Middenstap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Marije__

Middenstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 20:32

In de nieuwe proefjes moet je in de B van hadn veranderen en hierbij middenstap laten zien.. Nu is mijn vraag: Hoe kan ik dit het beste mijn paard laten doen.. Wat ik nu doe is been geven, en haar tegelijkertijd ophouden zodat ze niet in draf over gaat... Toch is dit voor mijn gevoel niet goed, heb het trouwens niet vanaf de zijkant gezien.
Natuurlijk gaik ht mijn instructrice vragen, maar haar zie ik niet meer voor mijn eerste ondelringe wedstrijd in de nieuwe proeven ivm lesuitval!

carlijn83

Re: Middenstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:35

Je moet je paard ook niet tegenhouden in de middenstap.
Ze mogen juist aan een iets langere teugel zich langer maken over de bovenlijn en daardoor een ruimere stap maken.

Dus vanuit de arbeidstap voorwaarts neerwaarts er in laten zaken en actief aan je kuit houden.

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 20:37

En hoe zorg ik er dan voor dat ze niet in draf overgaat? Ze reageert dus heel goed op mijn been, en gaat dan dus te snel in draf over!

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:39

probeer met je zit en je bekken de stap te verruimen!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:40

als ie goed in de verbinding staat, lekker zijn lijf gebruikt en voorwaarts neerwaarts er in zakt draven ze over het algemeen niet aan op je kuit.
Voel hoeveel kuit je kunt geven voor het gewenste resultaat zonder in draf over te gaan.
En idd met je zit begeleiden.

Probeer eens te kijken als je aan het stappen bent, als de linkerschouder (=voorbeen) naar achteren is, komt het linkerachterbeen er op dat moment aan, die verdrijft het voorbeen.
Als je op dat moment linkerkuit geeft, stimuleer je het linkerachterbeen verder door te stappen.
Zo ook met rechts. Als je dan in je midden/uitgestrekte stap zit drijf je dus om en om met linkerkuit/rechterkuit.
(dit overigens alleen doen als je t echt goed voelt, zodat het resultaat bevorderd, als je het niet helemaal snapt even aan je instructie vragen, die kan je irl helpen)

Als je je paard hals laat strekken in de draf en je houd je kuit er aan, gaat ie toch ook niet in galop?

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 07:31

carlijn83 schreef:
als ie goed in de verbinding staat, lekker zijn lijf gebruikt en voorwaarts neerwaarts er in zakt draven ze over het algemeen niet aan op je kuit.
Voel hoeveel kuit je kunt geven voor het gewenste resultaat zonder in draf over te gaan.
En idd met je zit begeleiden.

Probeer eens te kijken als je aan het stappen bent, als de linkerschouder (=voorbeen) naar achteren is, komt het linkerachterbeen er op dat moment aan, die verdrijft het voorbeen.
Als je op dat moment linkerkuit geeft, stimuleer je het linkerachterbeen verder door te stappen.
Zo ook met rechts. Als je dan in je midden/uitgestrekte stap zit drijf je dus om en om met linkerkuit/rechterkuit.
(dit overigens alleen doen als je t echt goed voelt, zodat het resultaat bevorderd, als je het niet helemaal snapt even aan je instructie vragen, die kan je irl helpen)

Als je je paard hals laat strekken in de draf en je houd je kuit er aan, gaat ie toch ook niet in galop?

Bedankt, ik zal eens kijken of ik het wel/niet voel!

Over dat laatste, van draf naar galop niet nee, dat is toch een heel andere hulp?

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 12:28

Nou ik heb het geprobeerd, lastig hoor
Ik voel haar wel versnellen.. maar of het ook echt middenstap is, nee dat voel ik niet.. daarvoor moet ik denk ik echt foot's zien

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:02

MissPromiss schreef:
Over dat laatste, van draf naar galop niet nee, dat is toch een heel andere hulp?

Ja, das waar maar even voor het idee of ze in zo'n houding voor je kuit echt gaat versnellen of niet.

Het is ook lastig om zelf te zien/voelen in t begin of ze verruimen ja of nee.
Vraag eens iemand mee te kijken van de kant, die kan het heel makkelijk zien. Daar kun jij dan weer van leren of het klopt wat je denkt dat ie doet

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:04

carlijn83 schreef:
Je moet je paard ook niet tegenhouden in de middenstap.
Ze mogen juist aan een iets langere teugel zich langer maken over de bovenlijn en daardoor een ruimere stap maken.

Dus vanuit de arbeidstap voorwaarts neerwaarts er in laten zaken en actief aan je kuit houden.

Ik heb altijd geleerd dat er geen arbeidsstap bestaat ?

enkel verzamelde stap-middenstap en uitgestrekte stap
wel arbeidsdraf en galop.

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:07

Hier is een tijdje geleden een topic over geweest.
Toen heb ik deze foto gebruikt, maar ik moet er wel bij zeggen dat de neus iets meer naar voren mag.
Maar qua gang/aanleuning is deze wel goed denk ik
Afbeelding

Z'n neusje was juist iets meer aan het zakken en naar voren komen ,maar daar heb ik geen foto van.

'kHoop dat je hier iets aan hebt

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:35

nek laten strekken tot ong borst/knie hoogte, dan om en om been geven, 2x bij mij iig. snap je

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:37

eerst linkerbeen dan rechts, en dan nog een keer

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:07

hihi, ook proefje 5/6 aant oefenen?
Wat hierboven met plaatjes wordt ondersteund is de bedoeling.
Als je voorin het proevenboekje kijkt wordt daar ook omgshhreven wat ze precies van je verwachten.

Lyonesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:18

krumel schreef:
nek laten strekken tot ong borst/knie hoogte, dan om en om been geven, 2x bij mij iig. snap je

Hoofd op kniehoogte hoort bij vrijestap...

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:47

Helene_ schreef:
Ik heb altijd geleerd dat er geen arbeidsstap bestaat ?

enkel verzamelde stap-middenstap en uitgestrekte stap
wel arbeidsdraf en galop.

Arbeidsstap bestaat zeker wel.

Heb ff een proevenboekje opengetrokken, M2 proef 21 punt 13
F arbeidsdraf
M arbeidsstap

Ook voorin t boekje (pag19) bij de uitleg van alle onderdelen e.d. staat gewoon de arbeidsstap omschreven.
Het paard beweegt zich monter regelmatig en ongedwongen voort, het vertoont een rustig en actief beeld. De stap is gelijkmatig en vastberaden. De ruiter leidt het paard in een constante lichte aanleuning

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 18:52

Het probleem is dus dat ik geen boekje heb maar idd, proef 5 en 6
Ik heb vandaag in het bos gereden... en met mn kuiten druk gegeven.. eerst snapte ze het niet, en wilde ze aandraven.. en toen toch maar iets van voren opgehouden, zo dat ze snapte dat ze moest stappen... vervolgens opnieuw geprobeerd en ze deed het wel een beetje! Iemand gevraagd of die even wilde kijken of er verschil zat, en dat zag ze wel.. maargoed ik weet niet of het echt middenstap is of gewoon snellere stap waarbij ze het achterbeen net iets verder plaatst

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:13

Als ik een middenstap rijd dan houd ik altijd in m'n gedachte dat ze ontspannen, door het lijf loopt en dus dat ik haar neusje er ook meer uit rijd. En idd met je bekken werken. Volgens mij komt het wel goed

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:50

ik ben ook proef 5 aan het oefenen, en om het makkelijker te maken hebben moest ik hem van mijn instructrice eerst tot kniehoogte laten zakken. Nu tot borsthoogte. Hij maakt nu iig wel ruime passen

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:54

je moet zoiezo niet tegenhouden in middenstap (zowiezo niet in stap) want dan gaan ze juist kort stappen en heb je geen 4 tact meer, je moet zijn nek een beetje uitschuiven, zorgen dat het paard zich lang maakt, mee wiegen met je zit zodat hij grotere passen gaat maken. jammer dat de stap door zoveel mensen word verwaarloost ieder paard heeft van nature een goede stap, maar die word vaak verwaarloost en de stap is de gang waar je het minst aan kunt verbeteren.. als ik jonge paarden rij blokkeer ik ze zo min mogelijk in stap, in stap ga ik ze ook nog niet in de aanleuning rijden, zodra ze dat in draf en galop kunnen kan dat in stap ook maa rik ga er zéker niet op oefenen!

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 23:25

Ik hoor net: je hebt een middenstap als je paard het achterbeen op of over de afdruk van het voorbeen plaatst.. maar dat doet prom dus sowieso in stap wel.. opzich heeft ze dus wel een goede ruime stap.. maargoed we zien het morgen wel.. ik ben benieuwd wat voor cijfer er op mn protocol komt te staan.
(@Dresslover: Tegen houden in stap zou ik ook nooit doen, maar als ze over willen gaan tot draf moet je ze toch wel inhouden, vervolgens wel weer loslaten natuurlijk)

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 07:56

Succes!! Lekker door het lijf laten stappen, dan komt het goed