Als ze eigenlijk niet voorwaarts wil, maar wel moet..
Ze doet het alleen in draf, zowel in de bak als op de weg en in de berm.
Uitleg: ik wil een klein buitenritje maken, we zijn nog maar net op weg en ik drijf haar aan tot draf.
Ze gaat wel in draf, maar met tegenzin, en 'hinkelt' met 1 been tussendoor.
Dus een paar passen gewoon, stuk of drie vier, en dan met haar linkerbeen een 'hupje'.
Dit lijkt dus sprekend op kreupel!
Dus ik dacht: laten we maar omkeren en op huis aan gaan...
Toen voor alle zekerheid meteen in draf gegaan om te kijken of ze het nog steeds deed, maar ineens liep ze perfect.
Zo raar!
Niks aan de hand, voor alle zekerheid ff een galopje in de berm, ook zonder problemen.
Dus ik maar weer rustig in stap over en ik dacht: niet te zwaar belasten, morgen kijken hoe het gaat....
Volgende dag fietste Peter naast me, en had ik de zweep mee. Toen mevrouw op de heenweg weer in draf begon met 'af en toe een hinkeltje' en slecht voorwaarts draven (ook nogal kort), gaf ik haar een tikje en liep ze ineens een heel stuk prima, op de harde weg, super.
Later op de terugweg mocht ze nog een klein stukje in galop, nou mevrouw wilde alleen maar harder!
Mmm zou ze misschien denken: "Dan maar even dat pijntje, maar wel sneller thuis als ik harder ga..." ?
Dus dat ze wel kreupel is?
Haar benen voelen niet warm o.i.d., haar hoeven ook niet.
Ik kan alles ook gewoon goed aanraken en poetsen e.d. zonder dat ze overgevoelig is...
Vanavond laat ik even de instructrice naar haar kijken op de manege, want onze stalhoudster is te onervaren om er iets van te kunnen zeggen.
Anderhalve week geleden in de les deed ze het ook, maar pas na drie kwartier, omdat ze toen niet meer zo voorwaarts was en geen zin meer had. Toen deed ze het ook maar een paar keer, niet bij elke pas dus.
Tijdens dat hupje dat ze doet draaft ze niet echt voorwaarts, bij aansporen komt er een extra hupje (ze zet af met haar rechterbeen en haar linkerbeen gaat dus niet verder naar voren als ik kuit geef, maar iets meer omhoog zucht.
Pas als ik strenger rijd loopt ze beter, maar ja, twijfel...
Hebben jullie ervaring hiermee?