mijn pony reageert of niet of teveel op mijn been

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

mijn pony reageert of niet of teveel op mijn been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 12:16

ik rijd nu al een tijdje op mijn verzorgpony en sinds deze winter luisterd hij of helemaal niet of juist veel te goed naar mijn been.

als ik bijvoorbeeld een grote volte rijd en ik druk mijn binnen been eraan dan gaat hij er tegen in hangen . met het buitenbeen hetzelfde hij komt er gewoon tegen in : in plaats van "weglopen" voor mijn been gaat hij er juist naar toe.

ik moest van mijn instructeur al oefenen met wijken dit pakte hij vrij goed op maar als ik dat gedaan had en ik reed bijvoorbeeld weer een volte en ik druk iets meer met mijn been aan gaat hij meteen wijken.

weten jullie misschien een tip waar ik verder nog mee kan oefenen?
ik heb al geprobeerd wat harder de "schoppen" daar reageert hij soms op en als ik hem een tik met mijn zweep geef bokt hij vaak.

Nienkee

Re: mijn pony reageert of niet of teveel op mijn been

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 09:18

Hoi,
Wat vervelend! Je kunt proberen kleine knopsporen te gebruiken. ga ook niet direkt heel veel wijken en volte´s vergroten en verkleinen begin met een klein beetje. al hij goed reageerd moet je hem altijd belonen. Probeer hem ook eerst actief aan het been te hebben en hem mooi aan de teugel te laten lopen. veel overgangen rijden zodat hij goed naar jou luisterd. begin dan pas met voltes enzo.

Wat ook goed helpt is de volte met je been rijden en niks met je teugels te doen. misschien helpt dat.

Succes er mee!
Je mag trouwens ook wel PB en als je wilt dan kan ik je wat meer met jou probleem helpen. dit is erg algemeen!
Kuss

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:24

Ik heb een vraagje: Hoe heeft hij geleerd te reageren op het been? Mijn verzorgpaardje is namelijk zo beleerd dat hij naar beendruk, of een zweepje toekomt. Om hem naar links te laten buigen, druk ik mijn binnenbeen aan. (nu zie ik wel staan dat je hier pas deze winter last van hebt, maar ik dacht gewoon effe vragen ).

Ik zou niet met sporen gaan rijden, maar gewoon veel oefenen. Mooi aan de teugel lopen komt ook pas in een later stadium, want als een paard niet aan jouw been is, kan hij ook niet aan de teugel zijn. Probeer hem te laten luisteren naar lichte beendruk, geen reactie: dan een schop. Consequent zijn, dan gaat het zeker lukken!

Nienkee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:27

mariettek schreef:
Ik zou niet met sporen gaan rijden, maar gewoon veel oefenen.

dat is wel zo maar als je een pony hebt die net als een manege pony is.. gewoon immuun voor je beenhulpen geworden is. kan sporen toch wel helpen. niet grote maar knopsporen van 1,5 cm. dat geeft net iets meer hulp

Josien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 17:23

ik ben met mijn instructeur al meer gaan oefenen en t gaat al veel beter maar soms moet hij nog steeds even dwars zitten. mij is ook afgeraden om het op te lossen met sporen dus die ga ik niet gebruiken

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:11

josientjuhh schreef:
ik ben met mijn instructeur al meer gaan oefenen en t gaat al veel beter maar soms moet hij nog steeds even dwars zitten. mij is ook afgeraden om het op te lossen met sporen dus die ga ik niet gebruiken

wat goed dat je niet gelijk naar sporen grijpt en natuurlijk ook goed dat je instructrice het afraad..toppie! inderdaad gewoon lekker dooroefenen en consequent zijn!

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:12

Veel succes!!

Josien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 14:37

ik hoop dat hij gewoon een winterdipje heeft gehad want nu heeft ie echt dagen dat hij geweldig loopt en supergoed reageert

natuurlijk moest hij net weer op de dag dat ik wedstrijd had enorm dwars doen en mij er bijna afgooien
maarjaa de punten vielen mee

muiszje

Re: mijn pony reageert of niet of teveel op mijn been

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:29

Nienkee schreef:
Hoi,
Wat vervelend! Je kunt proberen kleine knopsporen te gebruiken. ga ook niet direkt heel veel wijken en volte´s vergroten en verkleinen begin met een klein beetje. al hij goed reageerd moet je hem altijd belonen. Probeer hem ook eerst actief aan het been te hebben en hem mooi aan de teugel te laten lopen. veel overgangen rijden zodat hij goed naar jou luisterd. begin dan pas met voltes enzo.

Onzin, juist voltes en figuren rijden om je paard uberhaupt aan de teugel te krijgen,,. Eigenlijk is het een beetje vicieus= 1: het paard moet goed aan het been zijn om aan de teugel te kunnen/mogen lopen, 2: maar het paard word veelal ook beter aan het been door het aan de teugel te lopen.
Nr 2 is meer voor gevorderde paarden en ruiters, dus nog niet echt van toepassing.

Blijf consequent! dat is het enige wat helpt: geen reactie op het been (wat voor reactie ook!) : TIK!
Wat grappig dat hij wijken wel doet en buigen voor je binnenbeen op de volte niet.. Wat ik wel lees is dat als je je been op de volte aandrukt hij meteen gaat wijken> dit vind ik eerlijk gezegd een goed teken, hij wijkt dus voor de druk, dat is een begin.
Zorg ervoor dat je je binnenbeen goed naar beneden laat afhangen> HAK UITDRUKKEN! (en dus niet stiekum optrekken zodat je harder met je hak kan drijven..) Kijk naar het middelpunt van de volte ZONDER in je HEUP te knikken (dan heb je je gewicht namelijk om je verkeerde zitbeenknobbel!), Draai je schouder mee in de volte.

Je kan ook op de grond al oefenen voor dat voor dingen, gewoon aan een halstertje in de bak oefenen met wijken voor druk.

Veel succes!