bang geworden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yellow20

bang geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 22:01

ik geef het niet graag toe
maar ik ben echt bang geworden van me paard
ze wil alleen maar in rengallop door de bak, als ik een overgang maak van stap naar draf rent ze onder me weg en kris kras door de bak
ik krijg haar ook niet meer terug, als ik een volte maak blijft ze hard gaan totdat we bijna samen vallen (en als ze gaat rennen laat ik me binnenhand los)
mijn geduld raakt op met haar (ik word boos), ik heb haar als sportpaard maar durf niet eens meer te draven
ik longeer haar een halfuur en dan ga ik erop en stap ik alleen maar
medisch is er niks aan de hand, ze is op de foto geweest, dierenarts is geweest, en zadelmaker is geweest
ik heb haar nog niet heel lang (3 maanden) maar durf er niks mee
instructie heb ik af gezegt omdat ik gewoon niet meer met haar aan het werk durf
ik baal er echt van, want ik wil zo graag verder in de sport

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:05

Tipje, ik zou mijn paard even uit handen geven, breng hem weg ter correctie. En ga aansluitend bij degenen die gecorrigeerd hebben lessen...zij kennen je paard dan door en door, weten hoe ze dingen hebben opgelost, en kunnen je daarbij helpen.

Nu stoppen met dit paard is te vroeg, geef hem nog een kans, probeer dit te fixen. Als het een probleem is dat jezelf hebt gecreeerd, kon je er weleens bij een ander paard ook weer tegenaan lopen.

Juist omdat je haar nog maar zo kort hebt, heb ik de indruk dat ze je vreselijk aan het uitproberen is. Het kan natuurlijk ook dat dit niet het geschikte paard voor je is, maar dat kun je alleen beslissen als je alles hebt geprobeerd....

Ziiggy__

Re: bang geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:08

ik heb dit ook gehad.. niet dat ik echt bang was van mijn paard maar dat ik het liefst er nu nog mee wilde kappen maar toch ook weer niet veel gestapt etc.. precies hetzelfde ook het liefste in galop door de bak scheuren en niet willen stoppen in stap willen draven en in draf wil galoperen..
Bij mij was dee oorzaak dan ook omdat ik steeds vaker ging longeren en minder actief reed dat ze alleen maar gekker werd,,

wat ik heb gedaan is. :
omdat het een tijdje geleden was dat we echt 'actief' hadden gereden liet ik mijn lesgeefster erop rijden om te ontdekken wat ik verkeerd deed of wat er nu precies aan de hand was.. hij heeft toen een uur echt hard gewerkt..
Mijn lesgeefster vertelde mij dat ik consequent moest zijn stap is stap,, dat was ik ook wel maar soms had ik in stap weleens als ik net wilde aandraven dat die dat voelde dat hij uitzichzelf al ging en dat ik dan zoiets had van toemaar.. maar nee alleen naar jouw hulpen luisteren.. als jij lings wil ook daadwerkelijk lings gaan,, hoe erg hij zich ook verzet je moet lings..
ook veel voltes rijden en bezig blijven niet halve/hele rondjes op de hoefslag blijven bezig blijven met figuren rijden vooral voltes..
en zo is het bij mij opgelost.. !!

ik weet niet hoelang je paard onder het zadel is ??

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 08:42

Ik zou ook inderdaad iemand zoeken die 1. niet bang is en 2. verstand van rijden! Vervolgens weer samen het vertrouwen in je paard terugwinnen! Eerst moet jij hem weer vertrouwen en vervolgens moet hij jou accepteren en ook vertrouwen!
Ik heb het al een paar keer meegemaakt......en nu is het doorbijten, maar achteraf zie je wel dat het de combinatie mooier maakt!

fjordenfan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:18

misschien is het paard wel in de rensport geweest en daar rennen ze alleen maar. Ze kunnen dan niet gewoon draven, nee ze willen alleen maar galloperen. Ik denk dat je opnieuw moet beginnen laat ik maar zeggen. Ga eerst lekker wandelen aan de hand en leer hem kennen. Dan krijg je een goede band en gaatie der ook niet zomaar vandoor;-)

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:31

Tja, lastig, want je paardje voelt dat je er bang van bent en zal je zo alleen maar meer gaan pesten. Juist wel gaan lessen en desnoods eerst je instructeur erop. Er moet nu iig een ervaren persoon bijgehaald worden en samen met goede begeleiding moet je dit gaan oplossen.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:28

Misschien kun je voorlopig even iemand erop zetten die het probleem kan corrigeren (desnoods naar een africhtingsstal brengen) en als het beter gaat er zelf weer op. Met angst verder rijden als het fout blijft gaan heeft geen zin, dan maak je meer kapot dan goed. Het is nu belangrijk dat je het vertrouwen terug wint en dat lukt niet als het elke keer fout gaat. Ik raad je echt aan om je paard eerst te laten corrigeren en dan met goede begeleiding rustig aan weer aan de slag te gaan. Dat kost wel wat geld, tijd en moeite. Maar beter dan de zin in het rijden verliezen neem ik aan?!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:37

Ik ben deze winter ook bang geweest van mijn paard.

Ik had haar een maand en alles ging goed, en toen begon het geklooi..
Ze heeft me er een keer afgegooid en verder was het iedere keer dat ik in galop wilde of iets van haar vroeg een hoop gebok en gesteiger.
Zowel in de bak als buiten kon ik er niet veel mee beginnen.

Ik heb ook hulp gezocht.
Eerst heeft Maya hier van Bokt haar een tijdje gereden. Eerst zij een half uur en daarna ik er op.
Toen was ze braaf.. Maar Maya kan haar niet eeuwig blijven rijden voor mij dus ben ik op zoek gegaan naar iemand die mij les wilde geven.

Daar heb ik een tijdje naar gezocht. En in die tussentijd heb ik veel wandelen, Parelli, Monty Roberts, Vrijspringen en Vrijheidsdressuur gedaan.
In die tijd is onze band enorm versterkt door deze oefeningen.
Daarna vond ik Lieke, die mij les wilde geven. Nu hebben we al een maand of 3 les bij haar, iedere week een uurtje en ik durf weer alleen te galoperen en er kan zelfs een sprongetje af. We rijden zelfs veel zonder zadel en hoofdstel.

Alleen buiten ben ik nog een beetje bang.
Wel gaan we iedere keer na het rijden in de bak een klein stukje over de weg. Alleen stappen.. Als ik weer bang word doordat ze teveel gaat dribbelen keer ik gewoon terug of stap ik af.
Maar ik heb er vertrouwen in dat mijn vertrouwen in Amy ook op buitenrit weer terug komt.

Nu de tips voor jou..
Je paard is je een beetje aan het uitproberen denk ik omdat je haar nog niet zo lang hebt.
Zoek hulp van iemand die haar eerst een tijdje rijd en dan er jij er weer eens op. Als is het aan de longe een beetje stappen en draven.
Je moet je vertrouwen in je paard maar vooral ook in jezelf terug krijgen.
Ga niet meer alleen (zonder iemand erbij) in de bak rijden, maar ga een tijdje andere dingen met haar doen, die ik hierboven beschreef. Het versterkt de band met je paard enorm.
Als je dan iemand bij je hebt ga je er weer eens op.. Maar zoek iig wel hulp

Heel veel succes!
Je komt er wel, ook al duurt het even

yellow20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 12:51

bedankt allemaal
ik ga er toch maar iemand erbij zoeken(met evaring en verstand) die haar idd even wil gaan rijden, en na een tijdje dat diegene me helpt met rijden
weet iemand nog een goede stal waar ze deze problemen verhelpen?
of iemand die aan huis komt?
afstand maakt niet uit ik heb vervoer en trailer

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:26

In welke omgeving? Neem aan dat je niet naar de andere kant van het land op en neer gaat rijden

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:35

ik heb het zelfde probleem ..
alleen ik wou dat mijn paard alleen maar ging rennen ..
mijn vz paard steigerd als een idioot..
ben er heeeeeeeel vaak afgevallen .. rij er nu bijna 2 maand al niet meer op omdat het gewoon niet meer gaat..
vriendin van mij heeft er paar x opgezeten .. maar die stapt er nu liever ook niet meer op , omdat ze zich bijna achter over laat vallen ..
ik zelf ben best bang .. daarom stap ik er ook niet meer op ..
ze valt je ook aan .. en dan staat ze steil tegen over je te slaan met de voor benen ..
vandaag komt er iemand kijken die meer verstand heeft van dit soort zaken .. ben benieuwd wat diegene gaat zeggen ..

positief of negatief..

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:02

MaSbeL schreef:
ik heb het zelfde probleem ..
alleen ik wou dat mijn paard alleen maar ging rennen ..
mijn vz paard steigerd als een idioot..
ben er heeeeeeeel vaak afgevallen .. rij er nu bijna 2 maand al niet meer op omdat het gewoon niet meer gaat..
vriendin van mij heeft er paar x opgezeten .. maar die stapt er nu liever ook niet meer op , omdat ze zich bijna achter over laat vallen ..
ik zelf ben best bang .. daarom stap ik er ook niet meer op ..
ze valt je ook aan .. en dan staat ze steil tegen over je te slaan met de voor benen ..
vandaag komt er iemand kijken die meer verstand heeft van dit soort zaken .. ben benieuwd wat diegene gaat zeggen ..

positief of negatief..

Het kan goed zijn dat dat paard ergens pijn heeft. Heb al veel van deze gevallen gezien die opeens opgelost waren als er wat aan de pijn was gedaan. Vaak rugpijn.

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:04

mm ja het zou best kunnen .. ze is nog jong in het begin was het steigeren dan ook laag .. bij vorige meisje deed ze dit ook .. maar daar hoefde ze niet aan het werk .. dus als paard geen zin had om te draven hoefde dat ook niet..

maar die man die vanmiddag komt heeft wel veel ervaring met paarden en problemen enzo .. dus misschien dat hij het weet..

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:10

even tussen door .. een man is mee gweest .. en ze h eeft idd pijn .. beetje poedersuiker dat ik dit niet wist.. !!

nu afwachten wanneer de eigenaars er iets aan laten doen.. ik heb me best gedaan ~!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:29

@ TS; waar woon je ongeveer?

yellow20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 10:46

me paard staat in muiderberg

Saskiaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:15

Misschien kan ik je een beetje helpen met mijn verhaal. Ik heb mijn paard nu bijna 6 maanden. Bij zijn vorige eigenaar heb ik hem 6x gereden, en ging alles goed. Hij liep netjes aan de teugel, verzameld, over de rug, linkerhand, rechterhand, wijken, travairs, galop, changementen maken, geen probleem. Toen kwam hij naar mijn stal. Eerste paar weken ging het allemaal nog goed, maar toen ging hij me uitproberen. Ik ben vorig jaar in de zomer van mijn vorige paard afgevallen met springen, toen is mijn knieschijf uit de kom geschoten en heb ik 4 weken in het gips gezeten. Hierdoor is mijn angst toch een beetje gegroeid. Na een paar weken met dit paard, begon hij met aanspringen te bokken. Dat vond ik dus heel eng, want hij is stevig gebouwd en 1.78m. hoog en toont nog hoger. Linkerhand is zijn beste kant en ook mijn beste kant. Na een tijdje reed ik hem alleen nog maar op de linkerhand. En toen alleen nog maar stap en draf, omdat ik niet meer durfde te galopperen. Ik was gestopt met lessen, omdat ik dacht dat ik het zelf wel kon.

Ik reed hem elke dag dan een half uurtje, stap en draf op de linkerhand, en daarna met de slof erom half uur longeren. Daar heb ik op mijn manege heel veel commentaar op gekregen. Dat ik een groot paard heb, dat hij zijn beweging nodig heeft en dat het op deze manier alleen maar nog slechter zou gaan.

Daar heb ik mij heel veel van aangetrokken, toen ben ik in de springles gegaan. Springen is mijn passie, dus ik dacht, misschien gaat het zo over. Mijn paard heeft goed springbloed (volle kleinzoon van Rattina Z) en vindt het ook heel erg leuk. Hierdoor liep hij echt geweldig. Aan de teugel, voorwaarts, weer net als toen ik hem bij zijn oude eigenaar reed. Zo heb ik in de springles mijn vertrouwen weer terug gekregen in hem. Nu rij ik hem 5x in de week, en longeer ik hem 2x in de week met slof. Doordat ik nu consequent ben, luistert hij beter naar me. Het is een echt mannenpaard en ja, ik ben een meisje van 15. Toch verbaast het sommige mensen hoe goed ik hem nu kan rijden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:03

Waar ligt Muiderberg ongeveer? Ik ken een hele goede africhter (is wel prijzig) maar met die van jou is ie nog geen maand bezig denk ik. Hij heeft die van mij ook moeten corrigeren, die kwam omhoog en liet zich op zij rug vallen.