobbel je wee reen stukje door tot ti ontspannen is (op je ouwe manier, om maar in de termen te blijven ) en dan begin je weer opnieuw.

Hoe voorkom je dat ti sterk word.. neem je terug op je zithulpen (zwaar maken, lang maken, knieen klemmen, rustiger lichtrijden..) en hou hem een beetje zijwaards, dus kont ietsjes verder naar binnen of schouder wat meer ervoor. Hierdoor zal ti verder terug meoten komen op zn achterbeen en omdat ti he tmoeilijk vind wat terug komen in tempo. Als die straks sterker is ga je hierin tempowisselingen rijden om te zorgen dat je hem in de proef ook tijdens zijwaardse oefeningen kan schakelen. Dit alles die jedus met je been en zithulpen, ter ondersteuning gebruik je je hand.. Omdat je teugelvoering een bijhulp is, hoeft ti daar niet sterk op te worden.

Bedenk goed: als jij neit trekt, kan die niet terug trekken ook!

Succes!!