Galloperen tijdens draf; tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

row_bow

Galloperen tijdens draf; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 19:02

Mijn pony heeft het nu 2 keer achter elkaar tijdens het rijden gedaan. Wanneer ik ga draven gaat ze galloperen. Opzich niet zo heel erg, en het lukt me oom al om het er uit te krijgen, door door te galloperen, en pas te stoppen als ik het zeg,,
Maar, heeft iemand nog andere goede tips? Mocht ze het weer gaan doen..
Alvast Bedankt! Xx

row_bow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 19:04

haha in de 1e regel moet oom-----> ook worden;)

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 19:07

Hmm.. mijn verzorgpony deed dat eerst ook, maar hij is ermee gestopt.
Blijven proberen. Misschien eerst moet je hem/haar eerst helemaal moe rijden, of gewoon lang draven. Dan nog eens proberen.
Anders een keer tijdens rijden helemaal niet galopperen alleen draven en stappen.
Ook teugels goed op maat houden en zachtjes drijven helpt soms al.

Veel succes,
Hopen maar dat het geen echt probleem wordt (alles is op te lossen )

kus
anke

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:13

Misschien eerst even kijken of ze lichamelijk helemaal in orde is, sommige paarden kunnen het gaan doen om pijn te ontwijken omdat ze bijv. vast zitten in de rug.
Is maar een optie.

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 14:15

Ja das waar. Mijn verzorgpony was ook erg stijf en hij heeft een een beetje gekke afwijking: zijn ene voorhoef groeit sneller als de anderen, en daarom loopt ie ook moeilijk (ja, ik weet dat je m dan recht moet leten vijlen, wordt ook gedaan, maar dat heeft egt geen zin)

kus
anke

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 14:17

je pony kan ook moeite hebben met zijn pas afmaken in de draf. als jij op een volte gaat, dan dwing je je pony om zijn binnenbeen nog meer onder de massa te zetten. als je pony daar moeite mee heeft door bijvoorbeeld te weinig kracht of te traag is op het achterbeen, dan is het voor een paard makkelijker om te galoperen, dan zijn pas af te maken in de draf. dit soort dingen nooit afstraffen, maar kijk eerst waarom hij gaat galoperen. vind je pony de oefening te moeilijk, moet hij sterker worden of heeft je pony ergens last van.

eerst uitzoeken waarom. alles heeft een rede.

succes

Imago01

Re: Galloperen tijdens draf; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 14:24

Allereerst doen wat Lise81 zegt. Daarna pas in het rijtechnische deel gaan zoeken.

Misschien is jouw pony wel een zogenaamd 'dieseltje', dat wil zeggen, ze heeft een vrij lange tijd nodig om lekker warm en los te worden. Dit geeft op zich helemaal niets, alleen moet je er wat meer rekening mee houden.

Jouw pony gaat waarschijnlijk in galop omdat ze dan in de draf nog niet los/warm genoeg is. Stap en galop zijn vaak de makkelijkste gangen van een paard/pony. Dus, als ze in de draf nog niet lekker (ruim) kan bewegen, waarom begin je dan niet eerst met de galop? Natuurlijk eerst even goed los stappen. Voor de gehoorzaamheid en om haar aan de hulpen te zetten kun je in de stap bv. wat pasjes wijken en een grote volte iets verkleinen en dmv een pasje wijken weer openen.

Begin daarna gewoon met de galop joh! Niet opjagen, gewoon een mooi basistempo (en dit is voor de meesten al moeilijk genoeg). Als ze dan in de galop lekker los is ga je terug naar de draf en kijk je of het verbeterd is.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:31

Laag instellen zorgen dat die aan been is en zorgen dat die gewoon aandraaft en niet een sprongetje gaat maken.

mijn ervaring daarmee is dat als je ze met een overgang laag insteld het altijd beter naar mijn zin gaat

row_bow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 19:00

Echt bedankt voor al jullie tips! Ik heb gister al hulp gekregen van iemand op stal, en het ging al veel beter, ik ga het morgen ook even vragen in mijn les, en ik zal dr even goed controleren op drukplekken etc.
Xx

jessy1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:49

heey mijn paard vind galopperen echt heeel leuk en ze sprong eerst ook de hele tijd aan.
gewoon elke keer als ie het doet meteen terug nemen naar stap en dan een rondje stappen.
goed volhouden , en als het dan eindelijk lukt en hij blijft draven : heel overdreven belonen.
maar je moet wel zeker weten dat hij lichamelijk niks heeft

xDAANTJEE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:51

mijn paard deed dat ook, opvangen met je buitenhand ophouding maken terugnemen naar de draf en dan wanneer jij het zegt aangalloperen.. (in de hoek erna ofzo)

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:51

Vaak vind de pony het dan te moeilijk. Dit doet de mijne ook. Wanneer ze het moeilijk vindt, gaat ze over in galop

Ziiggy__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 22:01

mijne deed dit ook iok moest consequent blijven en hem telkens terug nemen, ook moest ik veel overgangen en voltes rijden nu is het over,!!

row_bow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 11:47

Echt heel erg bedankt voor alle reacties! Het gaat nu al wel wat beter, we weten ook al waardoor het kom, ik hou mijn handen te veel vast, en daar wordt ze vervelend van. Ik heb gister tijdens de clubles gereden met mijn handen heel los, en ze is geen een keer aan gesprongen in galop zonder dat het moest! *o/*
Mijn zadel schuift ook naar voren als ik rijdt, dus die moeten we even laten nakijken, maar ik heb gister ook gereden met gelpad en dat helpt heel goed!
Dus ik ben echt super blij!*o/*
En nog een keer super bedankt allemaal!
Xx