een paard zomder rem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nobles

een paard zomder rem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 16:53

HOI ALLEMAAL

ik heb een best groot probleem . het paard waar ik op rij heeft hast geen rem van stap naar halthouden gaat nog wel maar als je vanuit de draf of gallop weer terug moet naar een rustigere gang zet hij zich helemaal vast en gaat hij trekken, hij wordt tegen de hand en je kan helemaal niks meer. ik heb al van alles geprobeert maar niks helpt, misschien in het begin wel maar na een tijdje heeft hij toch wel weer een manier om er onderuit te komen.

ook is hij als hij alleen is in de bak heel erg zenuwachtig en dan kan je er helemaal niks meer mee.

wie weet een manier om dit te verhelpen, echt fijn rijden is het namelijk niet.

SanneJea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 17:07

Misschien is het een manier om een noodrem te maken met de natuurlijke manier.. Dat heb ik ook ooit gedaan, en als ze er nu buiten vandoor gaat, heb ik een touw om dr nek. Gewoon heel los, en als ze dan wegloopt en niet meer op het bit reageert, heb ik altijd dat touw nog. Je moet het dan gewoon heel rustig aantrekken, en je beschadigd er niets mee, want het zit gewoon om dr nek. De meeste paarden reageren hier wel op, omdat het nog steeds het natuurlijke van het paard is.. Succes ermee ..
xx.X

nobles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 17:26

bedankt ik ga het wel eens proberen, maat het gebeurt niet alleen buiten maar ook in de bak. naar buiten ga ik al niet zo vee omdat hij met vreemde dingen heel schrikachtig is en als er da oook geen rem op zit wordt het een beetje gevaarlijk

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:15

Los vast los vast methode. Als je aan de teugels gaat trekken en het wordt een touwtrekwedstrijdje: verlies je. Je paard is altijd sterker. Maar als je kneepjes in de teugels geeft, en ook weer loslaat, wordt het geen wedstrijd. Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar als je veel oefent (dus heel erg veel overgangen rijden) en consequent blijft gaat het zeker beter.
(je kunt ook je stem als extra hulpmiddel gebruiken)

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:28

die je ook je buikespieren goed aan trekken?

ik ga altijd heel zwaar zitten en dan in me hoofd denken " ik weeg een ton ik weeg een ton"
met je buiksprieren erbij natuurlijk.
en dan ook nog eens op een zware toon hooooooo zeggen.

is benieuwd hoe doet hij het aan de longe? ook langer remmen of zit er dan wel rem op?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:30

Gewoon je overgangen op een volte rijden. En de volte sluiten als ze harder wil en diep gaan zitten.

Noompiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:52

ik zette mijn paard altijd op de volte en blijven volte rijden.. ook al gaat hij hard en niet bang wezen dat hij onderuitgaat omdat hij te hard gaat.
De mijne geeft het op een gegeven moment toch op omdat hij op de volte moet blijven en het niet leuk vindt.

nobles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 22:20

bedankt voor de tips, ik ga ze zeker proberen. aan de longe rent hij alleen maar als een gek zijn rondjes, hij luistert dan ook absoluut niet. ik ben hem nu aan het leren dat hij zijn aandacht bij mij moet houden en niet alleen maar rennen door onverwachte dingen te doen zoals ineens op zijn weg gaan staan zodat hij wel de andere kant op moet, het werkt wel een beetjewan tje ziet hem denken oeehhh even opletten. als hij dat eenmaal kent ga ik heb proberen opnieuw de stemhulpen te leren ik weet niet of hij die uberhoubt kent maar luisteren doet hij in iedergeval niet. ik ga zeker jullie tips proberen

nobles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 22:23

en over die los vast los vast methode, als ik dat doe dan doet hij zijn hoofd omhoog bit tussen zijn kiezen en zet hij zoch helemaal vast dat werkt ook niet echt dus. van mij instructrice moet ik heb nu elke keer als hij niet wil stoppen de teugels helemaal los gooien. het werkt wel want hij weet dan even niet wat ik wil omdat hij alle vrijheid heeft om te doen wat hij wil, door de schrikreactie kan ik hem dan makkelijk terug nemen. het is het begin nu maar hopen dat hij het ook gewoon weer aat doen in een proef kan je namelijk moeilijk je teugels losgooien

Palma_Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:10

Mijn haflinger deed dit ook en met de los vast methode is het echt heel erg veel verbetert.
Zodra ze toch niet luistert breng ik mijn binnenhand naar voren en dan luisterd ze meteen , mijn reactie was altijd trekken en daardoor luisterde ze helemaal niet meer

Navidad

Re: een paard zomder rem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:44

Leer hem snappen wat de noodrem is, trek je kruis en je boven spieren aan en trek hem is op zijn klep. Ik ben uitaard tegen trekken en alles maar hij moet leren te stoppen, anders liggen jullei binnen de kortse keren plat.

Lukt dat niet? zet hem gerust een keer tegen de muur of wat dan ook op. laat hem daar 20 seconden staan en rij rustig aan weer verder.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:43

Ieder paard heeft een rem, alleen niet bij alle paarden werkt ie evensnel. Je hebt het waarschijnlijk nog niet gewonnen van je paard. Dit kan je doen door in een keer goed in de stop te zetten als je voelt dat ie ervandoor wilt gaan, maar ik denk dat dit niet helpt, omdat je zegt dat ie zijn hoofd in de lucht doet enz. Ik denk dat je ehm gewoon supermoe moet maken, en als je voelt dat ie terug wilt, doorgaan! Hij wil niet stoppen, nou dan gaat ie maar lekker door toch? Ga net zo lang door met galoperen totdat je voelt dat ie zich overgeeft en ga terug naar de stap. Beloon hem dan goed en stap erg lang uit, het mooiste is om uit te stappen in het bos enz.
Dit moet lukken!Succes