Angst voor hoog en hard springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Namiira_hvj

Angst voor hoog en hard springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 18:11

Ik heb sinds een paar maanden een nieuw paard, Seus. Na een paar maand dressuur en buitenritten wil ik graag weer beginnen met springen. Maar omdat mijn vorige pony juist niet. Als ik dan vaak in galop ging springen, of een hogere hindernis nam (+80cm) dan maakte ze snel een stop voor de hindernis en gooide ze me eraf. Ik probeerde het erg vaak, stil zitten, rustig beginnen en goed megaan met de bewegingen. Maar op een of andere manier durf ik niet meer, met mijn nieuwe pony. Dan ben ik erg onzeker en haak ik snel af. Kan iemand me tips geven, hoe ik dit kan verbeteren?
Liefs, Yasmin

ditatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 19:23

laag beginnen een tijdje met kruisjes waar je egt van denk moet ik hier aan beginnen ... tot je zelf aan gaat voelen van ja ik wil weer hoger en dat je het vertrouwen krijgt in je paardje dat die wel springt. ik ben ook bang geworden me paard en ik waren het vertrouwen in het springen kwijt geraakt omdat het met les te snel ging allemaal voor me paard die wijgerde op een begeven moment alleen maar en ging hardt. ik ben zelf rustig aan op nieuw begonnen met lage kruisje en in draf met een draf balk er voor. en dat gaat nu leuk en steeds hoger ook met galop gaat ze nog steeds te hardt ... maar dat komt wel.
gun het wel de tijd doe nix overhaast en zorg dat je het vertrouwen terug krijgt in het springen en begin gewoon heel laag waar die over heen kan stappen zewat

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 19:43

gewoon heel lage sprongetjes nemen, zorgen dat je er weer veel plezier in krijgt. En les nemen maar als je eerst vertrouwen wil krijgen kan je misschien eerst op jezelf springen.

Of gewoon een laag kruisje in de bak neerzetten en gewoon dressuur rijden en dan af en toe eens over het sprongetje gaan. Gewoon niet te veel in één keer. dan komt alles wel in orde !

veel succes !

tarzansammer

Re: Angst voor hoog en hard springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:01

idd gewoon heel laag beginnen en dat op bouwen
ik ken iemand en die durfde ook neit meer te springen zij is in een zomer periode heel veel gaan oefenen met een vriendin van haar en op tijdstippen dat er bijna niemand is
dat werkt nl ooit op je zenuwen als er veel mensen kijken
je gaat dan gewoon 2x in de week kleine lage hindernisjes springen
en dat ga je op bouwen na een paar x als je durft 1 gaatje omhoog leggen
zo kom je er wel gedult is een schone zaak
suc6

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 15:01

probeer zo veel mogelijk te oefenen met lage sprongetjes, ga je niet erop fixeren (schrijf je dat zo). ga zelf niet denken en nu ga en moet ik springen. misschien kan je 2 keer een half uurtje les nemen en veel oefenen met iemand erbij. en schroom niet als je niet durft, gewoon de balk lager zetten en hup er weer overheen. je bent echt niet de enige. bij mij op de club is er zelf een les ontstaan voor mensen die springangst hebben. 1 vrouwtje begon en ze had in 1 keer 10 mede-springangst mensen.

xxxLotte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 15:22

Ik snap je gevoel, zelf ben ik er nog nooit vanaf gevallen maar wel een aantal keer gelanceerd en gewoon angst!
Ik ga dit topic zeker in de gaten houden en voor jou, HEEL VEEL SUCCES TOE GEWENST!

StOoRzEnDeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:16

ik snap wel hoe je je voelt heb ik ook een hele tijd gehad ik ben weer rustig begonnen met draf balkjes en hele lage sprongetjes soms maar 30cm kruisjes en soms stijltjes nu gaat het gelukkig weer goed ik heb vorige week mijn eerste wedstrijd gesprongen in de B voor paarden en ik was heel tevreden.....

=xxx= StOoRzEnDeR

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 18:45

Hele goede begeleiding en weer onderaan beginnen!

Saskiaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:44

Ik snap je helemaal. Mijn paard gaat bij een dubbele hindernis, tussen de hindernissen heel hard galopperen, als een idioot over die tweede hindernis en dan keihard rennen en bokken. Vind het gelukkig niet eng, het gaat ook steeds beter, maar ja, ik begrijp je punt wel. Gewoon is een keertje één hindernisje neer zetten en steeds een stukje hoger.

Megamutsj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:20

zoals de anderen al zeggen; heel laag beginnen.
Daardoor krijg je ook meer vertrouwen in je paardje, en durf je op een gegeven moment steeds hoger.

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:27

ik heb dat ook! heb nogal een snelle pony dusja. ben er op een domme manier afgevallen vorrig jaar, zei ging links ik rechts. heb der een hersenschudding aan overgehouden. had totaal niks met het springen te maken maar ik ben der wel van geschrokken.
bij mijn pony helpt het om een drafbalkje voor de hinderhis te leggen. een end der voor anders springt ze hem mee.
en ik spring ook nooit meer, als er verder niemand is. als er een vriendin in de buurt is ofzo wel. is ook een fijn gevoel.

Namiira_hvj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 20:39

Deze pony is juist wat sloom , maar ik heb nou een nare herinnering aan mijn vorige snelheids duiveltje.

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:27

ok, dat is wel heel fijn dan (bij deze situatie) begin met drafbalkjes. ik vertel altijd tegen mijn pony dat ik bang ben enzo en of ze me wil helpen. als ik te erg zit te trillen dan weigert ze, maar uiteindelijk springt ze wel altijd als ik het vraag.
misschien beetje raar. maar praten stelt niet alleen paard gerust maar de ruiter ook ( mij wel.) doe niks wat je niet durft. laat je niet te veel aanmoedigen door anderen. bewaak je grenzen. maar verleg ze wel. heel langzaam in JOUW tempo. dan komt het goed

evelintje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:38

het springen doen op jouw tempo!Begin mee lage balkjes enzovoort! Ik weet niet ook niet of je nieuwe pony al ervaring heeft met springen?? Maar zo ja: DAn zal je pony je er ook wel mee over helpen
Zo nee: dan zou ik eigenlijk toch een beetje aanraden om er iemand anders een paar keer op te laten rijden dat je pony ook eerst ervaring opdoet want 2 'groene' gaan niet goed samen.
ik heb ook een meisje lesgegeven,en die had ook schrik dus heb ik haar een paar keer op 1 van mijn paarden laten springen ( die normaal toch nooit weigeren) en zo heeft ze ook weer vertrouwen gekregen in het springen ,misschien ook een tipje voor jou??
succes

StOoRzEnDeR

Re: Angst voor hoog en hard springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:21

ik vroeg me af hoe het ondertussen gaat durf je weer een beetje ???

(ik ben er zelf maandag afgevallen(niet mijn paard)en ben ook weer een beetje bang(was niet met springen maar gewoon....))

veel suc6 en ik hoop dat het weer een beetje lukt of gaat lukken

Caprice_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:39

ehh..sorry dat ik er zo raar tussen kom vallen maar je zei dat je pony Seus heet.. is het een ruintje van ong. 1.42m en op zijn linkerbil een soort brandmerk heeft? en met springen zijn benen Recht vooruit doet?? want dan kan het namelijk mijn vorige pony zijn die ik al heeeeel lang zoek.

suppr bedank alvast

Ceasar2015

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 15:53

ik zou als ik jou was beginnen met caveletti en dan gewoon opbouwen en niet hoger gaan als jij durft, pas je zelf weer durft een stukje hoger te gaan ga je hoger, misschien kun je ook is proberen te springen op een super makke brave pony:)

xxxLotte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 16:32

Misschien iemand anders er op laten springen en als dat goed gaat en vlekkeloos verloopt het jij ook al wat meer vertrouwen,, (denk ik)

Karice_Fire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 16:39

ik heb ook angst voor springen ...

Namiira_hvj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 20:03

Het is geen angst bij mij eingelijk, het is meer onzekerheid..
Het gaat al stukken beter en allemaal erg bedankt

Ringetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:24

Ik denk dat je idd gewoon laag moet beginnen. Ik sluit me dus aan bij de bovenstaande reacties. Nog veel succes!!!