4 jarige pony, wil niet in galop de volte door

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mayra_

4 jarige pony, wil niet in galop de volte door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 22:22

Hallo,

mijn 4 jarige (verzorg) pony wil als ik aan het galloperen ben 9 van de 10 keer geen volte maken. Ik heb elke week les en we zijn er al op aan het oefenen maar hebben jullie nog tips hoe ik haar het beste de volte door kan laten galloperen? Dingen als, zoek een goede instructie e.d heb ik niks aan want ik heb elke week al les maar wou wel eens weten wat jullie nou goed leek om dit probleem te verhelpen (en er op te oefenen).

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:24

wat doet hij dan precies als je een volte wil maken??

tips: goed je buitenhand+buitenbeen erbij
Veel druk zetten op je binnenbeugel

veel succes (ik had er eerst ook problemen mee, met instructie ging het snel over )

Ineke2

Re: 4 jarige pony, wil niet in galop de volte door

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:56

Wat doet hij dan? Valt hij eruit?

Goed je buitenbeen en buitenhand erbij zodat je hem goed begrenst en hij niet uitzwaait. Binnenteugel LOS!
Wel ietsje stelling, maar heel weinig druk op je binnenteugel. Als je met veel druk rijd op je binnenteugel kan je pony niet galoperen en valt er dus zeker weten uit!

Fiesta14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 23:50

Hoi,

Het gebeurt trouwens wel vaker dat jonge paarden moeilijk een wending doorgaan. Ze hebben nog wat moeite met de balans. Hoe gallopeert hij op de lange zijde?

Als hij dat al wel goed kan, kan je bv ook een volte rijden bij E-B. Dan kan je in het begin namelijk een wat grotere volte rijden, die je later weer kan verkleinen. Succes in ieder geval!

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 06:50

Wat doet hij dan ?

Vind 't eigenlijk best logisch. Een 4 jarige heeft nog niet veel balans, en heeft dus erg veel steun aan het hek, logisch dat hij het dan moeilijk vind om een volte te draaien. Probeer dus in stap en draf iets meer op de binnenhoefslag te blijven, zodat hij op z'n eigen benen gaat lopen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:33

Rij veel binnen hoefslag met hem, rij veel figuren zoals voltes en gebroken lijnen en kom niet op die hoefslag.

sluit hem op aan je buiten teugel en druk hem op de volte wat meer naar binnen, zolang die het goed doet belonen met die hap. laat hem lekker met het neusje over de grond lopen ook als je de volte verlaat.

Stel hem goed recht, en heb geduld je pony is nog jong.

Succes ermee

[Edit] Sorry als dit bericht een beetje wazig over komt maar het was vanacht laat omdat ik een feest had en ben net wakker [/edit]

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:56

Een paard wil altijd midden onder je gewicht lopen (het in net motorrijden). Mijn ervaring is dus dat als je zorgt voor meer beugeldruk aan de binnenkant hij ook makkelijker loopt op de volte. Met de buitenteugel de voorhand iets naar binnen zetten en verder goed opletten dat hij niet door je binnenbeen valt. Owja, ook vooral niet proberen hem met de binnenteugel dan maar op de volte te krijgen/trekken, dat werkt alleen maar averechts.

Michelle_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:35

Strohalmpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:12

Wil je pony alleen tijdens het rijden de volte niet opgalloperen of ook tijdens het longeren? Als het met het longeren we goed gaat raad ik je aan om dit eens wat vaker te doen. Je zou hem eventueel tijdens het longeren ook kunnen bijzetten als hij heel erg naar buiten gaat lopen. Wat wel erg belangrijk is, is dat je je pony de tijd moet geven, omdat hij nog maar 4 jaar is. Met veel geduld komt alles vanzelf!! Succes!!

evelintje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:42

Het is eigenlijk wreed normaal dat een 4-jarige uitwijkt, maar vraagje : hoelang is de pony al zadelmak ?? Al een tijdje ?? of nog maar net??

want als je pony nog niet lang zadelmak moest zijn, zou ik eerst wat meer draf doen , galop is namelijk een natuurlijke gang van bv. paarden in het wild. En draf is voor hen dus moeilijker.
ja wat kan je doen buitenbeen en buitenteugel er goed aan.

Mayra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 19:22

Bedankt voor jullie tips, ben druk bezig met het oefenen en in brengen van de tips die jullie mij hebben gegeven en ze gaat al steeds beter galloperen op de volte. Ik denk dat ik teveel druk heb gezet op de binnen teugel waarder ze het bit ook nog eens heel erg vastpakt en nu ik die binnenteugel wat losser laat gallopeerd ze hem netjes rond.
Nogmaal heel erg bedankt .

jessy1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:46

heey

toen mijn paard 4 was was ze helemaal nog niet eens sterk genoeg om een volte te galoperen dat moet je rustig opbouwen
ook niet kwaad worden want dan kan hij het gewooon nog niet

dat komt vanzelf