rustiger Galloperen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UltimOo

rustiger Galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 22:45

Hoi iedereen!
ik heb een nieuw paardje, die absoluut niet verzameld wil galloperen.
het is een merrie van 8 jaar.. ze is al L springen geweest dus ze moet het denk ik toch echt wel kunnen.
ik weet toevallig wel waar ze vandaan komt en hoe ze daar de paarden behandelen enzo (niet fijn, slaan/schoppen enz. als ze iets fout doen) dus zou het kunnen dat het gewoon angst van haar is?
ik rij haar met een dubbelgebroken D trens (heb ook al een rubberen gebroken bit geprobeert) en ze loopt er wel fijn op, maar in de galop gaat ze dus echt heel hard. met een ophouding krijg je haar niet terug, op de volte sjeest ze net zo hard door.. en met springen is het helemaal een ramp, omdaat ik haar tussen de hindernissen gewoon niet terug kan rijden. ze word hierdoor heel vlak en gooit alle balken eraf.
ik hoop dat iemand hier net zo'n soort probleem heeft meegemaakt o.i.d. en die misschien wat tips heeft om haar rustiger te krijgen.

alvast bedankt!

jen_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 23:36

heyy,

als ik jou was zou ik haar eerst helemaal na laten kijken...vooral dr rug/andere gewrichten, spieren enzz..
ik heb zelf een bijrijdpaardje en die deed zo'n beetje hetzelfde...
er word vaak gezegd dat paarden gaan rennen bij pijn....ze rennen dan zeg maar "weg van de pijn" (zoals het mij is verteld)

Nu heeft haar eigenaresse er een kraker/ostheopaat bij laten komen en heeft er weer lekker los in haar rug gemaakt en er is duidelijk verschil!!!

ze kan zich nu weer gaan ontspannen en ontspanning is volgens mij toch iets heel belangrijks als het op rijden aankomt....

dus ik zou zeggen laat m even nakijken dan kun je dat in ieder geval uitsluiten(als het niet het geval is) en wacht de andere reacties rustig af wie weet komt hetgene eruit wat er nu daadwerkelijk mis is...

heel veel succes !!

groetjes.....

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 08:38

Laat hem/haar inderdaad even nakijken... en probeer minder aan de teugels te zitten (ophoudingen) sommige paarden worden hier juist 'heter' van. Wat je wel kunt doen is haar terugrijden op je zit...

bruine1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:45

het kan iid een rugprobleem zijn dit kun je uit laten sluiten door na te latenkijken door een fisiotherapeut, is dit allemal in orde dan kan het een balansprobleem zijn, een paard wat niet in balans is gaat vaak rennen om zijn balans te houden, dit kun je oplossen door b.v. op een volte steeds kleine stukjes te galoperen en op het moment dat je voelt dat ze naar binnenvalt en harder gaat even een stukje contrastellen.

UltimOo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 11:21

we hebben haar al naar haar gebit laten kijken, en daar was niks mis mee. de DA heeft ook al naar haar rug gekeken en ze zat idd iets vast in de spieren, maar niet zo erg dat ze er pijn aan heeft. ik heb daar een poeder voor gekregen (2 week geleden) en merkte eigenlijk geen verschil. als ik haar terug rij met mn zit dan spat ze ook zo ineens naar voren omdat ze dan op haar manier schrikt als ik zwaarder ga zitten zeg maar.
als ik een ophouding maak, dendert ze door, als ik niks doe en gewoon contact hou met de teugels dendert ze ook door. het is echt heel lastig dit, want zo kun je nooit een keer lekker ontspannen dressuurmatig rijden.

bruine1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 11:28

ik kan mij voorstellen dat als er spieren vast zitten in de rug dit pijn geeft als jij wat zwaarder gaat zitten en dit kan dan de vluchtreactieverklaren, dit soort problemen los je niet op met een poedertje , beter kun je het laten behandelen door een fisiotherapeut, die maakt namelijk de spieren weer los en met wat oefeningen kun je zo een nieuwe start maken

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:37

doet ze ook zo met longeren?

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:39

whatever01 schreef:
de DA heeft ook al naar haar rug gekeken en ze zat idd iets vast in de spieren, maar niet zo erg dat ze er pijn aan heeft. ik heb daar een poeder voor gekregen (2 week geleden) en merkte eigenlijk geen verschil.

als ik haar terug rij met mn zit dan spat ze ook zo ineens naar voren omdat ze dan op haar manier schrikt als ik zwaarder ga zitten zeg maar.

Door je laatste opmerking denk ik dat ze wel degelijk pijn heeft in haar rug.Ze loopt weg voor de pijn.Als je geen verschil merkt na 2 weken met het poeder geven werkt het denk ik niet.

Ik zou echt een keer een fysiotherapeut laten komen en mss ben je met 1 behandeling wel klaar en heeft je paard nergens meer last van en kun je weer fijn samen rijden.

_maritjuh_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:43

Inderdaad na laten kijken en daarna rustig opbouwen. Evt met bijzet aan de longe.
Zodat ze eerst spieren kan kweken en dan kan leren jou erop te verdragen.