constand overspringen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sabrinaboer

constand overspringen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 00:34

in galop springt mijn paard de laatse tijd constand over in galop en ook vaak overkruist wat kan hier de oorzaak van zijn ?

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 09:59

niemand ?

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:10

Doet ie het ook op bijv. de volte, als je paardje dus (veel) stelling naar binnen heeft?

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:00

ik denk dat je beter je binnenbeen en buitenteugel er bij meot houden en goed stelling moet geven

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:04

Mijn pony doet dit al jaren... sinds dat ik haar heb..
Mijn instructeur zei dat dit komt omdat ze in haar ene achterbeen sterker is. Of dat bij jou zo is weet ik niet..

Tips zoals hierboven werken niet altijd. Bij mij niet in ieder geval. Het was een kwestie van spieren kweken.

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 18:35

nee maar ze springt vaak goed aan maar dan komen de wissels ongevraagd en na 3 of vier keer springt ze overkruisd

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:43

Ja dat zelfde probleem heb ik ook aanspringen gaat prima, maar na een paar huppels gaat ze overkruisd..

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 18:44

je kunt haar bekijken bij horse at wurk
mijn showpaartje aan het werk

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:34

mijn paard deed het wel eens aan de longe. Echt een kwestie van spieren kweken. Ik heb haar een poos veel minder gereden en toen is haar achterhand wat verzwakt. Haar ene achterbeen is/was sterker dan het andere. Ze vindt het daarom heel moeilijk en zwaar om linksom te galoperen.

Ik zou mijn paard in ieder geval corrigeren. Dat ze weet dat het niet mag. Aan de longe laat ik haar altijd weer terug springen (mijn paard kan de galopswissels) Zodat ze leert dat ze alleen braaf is als ze in de juiste galop zit. (juiste galop is dan de galop die ik op dat moment vraag van haar)

Wat je kan proberen is, weer laten draven na het omspringen en opnieuw aanspringen in galop. Steeds opnieuw. Als ze dat een tijdje in de juiste galop blijft (kan in het begin een halve volte zijn ) dan flink belonen en gaan draven/stappen. Steeds wat langer uitbouwen. Denk dat je tijdens je training dan beter enkele keren korter kan galoperen dan 1 keer lang. Zo geef je ze minder de kans om over te springen.

_SteR_

Re: constand overspringen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:10

Mijn paard heeft dit ook wel eens. Meestal als hij nog niet helemaal soepel is.
Het is een kwestie van sterker worden in zijn achterhand, spieren kweken dus..

Mij is gezegd, voor het aanspringen goed de buitenteugel erbij houden, en dan gaat het goed..

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:12

Spieren kweken..
Waarschijnlijk is jou paardje in het ene been sterker..

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 23:52

vandaag in de les niet een keer wat een griezel is het tog he !!hihi

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:53

Ik ken dit probleem goed.
Ik geef iemand les waarvan haar paardje werkelijk om de pas kan omspringen, zowel overkruisd als geheel!
Het is bij dit paardje puur slapte,zij moet duidelijker sterker worden!
Hier zijn we dus hard mee aan het werk door in-uitjes te springen en tijdnes het longeren en rijden vooral goed het binnenachterbeen onder te laten komen.
Erg moeilijk voor zowel ruiter als paard, maar uiteindelijk wel effectief.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:25

Zorg je ervoor dat je voordat je begint met aanspringen in galop het paard goed over de rug is en soepel en ontspannen is losgereden?

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 23:44

oke heel erg bedankt ben nu zelf goed aan het longeeren en zandag hebben ze les dus wie weet het lijkt minder te worden

smarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 23:55

Je paard heeft moeite met zijn balans. Stil zitten en de juiste galophulp blijven geven. Gr.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:39

LovingTweety schreef:
Mijn pony doet dit al jaren... sinds dat ik haar heb..
Mijn instructeur zei dat dit komt omdat ze in haar ene achterbeen sterker is. Of dat bij jou zo is weet ik niet..

Tips zoals hierboven werken niet altijd. Bij mij niet in ieder geval. Het was een kwestie van spieren kweken.

Ik vind het eigenlijk niet goed dat je paard dit al jaren doet.Na jaren moeten die spieren toch wel eens aangesterkt zijn.

Het kan ook door de ruiter zelf komen.Die van mij heeft het ook een tijdje gedaan.Ze was{en nog wel een beetje}erg scheef en gooide mij op de linkerhand altijd naar buiten toe.Dan sprong ze ook om.Nu let ik heel goed op mijn zit en springt ze nooit meer om.Zorg ook dat het paard goed voorwaarts is.Ik reed altijd eerst in een flink tempo een aantal rondjes over de hoefslag en daarna pakte ik haar iets op en ging daarna ook voltes rijden en binnenhoefslag.

mrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:27

Paard meer bij elkaar rijden?

Gr00viejjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:33

Hoogst waarschijnlijk is er gewoon veel met dit paard "gespeeld" .
Ppff dit zie je zo vaak..

Ruiter gaat oefenen met paard, paard leert nieuwe dingen, paard beschikt over nieuwe knoppen, ruiter vind het leuk en gaat met die knoppen spelen.. resultaat: Paard dat zelfstandige wissels gaat maken.
(Dit komt ook vaak voor met achterwaarts, wijken en keertwendingen).

Is absoluut niet jouw fout hoor.. ik denk dat je eerder naar de vorige eigenaar moet wijzen.

Een paard dat namelijk alles correct heeft geleerd wacht op JOUW hulpen voordat het actie onderneemt en een wissel maakt... een paard waarmee veel "ge-experimenteert" is gaat zelfstandig allerlei manouvres maken.

Lastig..

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 20:08

vandaag weer gelogeerd nou het is echt niet normaal hoe vaak zij overspringd in de galop ze blijfd het doen

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:32

Kan het ermee te maken hebben dat je paard dressuurmatig te weinig gymnasticerend is gereden?

Dan kun je al redeijk lang rijden, maar als het paard tijdens de trainingen nooit echt los is gereden, waarbij ook de spieren daadwerkelijk aan het werk gezet zijn kan het zijn dat alsnog je paard niet de juiste spieren heeft opgebouwd om een betere balans te hebben voor in de galop..

Weet je zeker dat er niets mis is met de rug van je paard, verschoven wevel oid kan natuurlijk ook een reden zin voor je paard waarom deze moeite heeft met zijn balans..