moeilijk te houden in gallop buiten, in bak gaat prima

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

moeilijk te houden in gallop buiten, in bak gaat prima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 19:17

Hoi,

Ik heb 2 paarden en 1 hiervan is buiten zo moeilijk te houden, Als ik aan gallopeer begint ze steeds harder te gaan en krijg ik haar amper teruggenomen. Vooral als ze met anderen is of als ze ziet dat het een lang recht stuk is. Ik wil wel dat hele stuk galloperen maar ze gaat steeds harder en harder. Ik maak al ophoudingen en dan gaat ze 2 passen iets langzamer en zodra ik ook maar beetje ontspan gelijk weer harder.
Ook om te remmen moet ik haar hoofd echt 1 kant op trekken en ophoudingen maken anders krijg ik haar helemaal niet stil. Niet galloperen werkt ook niet echt, als je op recht stuk gaat draven springt ze toch steeds aan in gallop. Heeft iemand tips, heb al martegaal want anders doet ze hoofd omhoog en heb kan ik helemaal niks meer

Groetjes

ps, in bak en op les gaat ze best lekker en is ze vrij makkelijk terug te pakken, zelfs op de stem, buiten kan ik hooo of draf zeggen wat ik wil, die denkt alleen maar rennen!!!

Silzi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:22

Dat probleem heb ik ook met mijn paardje, draven lukt mij zo ie zo niet op een ruiterpad want dat word alleen maar keihard races, en in de bak? dan is het een schat van een paard wat goed naar me stemhulpen luistert. Maar buiten is er geen land mee te bezeilen, dus dit topic volg ik ook eventjes.

Manon

Re: moeilijk te houden in gallop buiten, in bak gaat prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 22:35

Misschien kun je proberen eerst kleine stukjes buiten te rijden en lange stukken te mijden waar je normaal gaat galloperen.
Je paard vindt het wel prachtig natuurlijk, maar je moet wel controle kunnen houden. Je kan overwegen om er een keer een slof oid aan te hangen, zodat je toch een keer een rem hebt. Dat is wel niet leuk, maar doordat je hem niet meer in kan houden, kunnen er ook ongelukken gebeuren.

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 23:00

Volgens mij moet je dat echt gaan trainen. In de bak luistert ze maar buiten trekt ze haar eigen plan.

Gewoon naar buiten maar op een lang recht stuk waar je normaal galloppeert blijven stappen en jouw tempo aanhouden. Gaat ze iets te hard in stap..... direct terugnemen..... Heeft ze het hele pad gedribbeld... Niet goed... en opnieuw en nu wel rustig stappen.

Gaat dat goed dan ga je een keer draven, gaat ze iets te hard naar je zin......DIRECT TERUG....dan weer draven maar na een pas of 10 weer terug naar stap. Dus tempo onder controle houden.

Gaat dat goed, dan hetzelfde in galop. Begin met kort stukje galloperen, gaat ze te hard, direct TERUG.

En blijven volhouden. Val niet in de valkuil dat ze op een bepaald traject weet waar ze altijd mag draven en galloperen want dan is het logisch dat ze hard gaat. Dus ook als het goed gaat, om de zoveel tijd dat gallop stuk toch in stap of rustig drafje blijven doen. Ze moet leren dat ' naar buiten' niet hetzelfde is als 'racen'.

(ps: dit is niet mijn eigen wijsheid, want ben zelf geen held, maar heb het een vriendin op die manier goed zien oplossen, en ik vond het heel logisch, de beste stuurlui staan al wal zal ik maar zeggen)

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 23:48

Niet veel aan toe te voegen! Alleen dit, inderdaad een stukje galloperen, maar niet pas terugnemen als ze te hard gaat, dan ben je eigenlijk al te laat, en grote kans dat je haar weer niet houd. Elke keer aanspringen galop en meteen weer draven. Steeds met een pas uitbouwen, als het goed gaat.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 21:03

Hoi allemaal

Ik rijd al extra niet steeds dezelfde paadjes en niet op zelfde stukken proberen te galoperen dus ze weet niet wanneer ik wil galoperen als we er aan komen. ook als ik op recht stuk ben en stap gaat goed, alleen met draf wil ze vaak sneller gaan en aanspringen. Vooral als ik al heb geprobeerd om te galoperen wil ze steeds opnieuw aanspringen vanuit de draf.

Als ze aangallopeerd en ik wil haar terugpakken duurt vaak best lang, want gewoon remmen zoals normaal is het niet. Moet echt naar 1 kant trekken en ho zeggen en ophoudingen maken.
Kleine stukje gallop, bedoel je daar gewoon een kort paardje mee of op lange rechte weg maar klein stukje galop? Ik galopeer nooit het hele pad alleen rechtdoor maar wil aanspringen en ben dan paar 100 meter bezig om weer terug te pakken.
Ik laat haar echt niet crossen want als ze eenmaal bezig is en steeds harder gaat krijg je haar steeds moeilijk terug. Laats hebben we 2 uur buiten gereden en was echt een paar km lang recht pad waar ik ver naar voren kon kijken of er iets aakwam. (Ben ikaltijd bang voor, dat ik niet op tijd kan remmen alsineens iemand aankomt lopen of zo) gaopeerde achter ander aan en probeerde niet in te halen. na een stuk kon ik er gewoon naast rijden en kreeg ik haar ook terug. was wel nadat we al een heeeeel lang stuk gereden en diverse malen achter elkaar aan gegalopeerd hadden.
Ga morgen eens proberen

Josien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:53

zoiets heb ik ook , mijn pony alleen is superbraaf maar zodra er meer paarden bij zijn moet en zal hij een flink eind voorop galloperen.
ik denk dat je die situaties eerst moet vermijden en dan rustigaan beginnen met iemand erbij ofzo

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:28

Je paard wil denk ik te graag. Helpt het misschien om een lange stevig ophouding te maken, zodat ze het echt voelt, snel ontspannen, weer een ophouding. Dat er niet constant een druk opstaat. Als ze rustiger word kun je haar belonen met je stem bijv; goedzo, hoooooh maar en minder druk op je teugels, gaat ze harder, een hardere druk. Rijd je met zweep buiten? Misschien kan je die thuislaten.

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 17:19

nee, rijd zonder zweep. Ik dnek ook dat ze te graag wil, gewoon ff rennen en energie kwijt kunnen. met andere paarden erbij is ze moeilijk te houden dan als ik alleen rijd, alleen het fijne daarvan is dat ik hem als ik hem echt niet terug krijg om haar achter een andere te zetten. Ik ga deze week eens wat oefenen. Ik denk dat ik ook, omdat ik weet dat ze toch weer hard gaat, onbewust span of zo. Ook al gaat ze nog niet veel te hard, dan al ben ik ophoudingen aan maken om te kijken of ze reageert, niet dus, dan gaat ze net zo goed veel herder en harden en ben ik steeds als we galoperen alleen maar bezig om terug te pakken, lijkt me voor haar ook niet fijn. Groetjes