Zoals de topictitel al zegt, heb ik een paard dat zich ineens heel bangig voordoet als we met een ander paard naar buiten gaan. Hij wil dan het liefst bij die ander in zijn kont kruipen en gaat regelmatig voor ogenschijnlijk niets op de rem, terwijl hij heel relaxed is als we alleen op pad gaan. Normaal gesproken doe ik daar niet zo moeilijk over, we gaan het "gevaar" dan wel achteraan voorbij. Vandaag was het echter heel extreem, en had ik eigenlijk weinig zin om aan meneer zijn kuren toe te geven. Wat dus een aantal malen resulteerde in een Speedy die alleen maar in zijn achteruit langs sommige punten te krijgen was, omdat hij eenmaal in de achteruit de vooruit helemaal kwijt is. Wat ik op zo'n moment ook probeer, rustig de tijd geven, toespreken, tikkie verkopen, drijven, helpt allemaal niet. Hij is met z'n tweeën een heel ander paard af en toe lijkt het wel. Natuurlijk ziet hij ook wel eens wat als we alleen zijn, en hij hapert dan ook best wel een keer, maar dan wacht ik even en na een paar tellen loopt hij dan wel weer door, niks aan het handje.
Er lijkt trouwens een patroon in te zitten: Hij heeft moeite met de lange berg het terrein bij de stal af te lopen, hij is wat angstig daar, misschien vanwege de varkensstal die daarnaast ligt. Daar hebben bij ons op stal meer paarden last van. Als ik hem "toesta" om achter een ander paard het terrein af te lopen, blijft hij zich de hele rit aanstellen.
Ik weet dat paarden kuddedieren zijn, en dat hij dat andere paard buiten misschien als leider ziet en zo, maar dan zou je toch juist verwachten dat hij alleen al helemaal niet naar buiten durft? Terwijl dat juist geen enkel probleem is.
Ik ken ook wat paarden die alleen wel doorlopen (ze moeten wel, want ze kunnen nergens achter), maar die met een groepje het liefste ergens achter kruipen.
Vreselijk irritant is dat, vandaag had ik het echt effe gehad ermee... En ik maar tegen iedereen vertellen dat hij zo braaf en makkelijk is buiten. Het lijkt wel een kleutertje op zo'n moment....
Het kan zijn dat je paard zich juist veilig voelt bij andere en daarom ook zo dicht bij ze blijft. Als je alleen rijd let ie op jou maar nu niet omdat er een leider paard bij zit.