Druk na galopperen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ollievier

Druk na galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 20:03

Mijn paardje vindt de galop moeilijk. De galop zelf is al heel veel verbeterd, het aanspringen gaat nu goed en hij valt er ook niet meer uit. Wat blijft is dat hij er heel erg druk van wordt. Een gewoon drafje is er na de galop even niet meer bij. Hij maakt telkens sprongetjes alsof hij weer aan wil springen en doet dat soms ook zonder dat ik daarom vraag. Ik raak door dat gestuiter best wel uit evenwicht en probeer om zo gewoon mogelijk licht te blijven rijden maar dat valt niet meer.
Heeft iemand nog tips voor mij?

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:06

Wat zegt je instructrice/instructeur ervan? Of heb je geen les?

Ollievier

Re: Druk na galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 20:08

Ik heb bijna wekelijks les en zij zegt dat ik inderdaad gewoon moet doen alsof er niets aan de hand is en dus licht blijven rijden. Maar dat valt dus niet mee!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:22

Wat je instructrice zegt is opzich goed, jij moet je helemaal ontspannen, niets doen wat ook maar op een galophulp kan lijken, en vooral niet aan de galop denken en gewoon lekker verder rijden.
Lukt dit nu nog niet in de draf, ga dan na de overgang galop-draf, na een klein stukje draven even een stukje stappen aan de lange teugel, even helemaal ontspannen.
Als je voelt dat bij je paardje de spanning is weg gegleden neem je de teugels weer aan en ga je weer rustig aan t werk, eerst weer in stap oppakken en er bij rijden, daarna weer een keer aandraven.

Het is belangrijk dat je paard zich leert ontspannen na zo'n overgang terug naar de draf.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 00:34

Zelf heb ik een eng. volbloed met het zelfde probleem. Hij doet dit alleen in de groeps lessen. Word een beetje opgewonden van al dat gegallopeer om hem heen, begint het liefst te racen en daarna is er geen rustige draf of stap meer bij.

Als ik alleen in de bak ben heb ik dit probleem niet. Bij jou misschien ook?

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:23

Ik heb ook zo'n druktemaker..

Na het galopperen kon ik ook nooit meer lekker rustig draven, wat behoorlijk frustrerend was.

Ik doe het nu altijd zo:
Na het galopperen geef ik hem meestal een rondje lange teugel, weer even lekker ontspannen. Daarna pak ik hem weer rustig op. Wordt hij druk? --> Dan maak ik steeds kleine 8jes, of voltes sluiten. Als hij dan weer rustig was beloonde ik hem.

Na 10 minuten draven werd hij wel weer wat drukker, maar de ontspannen stukjes na de galop worden vanzelf wel wat langer... !!
Een kwestie van oefenen dus..