jong paard inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

jong paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 19:35

Op het moment zijn ze op de manege bezig mijn verzorgpaard in te rijden, ik heb er zelf vandaag voor het eerst op gezeten!
Maar wat ik me afvraag, hij kent de hulpen nog helemaal niet, dus sturen, remmen en gas geven is nog erg lastig, nou vraag ik me af, hoe leer je dat eigenlijk aan zo'n jong paard?
Hij mag misschien over 1 week namelijk al weer mee naar huis, maar hoe krijg ik er eigenlijk een stuur op?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:37

in den beginnen stuur je overdreven, je moet er iemand bij hebben die het paard kan begeleiden

later kan je gaan finetunen...... en heel veel met je stem

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:40

op je stem oefenen.....ik moet zeggen dat het bij mijn paard heel makkelijk is gegaan....toen hij druk in zijn mond voelde remde hij af en als ik been gaf dan ging hij vooruit. als je hem aan het longeren bent zeg je bijv. drrrafff ofzo en als je dat hebt "geleerd" dan ga je het erop doen met de juiste beenhulpen erbij en op een gegeven moment kan je het zonder stem doen...ik heb ook nooit last gehad van het "stuur" erop zetten maar volgensmij gaat dat een beetje vanzelf...

meikemarieke

Re: jong paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 19:43

hij reageerd wel goed op mn stem al, remmen gaat ook best goed, gas geven is nog lastig, maar op de manege rijden ze hem met zweep, zodat hij het leert. Maar een stuur.......toen ik hem vandaag reed, eerst aan de longe, dan stuur je wel, maar hij kijkt kats de andere kant op.
aan de longeerlijn kan ie natuurlijk lastig de andere kant op en weet hij wel dt hij die kant op moet. Ik heb ook een stukje losgereden, maar het sturen was echt heel lastig, en dat lijkt me niet iets wat je met je stem kunt aanleren (links, rechts!!)

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:51

daarom zeg ik overdreven sturen echt met heel je lichaam

Kaia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:43

KiWiKo schreef:
daarom zeg ik overdreven sturen echt met heel je lichaam

Inderdaad! Gebruik je gewicht! Druk op je binnenbeugel en je paardje zal vanzelf onder je gaan lopen.
Maar ik zou eerst je paardje leren lopen! Gas geven! Laat hem maar eerst zijn eigen evenwicht zoeken. Heeft hij nog nauwelijks evenwicht dan gaat het sturen ook een stuk lastiger. Lekker voorwaarts rijden zodat hij goed zijn balans kan zoeken,hij zal zich dan ook makkelijker laten sturen.

Wij doen altijd eerst een paard aan de longe leren sturen, voordat we erop gaan! Pak een dubbele longe en ga zo van de ene volte naar de andere volte. Lukt dit, dan kan je er naast-achter lopen en hem zo leren sturen! Dat werkt vaak het makkelijkst!