jong paard geeft stelling naar buiten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

jong paard geeft stelling naar buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 13:09

Als ik met mijn paard in de bak rijd dan heeft hij altijd heel erg de neiging om naar buiten te gaan lopen.
Hij buigt soms zelf zijn hele lijf in naar rechts als ik linksom rijd (en andersom)
Ik moet dan veel moeite doen om hem stelling naar binnen te laten lopen, terwijl me dat juist makkerlijk lijkt voor een paard.

Een ander jong paard bij mij op stal doet precies hetzelfde, daarom dacht ik aan een verkeerde evenwicht van het paard, dat hij de bochten corrigeert door met zijn lijf naar buiten te gaan hangen.

Ook heeft mijn paard nog iets waar ik een beetje mee zit en niet weer wat ik er mee aan moet.
In de draf "waggelt" hij met zijn achterhand, het lijkt wel of zijn achterhand los zit van zijn voorhand.
Daarbij kruist hij ook nog de achterbenen, hij zet zijn ene achterhoef dus voor de andere.
Komt dit omdat hij nog jong is of heeft dit een andere oorzaak?

Wie weet wat deze "problemen" zijn en hoe ik ze eventueel kan oplossen?
Laatst bijgewerkt door Arrabel op 31-03-06 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbel

Re: jong paard geeft stelling naar buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:17

Elk paar heeft een bolle en een holle kant. Bij sommige paarden merk je het bijna niet en bij andere juist we.

Misschien is dit bij jou zo. Maar je zei dat dit op allebei de kanten is dus het kan denk ik meer aan je zit liggen. Probeer op allebei je zitknobbels (en ja die heeft iedereen) evenveel gewicht te houden.

Nog een tip is misschien om als je bijvoorbeeld: linksom loopt en je paardje gaat naar rechts stelling geven je met je binnenbeen even bij moet drijven (zo noem ik het altijd).

Ik heb verder eigenlijk geen ideeën. Maar veel suc6

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:26

Inderdaad, de 3 jarige waar ik op rijd heeft wil het liefst ook in contrastelling alle bochten door, alleen rechtsom dan. Ik heb het al voor een groot deel opgelost door elke keer wat langer rechtsom te rijden en elke wending en elke volte heel consequent te rijden. Dit heeft bij mij binnen een paar weken al behoorlijk resultaat gehad.

Over zijn achterbenen kan ik zo niet oordelen,zoiets moet je zien.
Ik weet niet of je les hebt, maar persoonlijk vind ik dat wel heel belangrijk bij een jong paard, al is het maar een half uur per week. Gemaakte fouten corrigeren kost veel meer tijd dan ze voorkomen.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:26

Hou oud is je paard trouwens?

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:50

hij leunt gewoon aan de wand, en terecht.. Ik zou hem lekker op de binnenhoefslag laten lopen of in een bak waar geen omheining omheen zit (strand in de buurd!?).. Rij veel rechte lijnen als de AC lijn en de diagonalen.. Zo kan die leren op zn eigen benen te lopen. Ga niet aan zn hoofd zitten plukken om die stelling eruit te rijden, dat corrigeerd die vanzelf wel op het momend dat ti beter in balans komt..

Succes

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:22

Juist in de goede buiging ens telling lopen is heel moeilijk voor een (jong) paard omdat ze daarvoor goed in balans moeten zijn. het klinkt alsof jouw paard nog helemaal geen balans heeft, ook omdat hij achter nog kruist.

Probeer vooral veel recht te rijden, ook op de (GROTE) volte, probeer steeds gelijk gewicht op je teugels te krijgen. Let nog maar niet al te veel op de stelling en snij de bochtjes nog maar even af.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 16:46

Porto is nu 5 jaar, maar is in het verleden niet goed ingereden, hij is gefokt als renpaard in Frankrijk en toen naar Blegië gegaan, daar hebben ze hem ingereden en verkocht naar Nederland, ik heb hem gekocht van de mensen in Nederland.
In die tussentijd is hij waarschijnlijk razendsnel ingereden in België omdat je voor een paard wat al onder het zadel is gewoon meer krijgt.
In Nederland hebben er meerdere onervaren ruiters op zijn rug gezeten, vandaar dat hij nu niet helemaal correct loopt...

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:30

Dan is ie qua opleiding gewoon nog een driejarige, dus geef hem maar gewoon de tijd en begin helemaal onderaan!

o0marije0o

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:35

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 13:19

wematje

Re: jong paard geeft stelling naar buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:44

Idd probeer eens op de binnenhoefslag te gaan rijden ik denk ook dat hij gewoon aan de bak rand plakt