na tijdje stilstaan super stijf! en direct mondhoeken kapot

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

na tijdje stilstaan super stijf! en direct mondhoeken kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 15:06

Hoi,

Mijn paard is altijd door zijn hele lichaam super stijf zodra ze ook maar 2 dagen heeft stil gestaan. Ik rijdt haar dan eerst een paar dagen aan een lang teugeltje en veel voltes enzovoort om haar te laten buigen en te rekken en strekken. Ze pakt dit altijd super goed op en na 2 dagen is het ook zo weer over.

In een uur pakt ze dan zelf het bit fijn op en gaat ze steeds meer aan de hulpen. Erg fijn, want ze is 5 en heeft een moeilijke start gehad.

Maar helaas is het altijd als ik haar dan aan een los teugeltje heb gereden dus geen ruk trek en pluk werk is altijd haar mond helemaal ruw en soms zelfs kapot.

eerst kwam het door de bitringen die ik aan het bit had, maar tegenwoordig lijkt het door de ringen van het bit te komen, want ik heb de bitringen er al af gehaald.

Wat voor soort materiaal ik er ook in hang ze heeft altijd haar mond kapot.

Zijn er ook mensen die dit ook hebben meegemaakt? En zijn er mensen die een oplossing hebben?

Alvast bedankt!

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:19

kan het niet zijn dat de uiteindes van je bitje afgesleten zijn en er daardoor scherpe randjes aan zitten!?

Wat je zou kunnen proberen is er een zeem om heen naaien en zn mondhoeken goed verzorgen (elke dag insmeren met uierzalf) zodat ze spoepel en gezond blijven.. de kans dat ze scheuren is dan kleiner, denk maar ana je eigen droge lippen..

Sterkte iig..

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:27

Schuimt ze veel? dan kunnen de mondhoeken daarvan week worden en dan schuurt het zomaar open.

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 17:40

Ze schuimt alleen als ze heel erg hard zweet! Dus echt in de zomer!

Een zeem is misschien wel een id, maar de uierzalf lijkt me nog beter! Moet ik dat dan ook aan de binnenkant smeren of alleen aan de buitenkant

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:38

Is je bit wel op juiste grote? niet te klein? En rijd je op een watertrens? Dan zou ik als ik jou was eens een bustrens proberen daar kunnen zoizo die ringen niet door de gaatjes schuiven. Uierzalf helpt inderdaad tegen schraalheid. Maar ik denk toch dat het door het bit komt! Heeft je paard trouwens een bles dat over zijn neus/monthoeken heen loopt? Paarden die schimmel zijn of een grote bles hebben hebben vaak gevoeligere mondhoeken.

Succes!

sliertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:08

Ik doe Altijd vaseline in de mondhoeken voordat het bit ingaat... Zo is het mooi zacht en voorkomt het wondjes. Ik smeer het echt in de mondhoeken op de plek waar het bit ligt.

Succes!

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 19:33

MIjn bit past super goed, Het is een zachtbitje, dubbelgebroken maar wel dun, want dikker pakt ze vast! Ze heeft geen witte monthoeken geloof ik hoewel de kant die ze vaak kapot heeft is misschien wel wit, weet ik niet zo uit mijn hoofd.

Zijn er ook nog mensen die dingen weten om de stijfheid te verbeteren!

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:35

TRAINEN! Langzaam opbouwen, lekker veel stappen in de molen, veel uit de box en longeren! je kan moeilijk nu nog beginnen aan zwaardere oefeningen.

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 19:39

huh? langzaam opbouwen! Lekker veel stappen in de molen

Hmm langzaam opbouwen, waarom? Ze heeft nergens last van ofzow, is gewoon vol in training! En dat ik haar niet meteen in de krul moet zetten en moet gaan piaferen snap ik ook!

Maar waarom kan ik nu niet meer aan zwaardere oefeningen beginnen?

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:34

Je moet zowiezo niet aan de zware oefeningen gaan beginnen voordat je paardje helemaal lekker los en soepel over zn lijf loopt. Als je dat doet forseer je alleen maar meer en gaat ti zich juist vastzetten in plaats van ontspannen.. Dat bedoeld ze denk ik met rustig opbouwen..

Wat bij mij paard altijd goed werkt is biuiten op de weg in stappen, daarna een stukje draven waarbij ik vaak terug rij naar stap of halt en dan weer een paar passen verder draaf en weer opnieuw begin. Als ik dan na een half uurtje a 3 kwartier los rijden van buiten naar de bak ga loopt ze gigantisch lekker. Omdat ik der buiten heb rechtgericht, ze goed aan mn hulpen is en dus lekker los, in balans op der 4 eigen benen loopt. Dan kan ik in de bak waar meer gaan vragen.. misschien een tip?

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:19

Dat ze enorm stijf is, is de enige mogelijkheid om dat te verhelpen; in het land doen overdag.
Dat van de mond ligt aan het bit, ze heeft vast van zichzelf al een zachte mond, en door een verkeerd bit gaat ie kapot. Ik zou als ik jou was een dubbelgebroken busttrens kopen, dat zijn de meest zachte bitten en maken de mond zeker niet kapot. Jou paard is erg nageeflijk van zichzelf zeg je, dus kan een dubbelgebroken bit er wel in.

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 12:11

okee heel erg bedankt! Een ander bit! Goed id, toch maar eens proberen, met de bustrens enkelgebroken had ze het inderedaa neit!

Dat van buitenrijden was eerst geen optie,(kreeg haar niet van de dam af) maar dat kan nu wel, want ik heb haar eindleijk een keerjte er doorheen kunnen rijden! Bedankt voor de tip, ik hoor er graag nog meer!

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 12:14

@ Sammie_44 ze staat ook gewoon hele dagen in het land hoor! Alleen soms s'winters niet! Ach misschien is het ook wel gewoon gezeur van die stijfheid, want ik merk het maar niemand ziet er iets van of voelt het als ik hun laat rijden!