'Hangen' met halthouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

djoois

'Hangen' met halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 09:01

Hoi

Als ik wil halthouden met mijn paard lijkt het wel of hij 't bit vastpakt, en mij echt naar voren sleurt. Hij gaat dan echt met zn neus voor uit zeg maar. Ik rijd hem met een enkel gebroken bit, en als hij t doet probeer ik een ophouding te maken maar ja zijn mond is toch sterker dan mijn ophouding...Opzich is hij voldoende aan het been, alleen loopt hij nog niet lekker ontspannen en dus ook niet nageefelijk. Hij doet t soms ook bij het longeren, afgelopen maandag viel het me op dat toen ik zei HALT hij wél direct stil stond maar toch weer even zn neus naar voren moest doen, en vaak dan ook even op 't bit kouwen. Dit misschien ook wel omdat ik hem longerde met elastiek (bijgezet) maar hier ligt het naar mijn idee niet aan, hij reageert juist heel goed op het elastiek. (ik rijd er vrijwel nooit mee, maar longeren wel) Heeft er iemand tips wat ik hier aan kan doen tijdens 't rijden? Moet hij naar de tandarts? hij is namelijk nooit geweest sinds mn zusje en ik hem hebben (4 maand) en zn vorige eigenaar heeft ook nooit een tandarts laten komen.

Alle tips zijn welkom!!

alvast bedankt,

Joyce

kenolia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 10:53

Nou ik volg dit even. Mijn paard doet namelijk precies hetzelfde, alleen dit van mij doet het ook in de overgang galop-draf. Heel irritant. Hij trekt je zo gigantisch hard naar voren.
Ik hoop ook dat iemand een goed advies heeft......

Soma

Re: 'Hangen' met halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 12:49

Dit probleem ontstaat als een paard niet voldoende het achterbeen onderzet tijdens het halthouden. Het paard loopt op de voorhand en bij het halthouden valt het als het ware nog verder naar voren.

Rijd actief naar het halthouden toe, dus vanuit een actieve stap/draf naar het halthouden, goed aan het been houden en dan een hele ophouding maken. Je zult zien dat het dan (langzaamaan) beter zal gaan. Waarschijnlijk is het paard nog niet zo ver geschoold en moet het sterker worden vanachter.

Succes!

Soma

Rapiti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:34

Heel belangrijk: Tijdens het halthouden voorwaarts blijven denken.

Verder actief rijden zoals Soma zegt en dan een geleidelijke overgang maken, waarbij je voorwaarts blijft denken. (waarbij jij precies bepaalt hoeveel passen stap of draf je gaat maken voor je gaat halthouden). Dus het paard niet de gelegenheid geven om zelf te denken, halt te gaan houden en op de voorhand te vallen. Jij bepaalt alles. Als je paard tijdens de overgang toch weer op de voorhand valt, vooruit rijden en het opnieuw proberen.
Ook nuttig zijn schijnovergangen (bijv. draf-terug rijden zoals voor het halthouden- weer verder draven).

Succes!

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:33

niks aan de bovenstaande commentren toe te voegen, voorwaarts denken en licht in je hand blijven

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:26

Exact en misschien eens proberen niet te lang stil te blijven staan, maar meteen weer wegdraven/stappen.

Palma_Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:04

Soma schreef:
Dit probleem ontstaat als een paard niet voldoende het achterbeen onderzet tijdens het halthouden. Het paard loopt op de voorhand en bij het halthouden valt het als het ware nog verder naar voren.

Rijd actief naar het halthouden toe, dus vanuit een actieve stap/draf naar het halthouden, goed aan het been houden en dan een hele ophouding maken. Je zult zien dat het dan (langzaamaan) beter zal gaan. Waarschijnlijk is het paard nog niet zo ver geschoold en moet het sterker worden vanachter.

Succes!

Soma

Dit klopt echt helemaal wat jij beschrijft doet mijn haflinger maar het gaat echt al een stuk beter nu met goed instructie en net wat jij schrijft actief naar het halthouden toe rijden

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:30

Houd je benen ook aan tijdens het stil staan

djoois

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 22:31

Bedankt voor de tips! maar dat bit vastpakken bij t halthouden komt dus omdat hij niet goed voorwaarts is?
Want hij is opzich wel voorwaarts, alleen zet zn achterhand er denk ik niet goed onder. Heb wel les gelukkig.