Aanspringen in Galop gaat moeilijk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fjordie_Jody

Aanspringen in Galop gaat moeilijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 10:13

Ik heb sinds 2weken een fjordje samen met een vriendin. Ze is 7jaar en pas 2maanden onder het zadel want heeft vroeger alleen maar voor de kar gelopen[ze hoefde toen alleen maar te stappen en te draven].
Sinds dat ze onder het zadel is gaat de dressuur heel goed alleen de galop, daar heeft ze best veel moeite mee. Toen we haar kochtte kregen we er een zadel bij die bleek veel te groot te zijn en niet goed te liggen. Het drukte op haar lenderen, en daarom dacht onze stal eigenaaresse dat ze bokte als je aan ging galoperen. Door dat gebok was mijn vriendin er dus 2x vanaf gevallen. Dus we kregen een ander zadel [ een wintec ] die echt lekker op dr rug ligt. Nou wij rijden en een week lang had ze niet meer gebokt met aan galopperen. Tot dat gister ze het weer deed, wij dachten er vanaf te zijn nou niet dus. Het is dus zo dat als je wilt aan galopperen dat ze het best lang uitsteld eerst [dus heel lang hard draven] en dan springt ze eigenlijk aan en soms als je wilt aangalopperen en je geeft de hulpen ervoor gaat ze bokken. En als ik haar longeer in de longeer ring en ik laat haar aangalopperen is er niks aan de hand dan kan ze het allemaal gewoon.

Nou ik hoop dat jullie hier raad mee weten? en goede tips hebben want die kunnen we wel goed gebruiken.

Gr Caroline

Yinka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:58

gebruik je tijdens het longeren, elestiek of pessoa? Want daarbij moet ze haar rug meer bollen volgens mij en dan moet ze andere spieren gebruiken. Dus is het aanspringen moeilijker. Ze heeft volgens mij nog niet echt de spieren om met een persoon makkelijk aan te galoperen.
Maar ik weet er ook niet veel van af.

Nicky__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:00

kan je niet worden gelongeerd?

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:29

drukking misschien? Dat is als het zadel niet helemaal goed ligt.. Of je zit wat stijver en kan je pony minder goed galloperen.

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:53

Misschien heeft ze het gewoon nog heel moeilijk met galoperen met iemand op de rug

je moet maar even bedenken dat dit paardje 7 jaar lang geen ruiter op haar rug heeft gehad en niet veel heeft moeten galoperen. Die spieren hebben tijd nodig om te groeien en sterker te worden.
Probeer haar met rijden sterker te laten worden door veel overgangen te rijden, veel figuren en vooral goed die achterhand er altijd bij

Je zou best ook proberen haar regelmatig te longeren en daar ook galop te vragen, niet te lang aan een stuk, beter 10x 2 rondjes dan 2x 10 rondjes. Want met overgangen kweken ze een stuk meer spieren.

Let er ook op dat ze al goed losgereden is vooraleer je gaat galoperen, misschien heeft ze gewoon wat spierpijn omdat ze nog niet los is.

ik hoop dat je hier iets aan hebt

Fjordie_Jody

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 20:30

Ik logeer mijn pony juist altijd eerst voor het rijden omdat ze dan vast een beetje los is en aan de longe is er niks aan de hand dan springt ze netjes aan maar op het moment dat je er op zit dan niet meer.

Renee__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:08

Als het zadel etc goed ligt:
Binnenstelling
Buitenbeen overdreven naar achter
Binnenbeen duidelijk hulpen geven

Gaat ze bokken? Dan mag/moet je haar afstraffen, want dat mag ze niet

Oja, als ze in galop zit zonder moeilijk doen natuurlijk goed belonen

Gaat ze keihard draven? Wacht je tot ze rustig is *moet je wel wat aan doen dan * En probeer je het weer.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:01

een paard op de manege heeft dat ook. Wat wij daar moesten doen was van uit stap meteen goed aansporen en een tikjeop dek ont geven. En nutaarlijk het been gebruiken;)

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:42

Ik denk dat dit paardje moeite heeft met haar balans. Ze is te vergelijken met een jong paard dat nog nauwelijks heeft gegaloppeerd, dus ze moet nog leren hoe ze zichzelf het beste in evenwicht kan houden.
Probeer haar sowieso eerst goed aan de hulpen te krijgen, zodat ze snel reageert als jij been geeft, dat maakt het aanspringen al gemakkelijker. Nou kan het nog wel zijn dat ze het moeilijk vindt om dan aan te springen hoor. Eerst probeer je gewoon aan te springen, met dezelfde stemhulp als aan de longe en je beenhulp. Begint ze hard te draven ipv aan te springen dan tik je bij met je zweepje en als ze aanspringt dan beloon je heel uitgebreid. Als ze nou begint te bokken dan blijf je wel gewoon rijden om haar in galop te krijgen maar je roept wel even boos 'Hey!' zodat ze begrijpt dat dat niet de bedoeling is.
Als het een braaf paard is wat gemakkelijk terug te krijgen is uit galop, dan scheelt het als je buiten op een recht zandpad kunt gaan oefenen. Dat nodigt al uit tot galopperen en ze raakt in de hoeken niet steeds uit balans. Succes!

ps. Probeer zelf heel stil te zitten! Het kan schelen als je voor de galop in het begin wat verlicht gaat zitten, dat ontlast de rug. Als ze beter kan galopperen ga je gewoon steeds meer zitten en uiteraard moet die drafperiode korter worden, daar mag je na een tijdje best even streng op zijn. Maar in het begin niet al te druk om maken