3,5 jarige paard = opstijgen geen probleem.. maar dan:S

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JulienSVU

3,5 jarige paard = opstijgen geen probleem.. maar dan:S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 19:01

Sinds een week ben ik bezig met een 3,5 jarige merrie.
Bij de trainingstal waar hij beleerd is kon er zo rustig mee worden gestapt/gedraaft enz. Dat was wel in een binnenbak.

Ongeveer 3 maanden is hij alweer terug. Er zijn 3x mensen op gaan zitten thuis waarvan 3 mensen na 1 rondje stappen er werden afgelanceerd. Vanaf nu rijd ik het paard dus ik vandaag met volle moet erop. Stappen geen probleem.. TOT 1 rondje.. dan vliegt ze er in volle galop bokkend vandoor. En wilde ze over de uitgang (hekje) heen springen. Ik kon haar nog net om trekken maar door de noodstop werd ik ook weer gelanceerd. Dit heeft ze dus bij die andere 3 mensen ook gedaan die daardoor er niet meer mee verder gingen.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Want ik ga dus NIET opgeven!

Tifa

Re: 3,5 jarige paard = opstijgen geen probleem.. maar dan:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:25

Gewoon weer erop gaan zitten, en door blijven gaan denk ik. Ik zou ook niet opgeven nee. Misschien kun je het een keer in een binnenbak proberen? Misschien weet ze nu dat ze je eraf kan krijgen, en dat ze het daarom alleen maar doet?

Tifa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:26

Het kan natuurlijk ook zijn dat ie pijn heeft...

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:27

Ik ga dit topic in de gaten houden, moet er ook aan geloven.

Ben je er na de lancering weer opgeklommen?
Anders kent ze nu het trucje wel.

Succes!!!

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:28

Moeilijk zeg. Heeft ze geen reugproblemen, in principenzou ze dan ook met opstijgen moeilijk doen. Ik denk dat het puberaal gedrag is maar dat is moeilijk te zeggen. Misschien is ze al een keer ingereden en is dat verkeerd gegaan? dat ze daarom, voordat er meer van haar gevraagd wordt, de ruiter eraf wilt hebben. Maar nu ben ik aan het gissen.. Succes ermee in ieder geval!

NoomsJJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:28

misschien helpt het dat iemand haar aan de hand vasthoud, of longeerd terwijl jij rijdt

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 19:36

Ja dat had ik ook aan de hand was geen probleem.. maar aan de longeerlijn vind ik wat link.. als ze er zo vandoor gaat en iemand haar niet houd en de lijn achter haar aanvliegt vind ik niet echt een een fijn idee hehe.. Ik ben zelf bij het inrijden geweest en dat ging goed. DIt paard zou in eerste instantie niet voor mij bedoeld worden maar omdat het toch niet klikt een jong paard met degene die er op wilde wordt ze nu van mij. Ik ben na de val er nog even gaan opzitten. maar dat is het probleem niet... Ik zit dat bokken enz. wel uit alleen de noodrem of een sprong over de uit gang dus niet.. en dat vind ik eerlijk gezegt ook wel link..

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:36

ik snap wat je bedoeld

ik heb zelf een jonge pion gereden, voor enkelemaanden trug die flikte dat ook, maar dan op een net wat andere manier. als pijn uitgesloten is moet je haar uiteraard afstraffen! Dit kan niet door de bocht dat lanceren zo ben ik er een keer 7 keer in tien minuten afgegaan, ik was geen blanke meer maar een zwarte piet (bah Wat smaakte dat zand vies, snap niet waarom ik dat vroeger opat)

Dit heeft ze daarna opgeven en toen moest ze er aan geloven, Maar toen deed ze het super!!

Bij een jong paard is consuquentheid heel belangrijk, anders gaan ze met je aan de loop.

Wat ze fout doen straf je af maakt niet uit op wat voorn manier maar wel op een redelijke manier, als je valt straf je haar gelijk af, dan tel je tot tien, stap je weer op en beloon je haar, en doe je net of er niks aan de hand is en rij je vrolijk verder, van mijn part draaf je gelijk aan. of gooi der anders een keer aan de longe. elke keer tien minuten even goed moe maken en dan eraan laten geloven. weet natuurlijk niet de situatie, als ze de hele dag in de stal zal staan zou het begrijpelijk zijn.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 19:44

Navidad schreef:
ik snap wat je bedoeld

ik was geen blanke meer maar een zwarte piet (bah Wat smaakte dat zand vies, snap niet waarom ik dat vroeger opat)

haha ja zo zag ik er dus vanmiddag ook uit..
Je hebt gelijk dat consequente heeft ze echt nodig! Maar meen ik was me toch stijf na die val hoe kom jij er zo lenig weer op dan haha maar goed morgen weer een dag.. ik heb haar daarna nog wel gelongeerd. Ik merk wel dat ze erg naar de uitgang trekt..

rayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:40

longeren voor het rijdeen en ga er pas op als hij eigenlijk al moe is ook aan de longeer. Probeer een minuut of 5 te rijden en klaar en dat proberen uit te bouwen. Oh wat klinkt het makkelijk achter de computer.....heel veel succes!!

bijou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:45

Misschien een tip om te kunnen blijven hangen... een halstertouw om zn nek knopen waarmee je jezelf in het zadel kunt trekken. Doe ik ook de eerste paar keer. En misschien als je hem aanvoelt komen alvast been geven dat ze moet opletten ofzo het is zo moeilijk in te schatten wat je nou het best kan doen....maar in ieder geval... geef nooit op!!!
Succes!!!!

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:20

Hoihoi, ik denk dat je misschien wel een stapje terug kan nemen door juist wel weer even met de longeerlijn te rijden. Het is niet de bedoeling dat zij weet los te komen van de longeerder, maar dat de longeerder haar tegen weet te houden en op de volte weet te houden! (lijn over het hoofd naar de andere kant) (Het moet natuurlijk ook in vertrouwen gaan met jou en dan moeten jullie ook goed met elkaar communiceren over het nogal directe sturen als ze gaat)

Wat voor opening heeft jullie bak dan? En staat er dan iemand bij de bakrand? Misschien mist ze degene die eerst in het midden stond? Als je die nu weer iemand in de bak laat staan met een longeerzweep? (niet af te meppen natuurlijk maar zodra zij naar de deur rent weg te jagen)

Wat Navidad zegt vind ik ook een goede, maar het ene paard heeft meer schijt aan je dan de andere bange dus ik denk dat je dat ook zelf even af moet wegen of het baldadigheid is of bangigheid..

En wat ook een goede is, blijft van te voren longeren

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:53

Misschien kan je proberen om na het opstijgen direct weg te draven/galopperen. Huppekee, naar mij luisteren! Aan je been houden zodat zij even niet het initiatief kan nemen. Als je vooraf even longeert is ze al wat opgewarmd en forceer je ook niks. Alhoewel ze daar zelf dan ook geen moeite mee lijkt te hebben...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:58

Je rijd in een buitenbak? Ik hebeen pony gehad die doodleuk door alle draden heen rende of er overheen sprong. Is het mogelijkomhaar in de buitenbak los te laten met het stroomdraad aan zodat ze weet dat ze er niet doorheen kan. Onder het rijden natuurlijk wel het stroom er af. Anders eerst een poosje aan de longeerlijn werken met jou er op. Misschien dat dat werkt.

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 09:03

Ik longeer haar al voor het opstijgen.. er stond al iemand in de bak met longeerzweep, er zit stroom op de rand van de bak wanneer ze los is in de bak..

Opstijgen is echt geen probleem en ze is gewoon echt niet bang! Ik zal haar inderdaad de volgende keer gelijk laten aandraven zodat ze niet kan nadenken..

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:45

Als ze inderdaad niet bang is en geen pijn heeft dan zet haar maar direct flink aan het werk, stuur maar linksom-rechtsom-vooruit-en terug, als dat dan werkt, direct afstappen en klaar, dus geen gelegenheid tot nadenken (en lanceren...) geven inderdaad.

Niet te voorzichtig zijn, had het maar geen paard moeten worden zeg ik altijd maar...

Ben wel benieuwd of het gaat werken trouwens, laat maar even weten!

Wat voor een is het trouwens?

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:58

ditchie schreef:
Navidad schreef:
ik snap wat je bedoeld

ik was geen blanke meer maar een zwarte piet (bah Wat smaakte dat zand vies, snap niet waarom ik dat vroeger opat)

haha ja zo zag ik er dus vanmiddag ook uit..
Je hebt gelijk dat consequente heeft ze echt nodig! Maar meen ik was me toch stijf na die val hoe kom jij er zo lenig weer op dan haha maar goed morgen weer een dag.. ik heb haar daarna nog wel gelongeerd. Ik merk wel dat ze erg naar de uitgang trekt..

Na een val ben ik meestal wel stijf, maar ben meestal zo kwaad dat ik ernaast lig dat me adrealine omhoog gaat, dus er daardoor weer opstap en gewoon doorga.

Kijk ik val bijna nooit (das het voordeel van lange benen!) Maar als ik val vreet ik mij daar zo over op

je moet je niet laten kennen door een jong paard maar ie moet je begeleiden zoals het wel zou moeten. des te meer zei lanceert en niemand stapt er na de val weer op hoe meer zij denkt van hej super zo kan ik dus onder het werk uit komen Dat dacht die pion ook Maar dat had die mis

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:36

Vraag of iemand je wil helpen bij het inrijden (natuurlijk wel iemand die er verstand van heeft)

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:38

Damber zoverre ik weet heeft ze begeleiding..

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 12:46

WowAmigo schreef:
Als ze inderdaad niet bang is en geen pijn heeft dan zet haar maar direct flink aan het werk, stuur maar linksom-rechtsom-vooruit-en terug, als dat dan werkt, direct afstappen en klaar, dus geen gelegenheid tot nadenken (en lanceren...) geven inderdaad.

Niet te voorzichtig zijn, had het maar geen paard moeten worden zeg ik altijd maar...

Ben wel benieuwd of het gaat werken trouwens, laat maar even weten!

Wat voor een is het trouwens?

Het is een stermerrie V. Armstrong (ramiro Z.) X Mont Blanc

Ik stap er morgen weer op.. ik ben nu gigantisch stijf vandaag even weer longeren. En morgen maar gelijk aandraven.. aan de longeer lijn dan maar! Jullie krijgen verslag

SjilliejJj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:52

hoi,
ik heb een jaar geleden voor een hengstenhouder ook een paard zadelmak gemaakt
zadelen ging goed
maar als ik erop ging zitten werd ik er ook zo weer afgeworpen soms wel 5x op een halfuur
omdat het echt te gevaarlijk werd en ze hem niet met 3 konnen houden als ik moest opstappen heeft iemand hem vast gehouden in stal en zo erop gegaan zo kon hij niet te ver weg en heb ik heel vaak beloond in stal zadelmak maken is vrij gevaarlijk als het paard steigert maar we waren ten einde raad
ook heb ik van kenissen gehoord dat zij in het water zadelmak maken dat zou heel goed gaan

heb je al eens geprobeert als er iemand naast je blijft lopen?

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 13:18

Nou opstijgen is echt geen probleem hoor en weg stappen ook niet. Er heeft ookal eens iemand naast gelopen dat gaat inprincipe goed. maar ja wat bereik ik daar mee.. Hij vliegt er vandoor en wil vervolgens naar de uitgang. Heeft niemand daar dan echt tips voor??

In het water lijkt me geen goed plan ik heb geen zwembad in de tuin En daarin vallen.. hmm naja misschien een idee voor de zomer dan? haha

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:24

ditchie schreef:
Hij vliegt er vandoor en wil vervolgens naar de uitgang. Heeft niemand daar dan echt tips voor??

Ik zou zeggen, ook nog iemand bij de uitgang laten posten met een longeerzweep in de hand. Zodra jij eraan komt vliegen mag die het paard alvast op andere gedachten brengen... (wel uitkijken met bochten van 90 graden die kunnen volgen, maar dat wist je al )
Overal naartoe, maar NIET naar de uitgang! Denk dat ie van de uitgang af dan al een stukje minder hard gaat. Wel oppassen met eventuele steigeractiviteiten die je dan weer kan krijgen. Goed aan de hulpen houden, wegwezen van de uitgang in ieder geval.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:30

Mijn vorige paard lanceerde mij ook na het opstijgen. hij was toen ook al 3 maanden naar de trainingsstal geweest. Echt zeer vervelend. Longeren deed ik ook altijd voor de tijd, maar hielp niet. Paard heeft het snel door, dat je na het longeren er opklimt. Vaak helpt direct opstijgen nog het beste. Die van mij is toen naar een andere stal gegaan, voor heropvoeding En die reden dus ook meteen weg na het opstijgen, hup aan het werk. Nog wel een aantal keren rodeo gehad. Maar na 2 weken was het geintje er helemaal vanaf bij hem. En kon je gewoon opstijgen en wegstappen.

rayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:08

Is het misschien een optie om een keer in een andere bak te proberen, is er een binnenbak in de buurt waar in kan?
En longeer hem een paar keer tot ie eigenlijk echt zo moe dat ie eigenlijk niet meer kan en dan erop aan de lijn en weg laten draven aan de lijn. Misschien kan je hem dan overbluffen omdat ie te moe is.....