Bokken/stijgeren tijdens het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zanzibar

Bokken/stijgeren tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 21:14

Mijn paardje stijgert/bokt tijdens het rijden. In stap doet hij dat nooit, maar als ik de hulpen voor galop of draf geeft begint hij stil te staan,bokken en stijgeren. Bij het longeren gedraagt hij zich keurig. We hebben hem na laten kijken door de dierenarts, met zijn gezondheid is dus niets mis . Het kan ook niet door het zadel komen want als ik zonder zadel rij doet hij dat ook.Met buitenrijden is het nog erger. Als je van stal af gaat, wil hij geen pas zetten en gaat stijgeren, todat je hem om laat keren, of eraf valt. Als je eenmaal omkeert is het volle galop naar stal toe. Ik heb alles geprobeert maar niets helpt. Als je afstapt loopt hij gewoon keurig verder. Ik weet echt niet meer wat ik er mee moet doen, iemand misschien wel hetzelfde probleem gehad? iemand een oplossing?

silby

Re: Bokken/stijgeren tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:43

een vriendin van mij heeft zo'n zelfde probleem gehad
haar pony kwam ook altijd omhoog
wat zei heeft gedaan klikt heel raar maar heeft wel goed geholpen
ze nam een ei (rauw) in haar hand tijdens het rijden en zodra dat ze voelde dat hij omhoog wou komen sloeg ze dat ei op zijn hooft tussen zijn oren kapot.
het is wel een beetje een smurrie maar het paard denkt dan dat hij bloedt het werkte perfect bij haar
de pony heeft het daarna nooit meer gedaan!!!
misschien moet je dat ook eens proberen??
succes verder er mee.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 22:30

Zoals jij het beschrijft klinkt het verzet tijdens het rijden, dus het niet willen accepteren van beenhulpen voor galop/draf. In ieder geval goed voorwaarts blijven rijden, dus als ie stijgert, gelijk naar voren, eventueel tik met zweep. Het is moeilijk af te leren, omdat ie het nu als een foefje gebruikt: zodra hij stijgert, stap jij af en ga je ernaast lopen.
Gewoon heel consequent zijn en dit soort gedrag niet dulden. Als ie echt gevaarlijk doet (neiging tot achterover vallen) dan kun je misschien beter professionele hulp erbij halen.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 00:23

Ik ga helemaal met Manon mee, en die truc van dat ei zou je ook een keer kunnen proberen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 08:05

wat zegt je instructeur hiervan?

dravergekkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:50

die manier van het ei ben ik het toch niet helemaal mee eens.
je paard verzet zich en dat doet hij niet zomaar.
weet niet hoe oud dit paard is?
maar mischien is hij gewoon verkeerd ingereden...
of is er ooit iets gebeurt.
als je paardje steigert gewoon goed benen of tik met de zweep.
probeer hem gewoon goed door te rijden.
en zodra hij goed gedrag vertoont belonen.
probeer niet af te stappen of het moet een te gevaarlijke situatie worden. of als je bang ben laat iemand anders hem dan rijden.
(is hij ook op ze gebit gecontroleerd? dit kan ook de oorzaak zijn.)

Zanzibar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 12:13

Bedankt voor het antworden.

Voor die manier van het ei, ben ik het met dravergekkie eens. Het helpt volgens mij ook niet tegen stilstaan en bokken.
Het probleem is dat als hij begint te stijgeren ik hem niet meer naar voren krijg behalve als ik afstap. Als ik hem een tik geef begint hij aleen maar meer te stijgeren.
Mijn instructeur heeft alles geprobeert. Hij zei dat er nou eenmaal paarden zijn die niet bedoeld zijn voor het rijden.
Hij is 7 jaar. Ja zijn gebir is ook getrololeerd.
Ik denk dat hij buiten gewoon bang is om van stal af te gaan. Want als ik rischting huis rij, gaat hij in volle galop zonder te bokken, stil te staan of te stijgeren. Maar ik snap alleen niet waarvoor hij dan precies hetzelfde doet thuis in de bak.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:33

Manon schreef:
Zoals jij het beschrijft klinkt het verzet tijdens het rijden, dus het niet willen accepteren van beenhulpen voor galop/draf. In ieder geval goed voorwaarts blijven rijden, dus als ie stijgert, gelijk naar voren, eventueel tik met zweep. Het is moeilijk af te leren, omdat ie het nu als een foefje gebruikt: zodra hij stijgert, stap jij af en ga je ernaast lopen.
Gewoon heel consequent zijn en dit soort gedrag niet dulden. Als ie echt gevaarlijk doet (neiging tot achterover vallen) dan kun je misschien beter professionele hulp erbij halen.

Ben het met haar eens!;-)

Manon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:18

Zanzibar schreef:
Bedankt voor het antworden.

Voor die manier van het ei, ben ik het met dravergekkie eens. Het helpt volgens mij ook niet tegen stilstaan en bokken.
Het probleem is dat als hij begint te stijgeren ik hem niet meer naar voren krijg behalve als ik afstap. Als ik hem een tik geef begint hij aleen maar meer te stijgeren.
Mijn instructeur heeft alles geprobeert. Hij zei dat er nou eenmaal paarden zijn die niet bedoeld zijn voor het rijden.
Hij is 7 jaar. Ja zijn gebir is ook getrololeerd.
Ik denk dat hij buiten gewoon bang is om van stal af te gaan. Want als ik rischting huis rij, gaat hij in volle galop zonder te bokken, stil te staan of te stijgeren. Maar ik snap alleen niet waarvoor hij dan precies hetzelfde doet thuis in de bak.

Tsja, dat wordt dan lastig als je hem niet meer naar voren krijgt . Laat anders iemand in het midden staan met de longeerzweep en als ie stijgert dat diegene dan ff lekker met de zweep knalt. Het is een soort cirkel die je een keertje moet doorbreken. Je instructeur kan wel zeggen dat sommige paarden niet bedoeld zijn om op te rijden, maar daar schiet jij niets mee op. Misschien iemand anders zoeken om te helpen? Succes iig, want het is een lastig probleem

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:25

Als hij verder niks mankeert moet je hem er toch een keer doorheen helpen Nu kan hij keer op keer van jou winnen, en zal het nooit beter worden enkel erger!

Dus Bptje aan, goede helm op lange dressuurzweep mee in de linkerhand klein kort springzweepje op rechts. en op het moment dat hij terug komt in tempo been eraan en een tik met de dressuurzweep....... komt hij daar doorheen gedenderd en gaat ie omhoog dan al bij de eerste milimeter hem toch een draai om zn oren geven met het springzweepje waar hij na drie dagen nog van duizeld..... dan gelijk been er weer aan en naar vooorrrren! en uiteraard dik belonen als hij dat dan doet.

Hier moet je echt doorheen, deze circel moet je echt doorbreken .......

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:31

Zanzibar schreef:
Mijn instructeur heeft alles geprobeert. Hij zei dat er nou eenmaal paarden zijn die niet bedoeld zijn voor het rijden.....

Volgens mij is er 1 ding dat jouw instructeur nog niet gedaan heeft: 'm eens een pak op z'n sodemieter geven tot ' ie onze lieve heer voor een krentenbol aanziet...
Dat paard neemt jullie zo te horen gigantisch in de maling.
Oftewel: (tijdelijk) een betere ruiter erop en gaan met die banaan. Is ' ie nou helemaal besodemieterd! (Als 'ie het niet kon of er was echt wat aan de hand, zou hij ook richting huis niet braaf lopen. Overigens vind ik het absoluut stupide om dan richting huis in volle galop te laten gaan. Hoezo ik conditioneer mijn paard???)

PS Wat voor instructeur heb je eigenlijk qua ervaring danwel papieren???

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:47

KiWiKo schreef:
Als hij verder niks mankeert moet je hem er toch een keer doorheen helpen Nu kan hij keer op keer van jou winnen, en zal het nooit beter worden enkel erger!

Dus Bptje aan, goede helm op lange dressuurzweep mee in de linkerhand klein kort springzweepje op rechts. en op het moment dat hij terug komt in tempo been eraan en een tik met de dressuurzweep....... komt hij daar doorheen gedenderd en gaat ie omhoog dan al bij de eerste milimeter hem toch een draai om zn oren geven met het springzweepje waar hij na drie dagen nog van duizeld..... dan gelijk been er weer aan en naar vooorrrren! en uiteraard dik belonen als hij dat dan doet.

Oh jij bent echt gemeen tegen paarden! zomaar een super tik met de zweep geven? Ben je helemaal gek!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:48

Ja zo is KiWiKo, die is heeeeeeel gemeen

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:27

lois_fjordje schreef:
KiWiKo schreef:

Oh jij bent echt gemeen tegen paarden! zomaar een super tik met de zweep geven? Ben je helemaal gek!

Een paard die bij mij steigert mag blij zijn dat ie het overleeft

En denk erom hoor, ik sla ze echt heel hard dan.

Zanzibar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 15:48

Sonja; er zijn al tientallen (ervaren)ruiters op gestapt, hij blijft stijgeren. Ik heb het misschien een beetje verkeerd gezegd maar ik laat nooit me paard in galop naar huis gaan, al zal die dat wel het liefst doen.

Manon; als er iemand bij staat gedraagt hij zich perfect.

Iemand kwam vandaag met de tip om meteen wanneer die probeert te stijgeren een hele kleine circel te draaien, ga zo maar even uittesten.

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:16

Mijn pony deed het ook, Ze had gewoon geen lol in het werken. niet in de buitenritten. We hebben haar verkocht omdat wij graag werkte met haar en zij liever niet, tis spijtig. Maar ik zou echt gaan uitzoeken waarom je paard zo doet! zet haar bijv es een week stil. alleen longeren en kijk hoe ze daarna reageerd

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:38

KiWiKo jij wilt echt aandacht! jij bent geen paard waard! vervelend kreng!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:39

wat zijn hier veel mensen onredelijk tegenover het paard....
het paard moet dus gelijk maar een harde mep krijgen omdat het ongehoorzaam is.
wat je er in slaat sla je er niet uit.....
dit paard heeft mischien gewoon iets meer geduld nodig dan andere.
hoelang heb je hem al?
en heeft hij dit altijd al gdaan?
mischien toch als jou het nii lukt is het verstandiger om hem in training te doen...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:07

lois_fjordje schreef:

Klopt maaruh je mag wel een daggie met mij meelopen hoor

Ik ben geen paard waard, en dat is waarom ik altijd die klo otzakken weer goed moet maken zodat het baasje er weer mee door een deur kan

Een paard dat steigert rijd ik zowizo altijd in stelling, zodat als het terug komt ik gelijk de neus bij mijn teen heb....... zo kan hij namelijk niet de lucht in

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:10

tss jij bent echt geen paardengek! ik heb medelijden met de paarden waarop je rijd! Ik hoop dat je er snel afvalt!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:15

wanneer ga je een dag met me mee

ik ben inderdaad geen paardengek....... ik ben zo gek geweest om van paarden mijn beroep te maken.

Maar je mag echt een daggie mee, en dan mag jij op de makkelijke paarden

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:20

lois_fjordje schreef:

Onn topic

Ik snap nooit waar de eiergooiers de tijd vandaan halen om te mikken tussen de oren....
Met de steigeraar die ik gereden heb jaren geleden...had ik geen tijd voor die geintjes....
Ik moest me maar met een ding bezig houden..hoe de f*ck zorg ik dat ik erop blijf en niet met paard en al omver klap....

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:31

Tissss stihiiil aan de oooveerkaahaant

Ineke2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:31

lois_fjordje schreef:
tss jij bent echt geen paardengek! ik heb medelijden met de paarden waarop je rijd! Ik hoop dat je er snel afvalt!!

Haha lois_fjordje het is duidelijk dat jij nooit op een verreden paard hebt gezeten, ben benieuwd wanneer je een keertje een dagje mee gaat met Kiwiko

Mijn pony heeft 1x echt goed gesteigerd, op dat moment heeft iemand anders hem een rotknal verkocht met een longeerzweep. Pony vloog de bak door naar voren. Dát was de reactie die ik wilde dus was pony braaf, beloond en verder gereden. Hij heeft het nooit weer geprobeert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:37

dravergekkie schreef:
wat zijn hier veel mensen onredelijk tegenover het paard....
het paard moet dus gelijk maar een harde mep krijgen omdat het ongehoorzaam is.
wat je er in slaat sla je er niet uit.....
dit paard heeft mischien gewoon iets meer geduld nodig dan andere.
hoelang heb je hem al?
en heeft hij dit altijd al gdaan?
mischien toch als jou het nii lukt is het verstandiger om hem in training te doen...

Ehhhhh en wat denk je dat ze "in training" met een dergelijk paard doen? Vertellen dat hij stout is als hij steigert? }> "Foei paardje, niet meer doen hoor, dat is stout!", zoiets?

Steigeren is wel dusdanig ernstig dat je op een gegeven moment nog 2 keuzes hebt, hoe naar het ook klinkt. OF je bent nog 1 tikkie harder voor het paard dan het paard voor jou en dan kan hij blijven leven. OF hij gaat naar de eeuwige weilanden en dat is de gekuisde versie van Pensionstal Stegeman.

Let wel, ik ga er nu dus echt van uit dat het paard lichamelijk NIETS mankeert EN dat een deskundige instructeur echt ALLES geprobeerd heeft ism de eigenaar.

Klinkt allemaal misschien hard, maar je laat je toch niet in gevaar brengen door je hobby????