Paard changeert / overkruist

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

San

Paard changeert / overkruist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 14:01

Hallo,

Ik ben met mijn paard nu 8 maanden bezig en we gaan goed vooruit. Hij ontikkelt alleen steeds nieuwe geintjes om weer eens even uit te proberen wat hij allemaal kan maken bij me. Het is een vrij flegmatiek paard, dus in training zijn we eigenlijk alleen nog maar bezig met de basis. Dus voorwaartse drang, actief op de hulpen, rechtrichten en de basisfiguren. We rijden veel overgangen en tempowisselingen en het wordt steeds beter.

Op dit moment zit hij kennelijk in zijn changeer / overspringfase. Als we in de rechtergalop zitten (wat altijd zijn sterkere galop was) springt hij echt op de letter A of C over in de linkergalop. Soms een volwaardig changement en soms alleen met zijn voorbenen. Dat vind ik al heel typisch want als paarden overkruisen doen ze dat toch 9 van de 10 keer achter. In de eerstvolgende hoek springt hij bij een volledig changement weer terug naar de goede galop en bij overkruising loopt hij gewoon door. Dan neem ik hem uiteindelijkz elf terug om hem weer goed aan te laten springen.

Op dit moment los ik het op door mijn hoeken wat af te ronden. Ik vraag wat extra binnenstelling en buiging van mijn paard, leg mijn buitenbeen iets achter de singel en mijn binnenbeen erop. Ik maak van mijn hoek zeg maar een soort van volte. Daarna bouw ik dit steeds meer af, zodat ik weer steeds meer de hoek mee ga pakken. Je merkt echt dat hij zelfs nu nog wil overspringen en iedere mm ruimte die hij krijgt benut hij dan ook. Je ziet hem bij wijze van spreken denken en proberen of hij de kans krijgt.

Typisch is dus dat rechts altijd zijn holle kant was zeg maar en hij dus juist graag op rechts galoppeerde. Nu wordt hij steeds rechter voor mijn gevoel. Hij neemt druk aan op rechts en laat zich links steeds losser inbuigen. Kan het zijn dat het hiermee te maken heeft? Dat hij nu juist andersom gebogen begint te raken?

Ik krijg les en heb de bovenstaande methode van mijn instructrice. Maar misschien hebben jullie nog andere ideeen over hoe ik hiermee aan de slag kan?

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:07

Gefeliciteerd met een jong paard.......haha! Het enige dat ik kan toevoegen is Veel Geduld en Consequent blijven!

ps. Z2 NPC....die hadden toch zo'n gouden leeuwtje in het logo op het jasje? staat me bij, heb die volgens mij ook nog ergens thuis liggen!

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:16

welkom bij de club van het inrijden van een jong paard.

Mijne is ook zo'n wissel monster. Ik ben nu bezig iedere hele korte stukjes te galoperen. Bij voorbeeld bij k aanspingen en bij f terug indraf.

veel plezier en succes

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 14:36

fransheijs schreef:
Gefeliciteerd met een jong paard.......haha! Het enige dat ik kan toevoegen is Veel Geduld en Consequent blijven!

ps. Z2 NPC....die hadden toch zo'n gouden leeuwtje in het logo op het jasje? staat me bij, heb die volgens mij ook nog ergens thuis liggen!

Grinnek, tsjah en dat terwijl hij al zeven is, maar wel pas 8 maanden in training. We gaan er gewoon rustig mee door en zien we waar het schip strand.

De NPC had volgens mij een oranje logo op blauw. Een hoefijzer met een leeuwtje erin dacht ik. Ik zal wel eens kijken op mijn jasje. Die heb ik nog hangen en daar zal hij ongetwijfeld nog opzitten.

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:04

Sansje schreef:
De NPC had volgens mij een oranje logo op blauw. Een hoefijzer met een leeuwtje erin dacht ik. Ik zal wel eens kijken op mijn jasje. Die heb ik nog hangen en daar zal hij ongetwijfeld nog opzitten.

Ja dat weet ik, ik zag het in je profiel.....maar ik kreeg zo'n logo met een gouden leeuw erin! Ik vond dat wel wat hebben (kan ook zijn omdat ik Ned. Kamp. werd..... vond het altijd heel protserig! haha
sorry dat het off-topic gaat, maar het viel me even op.....en deed me denken aan vroeger)

Maar met jong bedoel ik ook een paard wat net in training is!

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 23:29

Tjah, altijd baas boven baas dan. Ik ben niet verder gekomen dan 12e in de L en 6e in de Z1. Dan krijg je niks bijzonders.

Maar om weer even on topic te komen. Wat kan ik doen aan / met het gechangeer van kijn paard?

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:34

Probeer hem zo rechtgericht mogelijk te laten galloperen, je hulpen zijn in elk geval goed. Zorg dat gewicht in aanleuning verdeeld is en gewicht over 4 benen gelijkmatig is.
Het kan dus inderdaad zijn dat je paard begint te wisselen van buiging, dat is alleen maar goed dat een paard wisselt. Maar je moet dit zelf goed in de gaten houden. En vooral bij jong paard is dat normaal. Dus probeer te blijven werken aan balans van zowel je zelf als van je paard. Rustig blijven en consequent zijn.

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:39

Ja ik heb met mijn baby ook dat probleem, ik laat mijn paard gewoon zo vaak opnieuw aan springen totdat hij goed zit, en als hij overspringt dan maak ik een overgang terug, breng ik hem weer terug in balans en spring ik weer opnieuw aan, doorgaans houden paarden niet zo van al die hulpen dus krijgen ze vanzelf wel door wat de bedoeling is, maar balans krijgen heeft natuurlijk ook gewoon tijd nodig. Die van mij is in iedergeval al erg vooruit gegaan de laatste weken, en inderdaad alle bovenstaande tips daar ben ik het ook mee eens.