Ik kreeg laatst les van nieuw iemand en die vertelde mij dat ik mijn kruisspieren/binnenbeen spieren moest aanspannen en dan ging me paard rustiger. Dat werkte inderdaad. Laatst met oefenen deed ik het verkeerd, kneep me kont spieren aan geloof ik en me paard deed net of ik niks deed. En dan heb je ook nog klemmen, maar ik dacht dus altijd dat ik dat deed met ook me binnenbeen spieren, maar met welke spieren doe je dat dan?
En hoe kan je paard zo precies verschil voelen? Want ik heb idee dat spieren echt vlak naast elkaar liggen.. En heb je nog meer spieren in je been die je voor weer iets anders gebruikt?
Ja ik weet nu wel wat me kruisspieren zijn, en dan daarbij je je binnenbeen spieren aanspant. Maar ik snap niet hoe paard zo goed verschil er tussen voelt, tussen al die verschillende beenspieren. Ik hoopte dat iemand mij dat kon uitleggen.
Als je je kruisspieren aanspant, kantel je je bekken. Hierdoor maak je jezelf zwaar. Je paard merkt dit verschil heel goed, en als hij hierop getraint is zal hij door deze hulp langzamer gaan
Oja ik voel het! Nou ja ze reageerde er dus ook al op zonder dat ze erop is getraind! Dus kennelijk is het ook soort van automatische reactie alleen door oefenen kun je met minder aanspannen meer reactie krijgen.