Hoe weer (vertrouwen) opbouwen met balkjes lopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

Hoe weer (vertrouwen) opbouwen met balkjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 18:40

Even een geschiedenis schetsen van mijn probleem:
Ik wou een tijd geleden eens kijken of ik met Quima zou kunnen springen. Ik heb eerst een maandje balkjes gedraafd om te oefenen en haar te laten wennen (ze had het nog nooit gedaan).
Toen na een maandje kruisje van 10 cm opgezet en kijken of ze eroverheen ging. Dat deed ze heel erg goed en was helemaal trots.
Maar 2 weken later kwam het grote probleem. Ik ging haar laten vrijspringen maar dat werd een enorm fiasco en ze flipte helemaal zo eng vond ze het.
Heb het hele tijd laten rusten en wou vandaag weer even balkjes gaan lopen, maar ze was helemaal bang en wou over geen enkel balkje heen. Ik ben er toen afgegaan en heb haar erlangs geleid aan de hand en laten snuffelen en aanmoedigen. Maar even eerst met 1 balkje geprobeerd. En uiteindelijk ging ze eroverheen. Nou prima en er weer op en nu weer over het balkje. Dit deed ze ook.
Nu de drafbalkjes. Eerst weer heel geklooi maar mevrouw ging eroverheen en een paar keer daarna helemaal zonder moeite met oortjes naar voren. Heb dr helemaal de hemel ingeprezen uiteraard.
Allemaal redelijk goed afgelopen maar de vraag is nu: Hoe bouw ik dit heel rustig weer op en win ik haar vertrouwen weer zodat ik ooit nog een keer een sprongetje met haar kan maken?

Sorry voor het lange verhaal

ps: Heb erg lang springles gehad dus ben niet zomaar wat aan het aanklooien met het springen

Saskiaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:31

Zonde dat je haar hebt laten vrijspringen dan. Gewoon opbouwen, zoals je nu bezig bent. En het stukje bij beetje doen, dat ze aan alles kan wennen.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:32

Ik denk op dezelfde manier als jij met die balkjes hebt gedaan. Je moet weer helemaal van begin af aan beginnen.. daarmee bedoel ik, laat haar eerst weer helemaal vertrouwd zijn met over Balkjes draven, voordat je een kruisje van 10cm kan gaan doen. Als ze die balkjes goed doet, kan je dat lage kruisje doen. Als dat helemaal goed gaat (en zij er vertrouwen en lol in heeft) Kan je 20 cm doen. En zo bouw je het uit.

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:39

Laat haar rustig wennen aan de balkjes. Snuffelen, eromheen lopen, of leg gewoon een balk in de bak tijdens het rijden. Als je denkt dat ze er klaar voor is laat haar dan over 1 balkje stappen. Gaat dit goed, kan je het in draf proberen. Herhaal dit een aantal keer en beloon haar goed. De volgende keer laat je haar nog een keer over de balk draven, en maak er dan 3 van. Zo bouw je het rustig op. Probeer haar teminste iedere week 1 keer over de balkjes draven/stappen en doe dat ong. een maand, zodat ze er rustig aan wend. Probeer dan een klein sprongetje van 10 cm ofzo, en al durft ze het niet, laat haar er dan rustig aan snuffelen en loop er een paar keer om heen om te laten zien dat het niet eng is. Blijf steeds de basis herhalen (balkjes).
Bouw alles rustig op, verwacht niet te veel in een korte tijd, en oefen niet altijd, het moet leuk voor haar blijven.
Succes

HedwigO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 19:51

dank jullie wel Het is inderdaad super zonde van dat vrijspringen. dacht dat ze het leuk vond maar niet dus... Ben er ook heel erg kwaad om geweest naar mezelf. Maarja dat is geweest nu oplossen

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 22:12

Als het onder het zadel niet gaat, kan je het altijd aan de hand proberen.
Misschien heeft ze er dan iets meer vertrouwen in, omdat ze niemand op haar rug heeft zitten.
En aan de hand kan je ook wel meelopen en een sprongetje maken. Succes!