draf fijn nageeflijk/recht op 2 teugels, galop is probleem!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

draf fijn nageeflijk/recht op 2 teugels, galop is probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 21:42

Mijn 4 jarige is na het losrijden in draf fijn op 2 teugels, over de rug aan het been.
Als ik uitsluitend stap en draf en daarin figuren rijd, heb ik een super training. Maar ja galop wil ik ook oefenen. In galop gaat hij vaak scheef, duwt zijn onderhals eruit en zet zijn kop erop. Hierbij drukt hij ook zijn rug weg en heeft de neiging terughoudend te galloperen. Ik geef dan extra been, zodat hij goed vooruit gaat. Hij valt dan toch snel uitelkaar en snijd dan wat de bochten af. Kortom aanleuning en ontspanning weg. Aan de longeerlijn kan hij wel klein galloperen met een fijn aanleuning (en een bijzetje).

Ik heb goede instructie, alleen zij is een paar weken op vakantie. Wie oh wie heeft tips, zodat ik de komende weken door kan?

sandradeboer

Re: draf fijn nageeflijk/recht op 2 teugels, galop is proble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 22:09

Ook is hij in galop dan moeilijk te sturen, krijg hem op mijn zit moelijk de volte op en valt vaak over het buitenschouder als ik de volte verlaat. Ik rijd altijd binnenhoefslag en kom dan vaak op de hoefslag uit, wat niet de bedoeling is.
Erg vervelend want in stap en draf gaat alles wel goed.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 23:31

sandradeboer schreef:
In galop gaat hij vaak scheef, duwt zijn onderhals eruit en zet zijn kop erop. Hierbij drukt hij ook zijn rug weg en heeft de neiging terughoudend te galloperen. Ik geef dan extra been, zodat hij goed vooruit gaat. Hij valt dan toch snel uitelkaar en snijd dan wat de bochten af. Kortom aanleuning en ontspanning weg.

Dit is best wel een vervelend probleem en ook niet één twee drie op te lossen. Als hij zijn hoofd in de lucht gooit, zijn onderhals eruit duwt en scheef gaat dan is zijn rug dus niet meer ontspannen, dat loopt niet fijn zo met een ruiter op je rug en het kan een 'vluchtreactie' zijn dat hij daardoor uit elkaar valt en afsnijd.
Probeer hem die ontspanning te geven door je niet te concentreren op het sturen (die hoeken zijn er over drie weken ook nog wel...) en probeer of je paard tijdens het galoperen zijn hoofd naar beneden wil brengen. Dit doen ze meestal al als je je teugels en je handen wat meegeeft. Doet ie dit niet dan kun je wat druk op je teugels geven waarna ze als jij je handen weer ontspant meestal ook wat zakken in de hals. Ik zou me dan als ik jouw was ook niet gelijk concentreren op een 'verzamelde' galop, ik zou blijer zijn met een wat snellere grotere galop waarbij hij zijn hals wat meer naar beneden brengt dan met een wat meer verzamelde galop waarin hij zo gespannen is.
Wanneer dit beter lukt kun je proberen hem wat meer op te pakken, lichte tegendruk te geven. (maar pas als je paard zelf vooruit denkt)

Hoop dat je hier wat aan hebt....

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 23:53

[[/quote]

Dit is best wel een vervelend probleem en ook niet één twee drie op te lossen. Als hij zijn hoofd in de lucht gooit, zijn onderhals eruit duwt en scheef gaat dan is zijn rug dus niet meer ontspannen, dat loopt niet fijn zo met een ruiter op je rug en het kan een 'vluchtreactie' zijn dat hij daardoor uit elkaar valt en afsnijd.
Ik zou me dan als ik jouw was ook niet gelijk concentreren op een 'verzamelde' galop, ik zou blijer zijn met een wat snellere grotere galop waarbij hij zijn hals wat meer naar beneden brengt dan met een wat meer verzamelde galop waarin hij zo gespannen is.
[/quote]

Hij geeft geen vluchtreactie. Om hem uit de hobbelgalop weg te krijgen, rijd ik hem naar voren met als gevolg dat hij wat uit elkaar valt. Zou ik hem hierin tegenhouden, dan gooit hij alsnog het hoofd weer omhoog. De verzamelde galop bied hij zelf aan. Ik vraag me dan ook af of het handigis om deze verzamelde galop, waarin hij aan de longe wel mooi afbuigt, onder het zadel als basis te nemen om de galop later te activeren en in alle snelheden die nageeflijkheid te houden of het gas erop en afwachten of hij zelf aanbiedt.

Patriciavt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:42

Ik bedoelde niet dat je het gas erop moet zetten, maar ieder paard moet actief zijn van achteren en dus zijn rug gebruiken om goed te kunnen galoperen. Dat hij zijn hoofd omhoog gooit wanneer jij druk op je teugels zet (misschien was 'vluchten' wel een verkeerde benaming...) is verzet. Dat verzetten doet hij ergens voor en je moet erachter zien te komen waar dat dan vandaan komt zodat je kunt werken aan ontspanning in galop.
Persoonlijk zou ik hem niet verzameld door laten lopen als hij zo gespannen is met zijn hoofd bij teugeldruk.
Maar ja ieder paard is natuurlijk anders en moet op een andere manier worden gereden.. Het is makkelijk om even vanachter mijn computer te vertellen wat jouw paard moet doen....

sandradeboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 18:56

cranberry schreef:
Ik bedoelde niet dat je het gas erop moet zetten, maar ieder paard moet actief zijn van achteren en dus zijn rug gebruiken om goed te kunnen galoperen. Dat hij zijn hoofd omhoog gooit wanneer jij druk op je teugels zet (misschien was 'vluchten' wel een verkeerde benaming...) is verzet. Dat verzetten doet hij ergens voor en je moet erachter zien te komen waar dat dan vandaan komt zodat je kunt werken aan ontspanning in galop.
Persoonlijk zou ik hem niet verzameld door laten lopen als hij zo gespannen is met zijn hoofd bij teugeldruk.
Maar ja ieder paard is natuurlijk anders en moet op een andere manier worden gereden.. Het is makkelijk om even vanachter mijn computer te vertellen wat jouw paard moet doen....

Ik ben het met je eens, activiteit voor alles. Ik heb dezelfde teugellengte als in draf, misschien zou iets verlicht zitten helpen of 'lichter' gaan zitten om zijn rug iets te ontlasten. Hij is overigens kortgeleden nagekeken en heeft geen rugproblemen. En ja, lastig zo he, zonder het paard te zien?