5 jarig paard overvraag ik haar??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dahana

5 jarig paard overvraag ik haar??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 20:07

Hoi,
ik heb een 5 jarig paard en ik rijdt haar 6 dagen in de week en dan rij ik ongeveer 3 kwartier. Waar ik mijn paard vandaan heb werd ze elke dag een uur bereden.. Overvraag ik mijn paard?? Overgens als ze vrij heeft gaat ze lekker los in de bak.

Alvast bedankt,
Ilse

Veronieky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:11

als ik heel eerlijk ben vindt ik 6 dagen per week rijden wel veel en het 'zelfde' (weet tuurlijk niet precies wat je dan allemaal doet dressuur, springen, buitenritje) lijkt me voor het paard leuker om af te wisselen... keertje rijden aan de longeerlijn buitenritje los etc maar over vragen.. ligt er aan hoe ze daar gereden is en nu bij jou je kan een paard ruim een uur laten lopen of echt drie kwartier aa het werk zetten daar zit heel wat verschil in..

anniek_uc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:12

ik vindt niet dat je der over vraagt, is het elke dag heel intensief trainen? of doe je ook wel is gewoon lekker een ontspannen ritje?
ik rijdt mijn bijna 5 jarig paard ook 5 of 6 dagen in de week 3 kwartier waarvan ik wel is 1 of 2 dagen gewoon een lanterfanter dag heb waar bij ze dus lekker mag rond hopsen.
nee ik vindt niet dat je der over vraagt maar stel dat je gaat merken dat ze het niet meer leuk gaat vinden zal ik iets minder gaan rijden dus 4 of 5 dagen in de week...ook kan je der bijvoorbeeld in plaats van rijden een keertje longeren..ofzo zodat ze het werk leuk blijft vinden omdat er afwisseling in zit..
haha heel verhaal

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:14

Ik vind het wel meevallen, maar het ligt er natuurlijk wel aan wat je er allemaal mee doet, 6 dagen zware training is veel te veel voor het paard en 6 dagen licht werk is dus helemaal niet veel. Ligt er gewoon echt aan wat je doet.

dahana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 20:21

Ik doe van alles met mijn paard afentoe longe minstens 1x in de week naar buiten en veel afwisseling.. Duss..

Ilse

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:26

Dan nog kan ik niet door mijn pc heen zien hoe zwaar je training is... Dus kan ik ook niet zeggen of je je paard over vraagt of niet.

Lina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:37

hangt er vanaf wat je in die drie kwartier doet,,

Navidad

Re: 5 jarig paard overvraag ik haar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:01

Ik ben van mening dat een paard niet 5 dagen in de week onder de man hoeft te werken. persoonlijk zal ik een 5 jarige paard een tot twee lkeer in de week met een pessoa longeren.

En natuurlijk een dag in de week rust.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:11

Ik rij mn 5jarige de ene week 3 en de andere week 4 keer, als ik 4 keer rij doe ik 1 keer met pessoa en met 3 keer rijden 2 keer. Met rijden doe ik 2 keer per week iets meer doorvragen en de rest basis.

Verder doe ik een beetje parelli, losgooien, vrijspringen. Ligt eraan waar we zin in hebben
Ze staat sowieso elke dag zo;n 6 uur buiten in de paddock

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:20

Ik kan zo niet beoordelen of het te veel is wat je van je vijfjarige vraagt. Ik kan je wel aangeven dat mijn vijfjarige (veel!) minder werkt. Daar zit ik max 3x per week op. Is wel een volbloed en laatbloeier, dus daar doe ik heel rustig aan mee.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:57

Ik vind 6 dagen drie kwartier heel normaal voor een vijfjarige. Maar het hangt er vanaf wat je er precies meedoet. Een paard moet wel fris in de kop kunnen blijven door veel afwisseling.

DeniseM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:48

Dat kan hij makkelijk als 5 jarige.
Maar ook veel afwiSselen.
Dus niet atijd het zelfde doen dat gaat natuurlijk vervelen!
SucceS ermee !!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:54

Ik kan een half uur rijden en mijn paard kletsnat rijden, en een uur rijden zonder dat er een nat haartje op te zien is.
Een 5 jarige 6 dagen in de week rijden lijkt niet veel. Maar het is - zoals al eerder gezegd - niet af te leiden hoe hard je met haar werkt.

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:56

Dat kun jij zelf als beste beoordelen, en anders iemand in je directe leefomgeving.
Eerst moet het paard de kans krijgen om zich te ontwikkelen. Botopbouw en groei. Bij de 1 is dat al grotendeels ontwikkeld wanneer hij 3 is een laatbloeier doet er veel langer over.
De spieropbouw volgt, dan kun je een paard gerust iedere dag aan het werk zetten. Je moet alleen de duur en intensiteit in de gaten houden. Jij kunt ook niet van niets iedere dag weer het volle van jezelf vragen zonder pijn en blessures! Paardrijden is topsport voor een paard! Zorg gewoon dat je dat in je achterhoofd houdt en let er op dat je intensiteit en duur goed op elkaar afstemt! de hoeveelheid maakt niets uit!

jessy1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:24

heey ik denk dat het wel een beetje meevalt,
je paard geeft zelf ook wel een beetje aan als hij het niet meer aankan..
maar je moet hem niet 6 dagen per week flink in het zweet rijden/longeren. ik rijd bijna elke dag met mijn 5 jarige maar als ik bijv in de bak rijd houd ik vel stappauzes aan de lange teugel (dan kan ze het geestelijk ook allemaal even verwerken )
succes iig . jij denkt er tenminste bij na beter dan een 6 jarige in de z

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:31

Mijn vzpaard (5 jaar) wordt loopt ook 6 dagen in de week... 3 dagen rijden en 3 dagen longeren (ongeveer) afgewisseld met bijzet, balkjes lopen en zo nu en dan helemaal los. 1 dag in de week vrij.

Ik weet niet hoe 'zwaar' de training is... maar gewoon 'lopen' kan geen kwaad.

Pipsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:31

Ik vind het persoonlijk wel wat vaak en lang voor je paard. Maar ik weet dus verder ook niet hoe je hem dan precies rijdt. Vertel eens ongeveer wat je dan zoal doet tijdens die 3 kwartier..

Mijn 5 jarige heeft meestal 2 dagen in de week vrij. Dan heeft ie wel gewoon 6/7 uren weidegang. (Dat heeft ie sowieso elke dag) Ik rijd 2 x in de week een half uur tot 3 kwartier dressuur. 1 x een half uurtje met ook springen. 1 x 20/25 min. longeren en een x een buitenritje ook ongeveer een half uurtje tot 3 kwartier.

Ik wil helemaal niet zeggen dat dit perfect is ofzo, maar je vroeg naar meningen en dit is de mijne. Ik denk idd ook wel dat je met het ene paard meer kan doen als met het andere. Ik heb het idee dat de mijne dit écht nodig heeft zo en meer niet. Ook omdat hij niet 1 van de actiefsten is vind ik het belangrijk om het heel afwisselend voor hem te houden en ik kan ook wel zien aan de mijne dat hij vrij laat rijp is dus dat telt ook wel mee.