Pony stuk gereden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nouka

Pony stuk gereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 20:18

Nadat mijn vorige lease pony (arabier, snel, schrikkerig) verkocht is, rij ik nu een oudere NRPS. Hij is vroeger kampioen van Noord-Holland geweest in de Z2 dressuur, dus hij kan zeker lopen.
Nu is hij de laatste paar jaren bij een meisje geweest die hem iedere pas schopte met haar scherpe spoortjes en sloeg met de zweep, terwijl ze dat deed zaagde ze hem ook nog gigantisch in z'n mond (dat is nog es intensief paardrijden ja, ik snap ook niet hoe ze het vol hield ..). Ook kreeg hij bij haar geen krachtvoer (en wel iedere dag rijden ..), dus hij is veel te mager. Hij is nu al een stuk dikker dan hij eerst was, maar je voelt z'n ribben nog steeds.
Omdat hij al een stuk aangesterkt is, durf ik het nu aan om erop te rijden, maar hij reageert totaal niet meer op gewone druk van het been. (M'n instructrice raadde een spoortje aan, want dat was hij gewend in de Z, oke, ik reed vroeger ook altijd met spoor, dus heb ik het kleinste stompste spoortje dat ik kon vinden gehaald, maar het verschil is echt miniem..) De enige manier om een reactie te krijgen is hem een knal geven met de zweep.
Aan de andere kant, als ik les heb kan hij na 20 minuten ineens gigantisch draven en dan loopt ie aardig, maar dat zakt ook weer weg, en dan reageert hij weer niet.

Hebben jullie tips voor me?

carlijn83

Re: Pony stuk gereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:26

Je moet hem weer snel leren worden aan je been, dit doe je door veel te schakelen en veel overgangen te rijden.
In het begin zul je even hulp van je zweep/spoor nodig hebben om je beenhulp te laten doorkomen maar als je dit correct en consequent aanpakt zal dit zeker opknappen.
Bij iedere goede reactie op je voorwaartse hulp even belonen met je stem/hand zodat ie leert dat dat goed is.
Is ie niet snel genoeg op je kuit, even je spoortje of een tikje met je zweep achter je kuit.

Manon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 22:33

Idd veel overgangen rijden. Hij is nu een beetje afgestompt op de hulpen, maar als je actief overgangen blijft rijden, dan gaat straks vanzelf het knopje weer om. In het begin zal het wel intensief zijn (veel been voordat hulp doorkomt), maar ik denk dat het uiteindelijk wel weer makkelijker gaat worden. Pony moet weer leren om op miniem hulpje voorwaarts te gaan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:52

Ik zou het proberen op te lossen door grondwerk aan de dubbele longe. Maak gewoon een nieuwe start.
Een paard corrigeren heeft tijd nodig en neem die tijd. Daar krijg jij veel meer voldoening van en je paard ook. Hij wordt jou dankbaar en heeft meer voor je over.

Waarom dubbele longe? Het is in ieder geval een manier van onbelast trainen. Zorg dat je paard los wordt en probeer die lossigheid te bewaren. Blijft hij losgelassig dan kun je hem vanuit die lossigheid naar voren laten lopen.

Probeer hem weer aan je stemhulp terug te krijgen en dat je alleen maar hoeft te drijven met je zweepje (niet te tikken) om hem naar voren te laten lopen. Werk met het commando 'let op' en geef daarna het commando voor de gang of tempoversnelling. Zo weet hij duidelijk dat er iets gaat gebeuren.

Maak hem duidelijk dat hij met een eventueel tikje van de zweep iets moet doen. Dat hij de spanning die het opwekt verwerkt naar positieve spanning en niet naar negatieve spanning en dat hij in verzet komt.

Heb je hem weer lekker aan het lopen dan probeer je dat te onderhouden tijdens het rijden. Combineer je stemcommando's bij de aanwijzingen die je geeft met je lichaam. Dus wanneer je wilt gaan draven zeg je eerst 'let op'en je drijft aan. Wanneer je een tikje gaat geven zeg je weer eerst 'let op' en je geeft een tikje.
Je zult merken dat dit echt werkt.
Ik merk het bij jonge paarden die opgeleid worden, maar net zo bij mijn eigen paard die verreden was.

En natuurlijk heel veel belonen wanneer hij goed reageert!

Heel veel succes!

Tivara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:45

Ben het wel eens met de tips die hierboven staan..
Ik zou eerst even met wat grondwerk beginnen,
En als je erop gaat veel overgangen rijden..
Misschien is het ook mogelijk om je zadel ofzo is na te laten kijken..
Mijn zadel lag niet goed, en mijn paard was dus ook niet vooruit te branden..
Succes ermee

Nouka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 19:23

Longeren met dubbele longe is inderdaad wel een goeie tip! 'Let op' ga ik ook proberen, dankjewel!
Veel overgangen rij ik al, maar ik moet er consequent in blijven.
Iemand anders nog tips?

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:35

ja je pony terug aan been te krijgen en ook vooral plezier in het rijden terug! waarschijnlijk elke keer als je benen geeft en een tik van de zweep gaan je pony zijn oren achteruit , dit is dus echt geen goed teken. Als hij iets goed doet echt uitbundig belonen, zie dat er terug fun in is. Wat helpt is door je pony eens goed zijn gang te laten gaan. Eens goed door te pisten laten galoperen en wanneer je benen geeft tijdens de galop en hij versneld goed belonen. overgangen moet je echt niet rijden... dan moet hij altijd weer terug stoppen!!!!! gewoon goed laten doordraven en galopperen en doorstappen.. zie dat je goed duwt met je benen en bij de minste reactie weer belonen...

_Jennifer_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:42

De tip van Yenneke raad ik aan Mij lijkt het ook niet dat je paard nog veel plezier heeft in het rijden doordat hij zo afgestompt is door dat andere meisje? Zorg iniedergeval voor veel geduld en afwisseling in het werk.

Geef je paard eens een lange teugel (wel met contact) en laat hem een beetje zijn gangetje gaan (hij moet wel in de gangen blijven waar jij in wilt). Veel paarden worden dan snel enthousiaster omdat ze merken dat ze meer vrijheid hebben en gaan sneller lopen. Dit kan je steeds verder opbouwen enz. Heb ik bij Chesney gedaan, nu krijgt ze als beloning voor haar goede werk een lange teugel en mag ze in galop even lekker hard gaan (uiteraard wel met beperking)

Sioux15

Re: Pony stuk gereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:25

Begin eerst bij grondwerk. Gaat dit goed kun je er weer op gaan. Als je een over gang gaat maken kun je let op zeggen maar je kunt ook "en" ervoor zeggen bijv. en walk als je wilt gaan stappen. Als je wilt gaan stappen zeg je en walk of let op walk en verplaats je je gewicht naar voren en strek je armen uit zo is het veel duidelijk voor je paard dan dat je ligt te drijven met je kuit/zweep. Gaat je paard dan nog niet naar voren geef je lichte kuitdruk dit moet voldoende zijn. Als je paard dan eenmaal loopt dan ga je weer gewoon rechtop zitten en dat kun je ook in de draf doen met bijv. en jog en dan klik je met je tong en je paard loopt. Zo doen wij dat op de manege ook en zelfs de botste paarden lopen nu alleen maar op stem en zit dus helemaal zonder druk. Zelfs de haflinger en de fjord lopen nu zo.

Succes ermee

Greetz Sioux

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:42

Ik heb even in je profiel geken en zie dat deze pony al 23 jaar is.Pesoonlijk zou ik toch niet al te veel meer gaan doen met deze oude heer.Hij heeft zijn sporen al meer dan voldoende verdiend lijkt mij.Natuurlijk kan je nog lekker rijden met hem zolang hij zich er goed bij voelt en hem soepel houden is altijd goed....maar een hoop leren van een pony van 23 zal toch een beetje moeilijker worden.Hij heeft het niet goed gehad,en om hem nu weer helemaal zo te krijgen als hij ooit heeft gelopen kan je echt wel op je buik schrijven!Gun hem een lekkere oude dag zonder dat je hem te veel gaat belasten!Dat zou niet helemaal eerlijk zijn tegenover dit dier wat al zoveel heeft meegemaakt!!!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:44

aerdenhout1 schreef:
Ik heb even in je profiel geken en zie dat deze pony al 23 jaar is.Pesoonlijk zou ik toch niet al te veel meer gaan doen met deze oude heer.Hij heeft zijn sporen al meer dan voldoende verdiend lijkt mij.Natuurlijk kan je nog lekker rijden met hem zolang hij zich er goed bij voelt en hem soepel houden is altijd goed....maar een hoop leren van een pony van 23 zal toch een beetje moeilijker worden.Hij heeft het niet goed gehad,en om hem nu weer helemaal zo te krijgen als hij ooit heeft gelopen kan je echt wel op je buik schrijven!Gun hem een lekkere oude dag zonder dat je hem te veel gaat belasten!Dat zou niet helemaal eerlijk zijn tegenover dit dier wat al zoveel heeft meegemaakt!!!

AMEN!