Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
: Rijd veel overgangen en schijnovergangen. Zorg dat hij direct reageert op jouw been. Doet hij dat niet: een schop of een tikje met de zweep (actie -> reactie).
! 
Eerst heb je inderdaad een voorwaarts paard nodig en als je dat bereikt mbv afwisseling dan lijkt het me minder handig om je eerst op die dresuur te focussen..Sanneh14 schreef:Sporen, zijn NOOIT de oplossing om je paard voorwaarts te laten gaan!!! Ze dienen als hulpmiddel, meer niet. Je zult toch echt eerst je pony aan het been moeten rijden!
Saskiaatje schreef:Sanneh14 schreef:Sporen, zijn NOOIT de oplossing om je paard voorwaarts te laten gaan!!! Ze dienen als hulpmiddel, meer niet. Je zult toch echt eerst je pony aan het been moeten rijden!
Ja, en als dat niet lukt? Dan doe je dus spoortjes om.
ma_rie_tje schreef:
ik vind dat een beetje onzin...
Sporen zijn om je hulpen te verfijnen
om je paard goede hulpen te kunnen geven moet je paard aan het been zijn. dat doe je door je paard actief te proberen te rijden.
Bij mij helpt het erg om gewoon heel actief te beginnen, met een vrij losse teugel, paar rondjes stappen, 2 rondjes draven, rondje galop (beide handen) en dan gaan rijden.
Zo is hij/zij wakker, actief en waarschijnlij kook meteen goed los.
Succes ermee!

lois_fjordje schreef:hoe oud is die pony? Misschien heeftie ook wel last van zun rug.. je kan iniederveval met een zweepje rijden. Niet om hem te slaan maar om ffe op zijn kont te *kietelen*
Veel succes!
Sanneh14 schreef:Sporen, zijn NOOIT de oplossing om je paard voorwaarts te laten gaan!!! Ze dienen als hulpmiddel, meer niet. Je zult toch echt eerst je pony aan het been moeten rijden!