hoe leer je een wissel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

hoe leer je een wissel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 20:05

hoihoi

ik ging vandaag met mn pony tussen 2 balken galoperen, zodat ze de ene keer 3 andere keer 4 en andere keer 5 passen moest maken, ging na goed oefenen wel maar ik merkte ook dat ze wel tijdens het galoperen over springt af en toe van voor als ik van hand verander in galop maar van achter wil het maar niet lukken, nu de basis steeds ietsje beter gaat zou ik graag willen leren het wisselen in galop als ik van hand verander, ik oefende al over een balkje maar het kwartje wil maar niet vallen...

iemand tips? of hulp?

groetjes!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:12

Een wissel moet je onder begeleiding aanleren, in elk geval niet over een balkje ivm in tweeen springen.
Je kunt beginnen met overspringen van de contra naar de gewone galop, bijv een linksomkeert of rechtsomkeert, verder in contra en dan laten changeren.
Zelf leerde ik het aan door naar X te appuyeren, recht te stellen en op X een wissel te maken.
Jij hebt toch les? Vraag het eens aan je instructrice om mee te kijken. Hoe gaan je eenvoudige wissels en is je verzamelde galop goed van kwaliteit?

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 20:20

ehhh dit klinkt allemaal best in gewikkeld, of zet ik het er verkeerd neer? ik bedoel gewoon overspringen van de ene galop naar de andere tijdens het van hand veranderen in galop, of bedoel je dit ook?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:32

Ja dat bedoel ik ook Jij rijdt toch ook dressuur bij mijn weten? Voor je begint aan de wissel moet je eerst zorgen dat de kwaliteit van je verzamelde galop heel goed is: mooi gesloten en goed doorgesprongen. Ik doe dat o.a. door eenvoudige galopwissels (galop-stap-andere galop) en schakelen van middengalop naar een galop die praktisch op de plaats is (maar die goed doorgesprongen moet blijven) en weer naar voren. Als ik denk dat die galop in orde is en mijn paard geen verwarring gaat krijgen met de contragalop ga ik aan wissels beginnen.
Voor springruiters ligt het iets simpeler omdat de kwaliteit van hun wissel niet zo uitmaakt, maar het is heel moeilijk om een paard dat slecht wisselt (bijv. in twee stukken, of heel vlak) goed te leren wisselen dus als je nog twijfelt over je verzamelde galop dan zou ik de wissel nog even uitstellen.
Veel mensen beginnen aan de wissel door eerst vanuit de contragalop te laten wisselen naar de gewone galop, omdat ze dat gemakkelijker doen. Ik heb altijd een beetje schrik dat ze in de beginperiode in de war raken en op concours ook gaan changeren dus ik doe het door het appuyement. Ik ben er eigenlijk nog geen grote problemen mee tegengekomen op die manier, ze snappen al heel snel de bedoeling, dus vandaar dat ik me ook bij die manier hou nu.
Op de diagonaal kan ook maar ze kunnen op de diagonaal nogal eens rennerig worden, zeker omdat ze in het begin druk worden van die wissels, en dan verlies je de kwaliteit van de galop weer. De wissel op het eind van de diagonaal doe ik zelf pas als ze de hulp voor de wissel kennen en ik geen verwarring kan krijgen met de contragalop.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 22:00

oke ik snap het bedankt!
ja ik rijd dressuur maar ik denk dat ik dan beter nog even kan gaan wachten met de galopwissels, mijn galop is op zich wel verzameld en ontspannen en ze kan ook goed verruimen en weer terug maar toch zijn er nog vaak momenten dat ze ertegenin komt of dat ik zelf gewoon in de weg zit zeg maar, dat ik zelf te wild bezig ben, ik wil het zeker niet overhaasten of verpesten dus... missch beter maar even wachten dan! of een keer spelender wijs proberen, want nu merkte ik ook dat ze oversprong alleen van voor en dan wist ze niet zo goed wat ze moest doen.

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 11:15

als ze alleen overspringt vanvoor wil dat zeggen dat ze niet verzameld genoeg is vanachter of dat ze niet rechtgesteld is. Ik weet niet ofdat je op een diagonaal van hand wilt veranderen maar ik rij western en heb het mijn paard op de cirkel (grote volte) aangeleerd. Eerst begin je met een eenvoudige wissel: dwz terug nemen in draf en op de andere hand in de goede galop laten aanspringen. Op den duur verkort je de draf periode totdat het niet meer nodig is

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 12:07

Bonny4life schreef:
missch beter maar even wachten dan! of een keer spelender wijs proberen, want nu merkte ik ook dat ze oversprong alleen van voor en dan wist ze niet zo goed wat ze moest doen.

Niet doen.....
Changement verkeerd aangeleerd is echt moeilijk te corrigeren! 8 van de 10 paarden springt een changement verkeerd, dus ga niet spelenderwijs aan de slag, of wachten of in 1 keer goed leren!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 19:58

fransheijs schreef:
Bonny4life schreef:
missch beter maar even wachten dan! of een keer spelender wijs proberen, want nu merkte ik ook dat ze oversprong alleen van voor en dan wist ze niet zo goed wat ze moest doen.

Niet doen.....
Changement verkeerd aangeleerd is echt moeilijk te corrigeren! 8 van de 10 paarden springt een changement verkeerd, dus ga niet spelenderwijs aan de slag, of wachten of in 1 keer goed leren!

dat is zo,
en ik ga het alleen leren onder begeleiding! thanx voor je reactie!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 19:59

reininglover schreef:
als ze alleen overspringt vanvoor wil dat zeggen dat ze niet verzameld genoeg is vanachter of dat ze niet rechtgesteld is. Ik weet niet ofdat je op een diagonaal van hand wilt veranderen maar ik rij western en heb het mijn paard op de cirkel (grote volte) aangeleerd. Eerst begin je met een eenvoudige wissel: dwz terug nemen in draf en op de andere hand in de goede galop laten aanspringen. Op den duur verkort je de draf periode totdat het niet meer nodig is

die eenvoudige wissel kan ik natuurlijk wel al gaan leren! dankje!

Ilsemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:54

Ook daarmee zou ik niet gaan knoeien hoor... eerst maar eens écht goed verzamelen zodat het geen trek en pluk werd word als je een overganga nar de stap gaat maken. Want makkelijk zijn eenvoudige wissels ook niet!

En in de B zou ik me daar nog geen zorgen over gaan maken.. als je in de M rijd en de contra er goed op hebt zou ik me daar maar eens mee bezig gaan houden. Aangezien je door steeds op een bepaalde manier een wissel te oefenen ook je contra kan verpesten. Je moet namelijk erg duidelijk en consequent in je hulpen zijn, het ligt allemaal zo dicht bij elkaar!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 22:27

ja dat is ook zo, maar vanuit stap galopeert ze heel makkelijk aan in zowel linker als rechter galop, dit kan ik toch wel zo blijven oefenen?

Sylhouet

Re: hoe leer je een wissel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:31

Sluit me bij Ilsemarie aan !

reininglover schreef:
Eerst begin je met een eenvoudige wissel: dwz terug nemen in draf en op de andere hand in de goede galop laten aanspringen.

In de dressuur is een eenvoudige galopwissel:
galop => stap => galop.

Komt geen draf aan te pas

Ilsemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:47

Maar waarom zou je dat willen? Ik zou zeggen, probeer eerst je wijken te perfectioneren, ga onder begeleiding bezig met schoudervoor... waarom al Z-oefeningen willen kunnen als je nog in de B zit? Dat is toch helemaal nergens voor nodig? Als dat nodig was dan hadden ze die wissels ook wel in de B proef gezet.
En dat je denkt dat Urielle het in haar eerste post over iets anders heeft dan jij geeft in mijn ogen aan dat je er dus ook nog niet aan toe bent, anders had je dat wel begrepen, want ze heeft het duidelijk en helder uitgelegd.

Het lijkt me veel handiger als je trots een 8 of 9 kunt scoren op wijken als je straks in de L zit dan wanneer je in de M misschien je pony verkeerde dingen hebt aangeleerd en je dan geen steek verder komt omdat het gewoon niet wil.

Daarnaast is stap-galop vele malen makkelijker dan galop-stap. Je paard moet én gesloten zijn maar ook genoeg impuls houden om niet stil te vallen. Het lijkt allemaal zo makkelijk, dat is ook de bedoeling van de dressuur, maar het is wel degelijk een stuk moeilijker.

Ik zou zeggen, beleef plezier aan de oefeningen die je in de aankomende klasse moet rijden, voor jou dus de L1, en probeer die te perfectioneren. Net zo lang daarop oefenen totdat dat allemaal helemaal vlekkeloos gaat. Zit je in de L2 ga dan perfectioneren op de M1 en zo door... Dan kom je er vanzelf en met de goede begeleiding hebben zowel jij, als ook je pony er ontzettend veel plezier in! Alles komt op zijn tijd en dan kan je tenminste ook iets degelijks. Want de basis moet gewoon heel erg degelijk zijn. Z staat niet voor niets voor zwaar... Ookal doen sommige mensen er heel licht over, zoiets bereik je niet zo 1,2,3!

Navidad

Re: hoe leer je een wissel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:09

Ik ben het met frans eens.

Een changement is ook beter om onder goede begeleiding aan te leren. Jammer dat er zoveel paarden zijn die het verkeerd doen.

In een chanchement moet je zelf ook ontzettend opletten op je eigen evenwicht en balans en zorgen dat je paard recht blijft!

Ik persoonlijk leer het ze ook nog niet aan zonder begeleiding, waarom niet? Met het aanleren van een changement meot je je gewicht zelf ook goed kunnen verplaatsen, je paard moet daarbij ook recht blijven zodat je op een makkelijke manier "dadelijk" een changement om de twee pas zou kunnen rijden uit goede balans en mooi recht exc.

Als je je paard dat verkeerd aanleert zit je met een heel groot probleem en heb je kans om tegen scheefheid op te lopen.

Zoek daarom gewoon een hele goede begeleiding om de "hogere" oefeningen goed aan te leren. eenmaal verkeerd kan voor altijd fout zijn.

Ik weet zelf hoe het is om een paard te corrigeren daarin (fijn een paard die je binnen krijgt die schots en scheef is en daarin al helemaal en niet naar jou hulpen luisterd)

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:13

Verder ben ik het ook helemaal eens met urielle!

Je moet daarbij ook nog zorgen dat de basis voor alles goed is, dus netjes gecontroleerd op de achterhand met een tacktisch verzamelde galop. zodat jij dadelijk ook gecontroleerd die wissels zou kunnen springen!

maar lees net dat je pas b rijd? dan zal ik nog niet gaan trainen op changementen. tran door naar de l, zorg dat daar alles 200% is en als je dan eventueel L start train je de oefeningen van de M en zorg je ook wer dan alles 200% is en blijf je zowel de oefeningen en de basis steeds overnieuw her halen!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 10:38

ik was ook niet van plan om allemaal Z oefeningen te gaan leren, maar het leek me eens wat anders om te leren maar Zoals ik het hier lees kan ik er beter even mee wachten en dat doe ik ook, en als ik het ga doen alleen onder begeleiding of als er iemand opzit die er ook echt verstand van heeft, verder hou ik me ook gewoon met de B bezig hoor, ga nu net iets beginnen met wijken, ik weet dat de basis er eerst goed in moet zitten voor ik verder kan, ik wil mn pony ook zeker niet verpesten! bedankt voor jullie reacties!

Ilsemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 14:35

Super dat je 't zo gaat aanpakken! Er zouden 10 anderen zijn die stug door gaan... vind 't heel goed van je! Heel veel succes nog in de B en straks in de L... enne, we wachten op een 8 op wijken

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 19:46

Ilsemarie schreef:
Super dat je 't zo gaat aanpakken! Er zouden 10 anderen zijn die stug door gaan... vind 't heel goed van je! Heel veel succes nog in de B en straks in de L... enne, we wachten op een 8 op wijken

haha! dankje!

ik ga me gewoon eerst lekker bezig houden met het wijken en de basis natuurlijk. de rest komt later! en onder goede begeleiding zou ik die wissels gaan doen maandag krijg ik op stage hulp met wijken, ben benieuwd!!