Na eventjes stappen lijkt paard wel tegen te werken..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Targaryen

Na eventjes stappen lijkt paard wel tegen te werken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 20:15

De titel is waarschijnlijk onduidelijk en misschien is het niet echt een probleem, maar ik vind het toch wel vervelend en ik kan er zelf geen logische verklaring voor bedenken..

Ik rij sinds december namelijk een dertienjarige KWPN merrie en ik verdeel m'n uurtje altijd in twee stukken (zoals de meeste wel zullen doen denk ik). Ik stap vijf a tien minuten in, dan ga ik lekker rustig aan het werk. In het begin is ze nogal druk maar na tien minuten loopt ze wel redelijk ontspannen. Meestal geef ik haar na twintig minuten dan als beloning een paar minuutjes stap, lange teugel. Dan wil ik het daarna weer oppakken, maar dan lijkt wel alsof het de eerste keer is dat ik op een paard zit en ik denk dat dat gedeeltelijk ook haar 'schuld' is. Ze loopt dan hartstikke onregelmatig, reageert op geen enkele hulp (geen been, teugel of stem) en nja, dan kan ik gewoon niks meer beginnen. Ik heb er een keer de eigenaresse bijgehaald, om te kijken of ze al eerder onregelmatig liep, maar dat is niet het geval. Ook vertoont ze dan geen sporen van moeheid oid.

Ik weet niet of het aanstellerij is, of dat er echt iets aan de hand is, maar ik zou het wel graag willen weten, want dan kan ik er misschien iets aan doen.

Iemand ideeen?

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:17

als er geen medische oorzaken zijn dan je zou voorlopig even iets langer door kunnen werken en dan iets korter rijden. als je haar dan na een periode gewoon lekker aan t lopen hebt kun je weer proberen pauzes in te lassen, eerst 1 rondje en dat uitbouwen..

Saskiaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:20

Mijn paard wilde altijd niet meer lopen na het stukje, met lange teugel rijden. Hij dacht dan dat hij klaar was, en ging dan ook echt vervelend doen. Of er is echt iets aan de hand, of ze neemt je gewoon heel erg in de maling. Misschien moet je een keer een half uur rijden, zonder lange teugel geven er tussendoor.

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 17:23

Hmm, ja ik denk dat ik zoiets maar is ga proberen

poes

Re: Na eventjes stappen lijkt paard wel tegen te werken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 17:55

Ik rijd een merrie die daar ook echt erg last van heeft. Het eerste half uur zalig, na het stappen er voortdurend onderuit rennen, dribbelen als je haar oppakt, ...

Ik probeer nu gewoon tussendoor heel vaak de teugel iets te laten vieren, dus in- en uitschuiven dus Maar als ik dan even ga stappen blijf ik wel aan het werk. Ik geef ook nooit te lange stapstukjes aan haar en ik blijf echt wel rijden: figuren, toch een beetje spelen met de houding, ...
Dat helpt iig al wel! Pas als ik helemaal klaar ben krijgt ze een echt volledig losse teugel en mag ze doen wat ze wil.

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 20:27

Oh hey, dat klinkt ook wel goed!
Zal het zo ook is gaan aanpakken, kijken wat t beste resultaat geeft

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:30

mijn pony doet dfat ook. ik rijd ook dan weer lange teugels dan weer kortere. en stap regelmatig. 5 min. stappen tussendoor doe ik niet meer. die ruzie ga k ni opzoeken. heb een pittige, temperamentvolle pony. moe word ze toch niet.
succes!

Patriciavt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 23:35

Saskiaatje schreef:
Mijn paard wilde altijd niet meer lopen na het stukje, met lange teugel rijden. Hij dacht dan dat hij klaar was, en ging dan ook echt vervelend doen. Of er is echt iets aan de hand, of ze neemt je gewoon heel erg in de maling. Misschien moet je een keer een half uur rijden, zonder lange teugel geven er tussendoor.

Daar hebben meer paarden last van...
Echt net alsof je dan weer pas een paar minuten op je paard zit!

Verder ga ik mee in het advies van Saskiaatje!

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 08:44

Waarschijnlijk denkt hij dat hij klaar is... heb ik ook gehad.... of bezig houden... of nog vaker 'even oppakken'. Dus gewoon 45 minuten werken.... 5 minuten stappen en dan weer even 10 minuten oppakken..

zo is het bij mij goed gekomen....

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:01

Zelfde vermoeden. Een paard kan voorheen een uur lang actief gereden zijn, om als hij lange teugel krijgt te weten dat hij klaar is. Jouw gewoonte en zijn gewoonte stroken niet denk ik. Misschien toch iets korter rijden. Of tussendoor even een ontspannen drafje aan de lange teugel. Wel even lang, maar geeft je paar dminder het idee dat ie al klaar is..

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 16:09

Hm ok, bedankt allemaal!
Nu nog kijken of ik het kan oplossen

squitward

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:50

Ik heb precies hetzelfde 'probleem' met mijn paard, als ik gewoon thuis rij niet, maar als ik les heb dan gaan we na een half uur ff halstrekken en ff bijkletsen enzo, als ik haar dan weer op pak is het ALLEEN maar sjeezen wat ze doet.. kop in de lucht en ik kan er echt niks meer mee :S ik dacht eerst ook, misschien heeft ze wel ergens last van, maar ik ben er nu achter dat ze gewoon dacht dat ze klaar was en dat dit een soort protest is die van mij is ook een merrie, en merrie's hebben graag hun zin

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 21:39

Hahaha, echte vrouwen he

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:48

Ja dit probleem ken ik! Ik rijd elke vrijdag (nu niet ze is kreupel ) op Chinty een Trakhenermerrie. Het is een koppige merrie, die altijd de baas wil spelen en haar zin wil krijgen. Dit is best lastig. Als ik haar even lange teugel geef, of even stil sta om mijn jas uit te doen, en haar weer voorwaarts wil krijgen geeft ze een bok, blijft ze gewoon stil staan of loopt ze ineens hele irri te doen. Ik heb me er maar bij neergelegd, want niks helpt. Ze is erg verwend bij haar vorige eigenares, en mocht altijd alles, en denkt nu nog steeds een 'prinsesje' te zijn..
Dus mij conclusie; gewoon merrie-gedrag net als Squitward en Ymneuss al zeiden.

broadway

Re: Na eventjes stappen lijkt paard wel tegen te werken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:44

zo te lezen is lange teugel bij jouw paard uitstappen, dus de spieren los mogen laten en dus......klaar!
Dus contact houden, desnoods oefeningetjes, zodat het paard weet dat je nog steeds wat verwacht en pas als je klaar bent echt lange teugel en dan stoppen, hij heeft het waarschijnlijk zo geleerd en weet niet beter !
Jij moet de contact onderhouden tot je klaar bent, dan lange teugel en veel belonen, zodat hij weet dat hij echt klaar is!!!

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 17:22

Bedankt voor de tips!