Slim paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iris1702

Slim paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 15:50

Hallo,

Ik heb een probleempje...

Mijn paardje heeft iets nieuws gevonden om onder het werk uit te komen...

Als ik op de rechterhand rijdt (zijn moeilijke kant) pronbeert ie zijn achterhand weg te drukken... hij doet dit op een heel erg suptiele manier... Hij verlaagd eerst het linker gedeelte van zijn rug zodat je meer op die kant gaat zitten en hij dus zijn kont kan wegdrukken.

Hij loopt dan wel netjes nageefelijk maar gebruikt dus zijn achterhand voor geen meter!!!

Ik rij nu voornamelijk op de binnen hoefslag en zodra ik merk dat ie me weer naar de buitenkant wil hebben probeer ik stug te blijven zitten.. Ik rij veel voltes die ik open en sluit...

Ook waak ik goed voor de buitenteugel anders loopt ie over zijn schouder weg.... Ik begin dus eigelijk iedere keer opnieuw... eerst recht maken en dan weer steling vragen...

Als ie na een tijdje wat losser is probeer ik ook wat meer stelling te nemen wat hij ook erg moeilijk vind... (logisch die spieren moet nog ontwikkelen)

Ik merk wel dat het na een tijdje doorrijden beter gaat..

Hebben jullie tips voor oefeningen die ik kan doen?

Groetjes Iris
Laatst bijgewerkt door Iris1702 op 28-03-06 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 15:55

Dat is niet slim, dat is gewoon niet recht.
Stomweg werken aan je rechtrichten dus.

Iris1702

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 18:37

Sonja schreef:

Tjee wat een nuttig antwoord .... zover was ik al...
Ik wil juist weten welke oefeningen daar goed voor zijn.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 18:41

Op twee handen en twee benen rijden, veel lange rechte paden op en draven of galoperen. Niet teveel doen met je handen, want hij moet ook op eien benen blijven lopen.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 19:05

Paarden zijn eigenlijk grofweg gezegd niet zo slim als sommige mensen zouden denken hoor.

Je paard ontwijkt gewoon de pijn, en dat is een hele logische reactie.
Rechrichten dus!
Maar hoe begin je eraan? Nou, dat is niet zo simpel.
Ten eerste zou ik aanraden je er wat in te verdiepen.
Waarom dat een paard scheef is en wat er gebeurt enzo.
Nuttige info vind je hier: www.hoefkatrol.com
Daarnaast zou ik zoeken naar een goede instructeur/instructrice.
Want zelf valt het haast niet op te lossen, als je het nog nooit gedaan hebt

Iris1702

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 19:29

Ik heb priveles.

En heb daar ook tips gekregen. Alleen hoor ik ook graag tips van andere ruiters. Iedereen heeft er een andere kijk op.

Vandaar mijn vraag .

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:27

werken met contrastelling, heeft bij mij geholpen. mijn paard zat echt onwijs vast op rechts aan het begin (links niks in je hand rechts 50 kg) door heel consequent los te laten op rechts en linkerstelling te vragen (contact op links) ging het steeds beter en na 3 of 4 maanden liep die helemaal recht. merkte echt per week verbetering.
en verder in veel rechte stukken rijden, en daar ook contact op 2 teugels proberen te krijgen.

Goofy44

Re: Slim paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:02

Het paard doet niet slim, hoewel er paarden zijn die slimmer zijn dan sommige mensen. Het paard maakt het voor zichzelf alleen maar gemakkelijk om aan druk, discomfort of pijn te ontkomen. Het is geen onwil.

Wat belangrijk is is dat het paard mentaal en fysiek ontspant, volledig loslaat, soepel wordt en in balans gaat. Een paard dat niet recht gaat, gaat ook niet goed in wendingen, op bogen en op voltes.

Om dit te bereiken is er een heel arsenaal aan oefeningen dat op tal van plaatsen op bokt is behandeld.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:35

Iris1702 schreef:
Sonja schreef:

Tjee wat een nuttig antwoord .... zover was ik al...
Ik wil juist weten welke oefeningen daar goed voor zijn.

Toch zijn er meer die je stomweg wijzen op de scheefheid, dus zou dat misschien een teken zijn dat uit je bericht niet blijkt dat je zelf uberhaupt doorhebt wat er gebeurt?

Ik ben vrij klassiek in het rechtrichten. Voorhand voor de achterhand plaatsen, zeker niet de achterhand terug proberen te duwen. Je paard zet op de rechterhand de kont naar rechts. Daar zou ik dus corrigeren door korte stukjes schoudervoor te rijden, en vanuit die schoudervoor wisselend een kleine volte op te draaien, of rechtstellen en (dus van de hoefslag af) even een paar passen uitstrekken. Elke keer dus je spieren verkorten, en rekken, verkorten, en rekken.
Zelf heel goed op letten dat je evenveel druk op beide zitbeenknobbels EN stijgbeugels hebt.

Kun je daar meer mee?

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:35

ben het eens met sonja.

Rechtrichten is niet makkelijk, dat moet je dus echt goed aanvoelen anders verpest je er meer mee dan je lief is.

rij veel volte's veel rechte lijnen en hou hem tussen je benen, veel overgangen exc

Iris1702

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 12:38

Dat weet ik... En als ik jullie advies lees doe ik het niet verkeerd. Ik rij veel binnen hoefslag rechte stukken en voltes. Ik voel wanneer hij scheef trekt en richt ik hem weer recht. En zo iedere keer opnieuw.

Schoudervoor oefenen we ook veel in de les...

Gister ging het eigenlijk best wel goed.... Op rechte stukken bleef hij goed recht alleen op de volte heeft hij er meer moeite mee. Dan probeert ie of om over de schouder weg te lopen of om zijn kont te draaien.

We gaan er hard aan werken!

Bedankt voor de reacties,

Groetjes Iris

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:42

Succes ermee dan