Bang voor andere paarden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenmeis1

Bang voor andere paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 16:52

Hallo,

Ik heb sinds 2 maanden een nieuwe paardje. Een hele lieve merrie, die vorige week 11 is geworden.
Ze is gewoon op haar 3de goed ingereden, maar daarna op de wei gegaan om veulens te krijgen (ze heeft er 6 gehad in totaal).
Nu hoeft ze niet meer te veulenen en heb ik haar dus gekocht.
Het punt is alleen dat ze bang is voor andere paarden. Het is een merrie, die zijn over het algemeen sagerijninger, dat weet ik, maar zij is meer bang.
Als er een paard op de binnenhoefslag rijdt en ik wil er langs, gewoon genoeg ruimte, rent ze erlangs en gaat ze helemaal tegen de bakrand aanlopen.
Als een ander paard een flinke trap op een tik(je) krijgt raakt ze helemaal in de stress.
Soms haalt ze uit als er een paard langsloopt, vooral in galop.
Ook vind ze het eng als er een paard, wat heel 'zwaar' loopt/stampt, achter haar aankomt gelopen.

Hoe kan ik haar leren dat andere paarden niet eng zijn?
Ik straf het nu niet af, behalve het uithalen want dat mag niet, ik rij gewoon door van lalala ik heb niets gemerkt hoor niet aan de hand.

Verder met losgooien of in de wei is ze braaf. Ook over straat of in het park heeft ze geen problemen met andere paarden.

Help??

mariettek

Re: Bang voor andere paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:14

Ik vermoed dat ze zich bedreigt voelt door deze paarden. Zeker als ze op de hoefslag rijdt en er komt een paard aan de binnenkant langs, ze zit dan als het ware klem en dat vinden lang niet alle paarden prima.
Op de manege hebben we genoeg paarden gehad met zo'n probleem. Bij enkelen was het angst, maar bij sommige paarden was het ook dominantie: ze worden in een hoek gedreven en uiten dan hun boosheid daarover.

Oplossingen heb ik helaas niet zo gauw. Het zal op een gegeven moment zeker beter gaan, zeker als je zo door gaat als je nu bezig bent. Gewoon negeren en doen alsof je een idioot bent. Waarschuw anders de andere ruiters, waarschijnlijk is het voor jouw paardje makkelijker als de anderen iets meer afstand houden. Succes!

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:31

JA, ik herken het helemaal,
Ik heb ook een pony die alleen in de bak bang is voor andere paarden, ik weet dat hij toen hij 4 was een trap heeft gekregen in de bak, van een ander paard, en echt het enige wat je kunt doen is negeren, en hopen dat het snel slijt. Je kunt natuurlijk wel opletten dat je het niet te zeer opzoekt, en dat het niet je les gaat beheersen.

Mijn pony is nu 10 ik zij nu pas weer van januarie in een bak en doet het alleen nog als andere ponys langs komen in de galop, dan wil hij ook wegrennen. maar dan gewoon terugpakken en verder waar je gebleven was.

en uithalen mag natuulijk niet, dit zou ik ook afstraffen.

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 09:32

Ja uithalen straf ik af. Ze is heel onderdanig als je een zware stem opzet, dus een iets harde schop met mijn benen en 'HE' roepen helpt heel goed.

En verder negeer ik het maar.

RoxDoret

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:32

mijn paardje is ook bang voor andere paarden
vooral grote paarden
dit komt omdat ze een x is aangevallen
door een heel groot politie paard
miss is er in het verleden van je paardje iets gebeurd
die van mij is bij de fokker mishandeld
en dus bang voor zweepjes
ook als iemand anders een tik geeft strest ze helemaal
ze gaat rennen, ze haalt uit naar andere paarden
en soms als iemand in de tegenliggende richting van mij rijd
draait ze zich super snel om omdat ze er niet langs durft te rijden
ik oefen gewoon met haar, eerst stap, dan draf, en dan galop
en elke x als ze er braaf langs gaat beloon ik
het gaat steeds beter, meestal doet ze nix meer behalve
bij echte grote paarden
ze doet haar oortjes wel in haar nek, maar ik blijf haar belonen
als ze nix gemeens doet.
je moet het gewoon oefenen dus! succes!

xx Roxanne

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:20

Mijn paard had dit, en een heleboel andere paarden reageren ook met angst op mijn paard waarom Geen idee!

Gewoon rustig doorrijden, slijt vanzelf!

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 13:41

Ze is zeker weten niet mishandeld of aangevallen vroeger. De vorige eigenaren zijn hele goede bekenden op de stal waar ik sta en zij is daar geboren.
Ik ben de 2de eigenaar dus dat isz eker!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:04

Ik merk aan mijn merrie dat als ik haar goed rij en lekker bezig hou ze op mij blijft letten en ik niets aan haar merk.De schade haalt ze met het uitstappen dan wel weer in Maar dan blijf ik altijd wat meer in het midden van de bak lopen zodat ik niet te dicht bij de andere kom.

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 07:49

Dat is ook een punt, mijn paard vind het nog veels te moeilijk om hard te werken. Na een half uur valt ze bijna halfdood onder me vandaan.

Plus dat ik niet té hard mag werken, ivm hardritmestoornissen.

En het is niet dat ze uithaald van gemeen, ze is bang. En ik denk, ook bij mensen, dat wanneer je bang bent het niet uit maakt of je druk bezig bent of niet.. de angst gaat niet weg

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:56

Ik heb ook een paard gereden die dit probleem had, zon paard moet je gerust stellen door juist veel te belonen en inderdaad te negeren. ga extra veel op de drukkere tijden rijden in de bak.

en inderdaad dat uithalen moet je afstraffen, je doet het goed zoals je het nu doet dus ga zo door

Maar let op dat je wel consucuent bent.

[edit]typfoutje[/edit]

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 11:42

Navidad schreef:
Ik heb ook een paard gereden die dit probleem had, zon paard moet je gerust stellen door juist veel te belonen en inderdaad te negeren. ga extra veel op de drukkere tijden rijden in de bak.

en inderdaad dat uithalen moet je afstraffen, je doet het goed zoals je het nu doet dus ga zo door

Maar let op dat je wel consucuent bent.

[edit]typfoutje[/edit]

Ja dat probeer ik wel, het moeilijk is dat ik haar samen doe met mijn moeder. Zij is een beetje bangig van paarden en daarom straft zij bijvoorbeeld uithalen niet uit en vermijd juist de confrontatie. Terwijl ik gewoon doorrij, zoals ik ook zou doen met ieder ander paard.
Tenzij ik weet dat het paard waar ik langsmoet ook uithaalt, want ik heb 1x gehad dat ze naar elkaar gingen uithalen en ik wil niet dat iemand zich bezeerd!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:53

dat werkt heel erg in elkaar tegen en ik zou er persoonlijk even met mijn moeder over praten dan.

en samen tot een besluit komen aangezien dit tegen elkaar in werkt..

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 12:23

Ja, maar dat is het punt. Mijn moeder denkt dat ze er wel komt. Ze heeft les, om dit te verbeteren, dus ze werkt er wel aan.

Maar het is moeilijk uit te leggen, en als ik het zeg denkt iedereen dat ik mijn moeder afval.. maar we hebben allebei een hele andere kijk op paardrijden en omgaan met paarden.

Mijn moeder wil een topdressuurpaard, maar zo dat ze zelf er niets voor hoeft te doen.
Ik wil een paard wat leuk zijn rondje kan lopen, en waar ik gewoon braaf mee over straat kan gaan en bos en weet ik veel.

Voor mij is zij dus goed, in die zin > ik ben met haar hard aan het werken om haar dressuur wel beter te krijgen, maar het staat bij mij niet voorop.

Omdat mjn moeder zo graag wil dat ze zo snel super gaat lopen luister ze maar naar 1 iemand, in mijn ogen de verkeerde persoon, maar goed..

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:31

dat zou je dan toch altijd wel houden.

In iedergeval dat is dan mijn mening.
naar mijn mening is hoe dan ook dat jullie, jullie rijstijlen naar elkaar toe moeten verbinden op wat voorn manier dan ook. twee verschillende ruiters met een totale andere rijstijl is best verwarrend voor zon paard, en dat die dadelijk ook niet meer weet waarvoor die word afgestraft.. en dan krijg je alleen nog maar meer problemen.

ik zelf heb een paard gereden van purioso, die ook erg angstig was voor andere paarden helemaal op concour, dus alleen maar spanning, wegspringen zodra er een paard op hem af kwam, omdraaien, zijn gewicht en kracht verzetten tegen de ruiter in terwijl je op dat moment gewoon zit.

je moet daar gewoon op trainen op een rustige en geduldige manier. een angstig paard kan je niet afstraffen voor zijn angstigheid (ik zeg niet dat de ts dat doet )

slaan mag uitaard niet, maar dat is wel de reacktie van onze moeder natuur.

en wat als je haar gewoon voorwaarts rijd? voorwaarts voorwaarts voorwaarts, verstand op nul, de juiste aanleuning recht houden tussen je benen en het gewoon echt negeert, dus er zelf niet bij nadenkt dat jou paard bang is voor die andere paarden? ik weet dat het moeilijk zat is daar niet van hoor

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:36

Ik sluit me helemaal bij Navidad aan.

Doorrijden, rust en negeren. En vooral belonen als het wel goed gaat.

Idd zouden jij en je moeder wel op 1 lijn moeten komen, anders wordt het voor iedereen verwarrend !!

bijou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:20

Mijn paard had er ook last van toen ik hem net reed. Ik las dat je hem nog niet zo lang hebt. Het kan zijn dat hij nog niet al zijn vertrouwen in jou heeft. (dit moet bij iedere nieuwe combinatie groeien) IK heb het zo opgelost door ze elke keer te belonen als er een ander paard is langs gekomen. Als ze uithaalt dan zou ik het gewoon op dezelfde manier oplossen als je nu doet. Mijn paard doet het niet meer en ik denk als je je er de tijd en geduld voor neemt komt et allemaal goed!
Succes