Chuwaz kán het wel!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ntlie_

Chuwaz kán het wel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 16:15

Hooi!

Omdat ik bij het rijden van Chuwaz en mij niet veel verbetering merk en het niet erg goed gaat, vond ik dat het wel tijd werd voor les.
Een poos geleden is Kelly_Ann van bokt een keer geweest om les te geven en ik merkte gelijk verschil. Vandaag is ze weer geweest en heeft ze zelf Chuwaz bereden en aanwijzingen gegeven en uitgelegd wat ze deed en waarom. Erg leerzaam
Op het laatst ging ik er zelf ook nog eventjes op, en wonder boven wonder ging dat ook nog wel redelijk.
Ik ga hier zeker mee verder oefenen, en Kelly mag zeker vaker komen!

Het is lang geleden dat ik Chuwaz zo netjes heb zien lopen

Nathalie.

* Chuwaz heeft geen neusriem omdat hij daar een poos geleden op is gaan staan (vraag me niet hoe, was bij de eigenaresse) en nu is de eigenaresse hem kwijt

* Commentaar mag, maar houd het een beetje lief, Kelly reed vandaag voor het eerst op Chuwaz en was ook druk bezig met uitleggen van dingen.

* Foto's zijn niet echt van goede kwaliteit en het weer hielp ook niet super mee. En daarbij ben ik ook niet zo'n goede fotografe en maak ik vaak foto's op foute momenten..

Even twee foto's van hoe Chuwaz normaal bij mij loopt:

Afbeelding

Afbeelding

En Kelly vandaag er op..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Meneer ziet iets engs

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ik zelf ook nog even..

Afbeelding

Afbeelding

_rietje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 16:22

leuke foto's nathelie.. je ziet erg verschil!! vol houden zo!!

Sieltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 16:33

Zeker een groot verschil zeg
En idd, Chuwaz kan het wel

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 16:35

Kelly, foei, je bent toch geen piano aan het spelen

Nee hoor, ziet er goed, Chuw zal morgen wel spierpijn hebben

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 16:59

Het spijt me zeer, maar ik vind er nou niet kei veel verbetering in zitten ... Hij loopt met zn hoofd naar beneden en dat was het. Hij zou z'n hals meer mogen gebruiken. Het lijkt ook wat raar omdat ie, zo lijkt het althans, nogal overbouwd is. Let erop dat ie niet alleen het punt achter zijn oren knikt maar echt heel zijn hals gebruikt.

Misschien is longeren met bijzet ook een idee?

Succes in ieder geval!

Ntlie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 17:02

Sfieke schreef:
Het spijt me zeer, maar ik vind er nou niet kei veel verbetering in zitten ... Hij loopt met zn hoofd naar beneden en dat was het. Hij zou z'n hals meer mogen gebruiken. Het lijkt ook wat raar omdat ie, zo lijkt het althans, nogal overbouwd is. Let erop dat ie niet alleen het punt achter zijn oren knikt maar echt heel zijn hals gebruikt.

Misschien is longeren met bijzet ook een idee?

Succes in ieder geval!

Helaas is op de foto's niet te zien dat hij een stuk beter aan het been was en meer doorliep dan normaal.
Daarbij liep hij wel degelijk nageeflijk en niet zo met z'n neus in de lucht als dat hij normaal doet.
Daarom is dit voor Chuwaz een hele verbetering.

Longeren met bijzet is ook aangeraden, maar dat moet ik eerst met de eigenaresse overleggen.

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:05

ziet er beter uit zo hoor, ga zo door met chuwaz en de lessen dan komt het wel goed.

Bianz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:11

Heej Nathalie, ziet er super uit! Chuwaz loopt zowaar met z'n neus naar beneden en z'n achterhand lijkt er beter onder; hij lijkt wel een ander paard! Hij moet idd meer ontspannen en minder tegen de hand werken, daarom is longeren met bijzet een goed idee! Hopen dat het mag van Sandra. En dat hij wat overbouwt is; hoe kan dat ook anders? Hij heeft toch al heel lang niet meer zo gelopen en op de manege is er neem ik aan ook niet echt gewerkt aan het juiste spiergebruik?
Nogmaals toppie: zo verder gaan hoor!! Ik kom de volgende keer kijken hoe je het doet!

Heranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:21

Wat een verschil zeg, ziet er goed uit

RuizSoler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:24

Ik vind het best een leuk dier en hij loopt best aardig maar zo uitgerekt.. wat mij betreft kan ik best een heel waslijstje gaat typen maar daar heb je ook niks aan want als je zo door gaat komt het allemaal goed!

Char_elle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:27

ziet er inderdaad al netter uit, en blijf oefenen dan lukt het wel

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:49

Super Nathalie!
Hij kan het dus inderdaad wel..

Én hoe loopt dat nou ineens met zijn hoofd naar beneden? Terwijl je altijd gewend bent dat hij aan het sterrenkijken is.. Zit en voelt stukken beter he!

Hopen dat het zo blijft! Ga zo door..

_Marjon_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 19:00

Wat een verschil zo

_Myrthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 19:36

idd verschil, ga zo door zou ik zeggen

_Clien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:30

wow echt een verbetering echt super!

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 00:30

Ik vind de foto's met Nathalie erop er het beste uitzien, netjes gereden!

Hij was waanzinnig braaf, en ik vond hem echt fijn ontspannen lopen.

@ Sfieke: Klopt, hij loopt met z'n kop naar beneden, dat was het doel van vandaag.... En nageeflijk is hij wel. Maar nu nog, vlot aan het been, zodat hij achter eens wat gaat aantreden, en van voor wat gaat stijgen.

Chuwaz pakt het aan, maar er is een ding dat echt nog nodig is om hem echt fijn te krijgen. En dat is meer actie. Op een moment dat hij schrikt komt hij pas in actie. Die energie van hem, moet nu ook in het werk komen. Dat gevoel dat hij een beetje onder je wilt vertrekken en je mee wilt nemen.

En wat meer ontspannen hoeft ie niet hoor, ik zie hem liever wat flintsender. Hij is bijna té ontspannen.
Ook als je hem flink achter z'n broek zit is hij te stoïcijns... hij ondergaat het en doet niet meer dan noodzakelijk. We zullen het voor Chuwaz misschien eens wat spannender moeten gaan maken?

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 09:16

Dat wordt oefenen nathalie, het ziet er goed uit!

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:56

Het ziet er zeker beter uit en ik weet zeker dat als je op deze manier met hem doorgaat hij zich beter gaat ontwikkelen in de bovenlijn. Die is namelijk niet goed ontwikkeld (had je zelf ook wel door denk ik), maargoed wat ik ff wilde zeggen: Ga zo door!

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:05

Ziet er netjes uit! Veel succes nog!

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:26

Kelly_ann schreef:
Ik vind de foto's met Nathalie erop er het beste uitzien, netjes gereden!

Hij was waanzinnig braaf, en ik vond hem echt fijn ontspannen lopen.

@ Sfieke: Klopt, hij loopt met z'n kop naar beneden, dat was het doel van vandaag.... En nageeflijk is hij wel.
Maar nu nog, vlot aan het been,
zodat hij achter eens wat gaat aantreden, en van voor wat gaat stijgen.

Chuwaz pakt het aan, maar er is een ding dat echt nog nodig is om hem echt fijn te krijgen. En dat is meer actie. Op een moment dat hij schrikt komt hij pas in actie. Die energie van hem, moet nu ook in het werk komen. Dat gevoel dat hij een beetje onder je wilt vertrekken en je mee wilt nemen.

En wat meer ontspannen hoeft ie niet hoor, ik zie hem liever wat flintsender. Hij is bijna té ontspannen.
Ook als je hem flink achter z'n broek zit is hij te stoïcijns... hij ondergaat het en doet niet meer dan noodzakelijk. We zullen het voor Chuwaz misschien eens wat spannender moeten gaan maken?

Kortom: dit paard is onvoldoende aan het been! Hoe wil je dan het paard nageeflijk rijden? Het moet van achteren naar voren en niet eerst andersom. Een dier dat niet aan het been is dient gecorrigeerd te worden op een consequente wijze. Eerst aan het been en dan aan de voorkant sleutelen.

Ik spreek uit ervaring, want de Fries die ik rij was in het begin ook niet vooruit te branden! Als ik dan voor wat ging vragen werd het helemaal ingewikkeld.

Mijn tip van vandaag: laat em eerst vooruit denken en ga dan pas bezig met het rond en nageeflijk rijden. Een paard wat niet voorwaarts is krijg je immers niet voor een volle 100% nageeflijk op de manier zoals het zou moeten zijn.

Succes!

Ntlie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 17:34

Er staat VLOT aan het been. Hij reageerde wel degelijk op het been, en een stuk beter dan dat ie normaal doet.
Chuwaz reageert in het begin nog niet gelijk aan het been, maar als je even bezig bent gaat dan steeds beter.
En we waren ook niet gelijk bezig met het nageeflijk rijden, pas toen hij doorliep en op het been reageerde kwam dat.

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:34

Ik ben het volledig met je eens sfieke... echt.

En het een sluit het andere niet uit.... Mijn M2 paard is ook wat flegmatiek aan het been, maar wel nageeflijk.... En in mijn losrijden moet ik er áltijd eerst aan werken om hem vlug te maken. Er zit in deze gevallen genoeg in voor ontspanning, maar wat volgt is aantreden.

Op mijn voorwaartse hulp, tegen een stille hand gaf het dier na.... Dat zie je hier op de foto's hoop ik. Ik heb hem juist een beetje voor de LL geprobeerd te houden, want hij wou graag zakken en ronder worden, en dan (denk ik) flegmatieker.
Volgens mij had ik het geforceerd als ik hem persé met de neus in de lucht wou hebben omdattie voorwaarts moest. Hij ontspande, maar hij moet zich meer gaan aanspannen om in een horizontaler evenwicht te komen.

Ik zou graag horen wat anderen ervan denken.... wat zien jullie aan de hand van de foto's?

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:09

Ik zit er trouwens niet zo netjes op als ik zelf dacht, daar moet ik dus aan werken.

Ntlie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 20:26

Kelly_ann schreef:
Ik zit er trouwens niet zo netjes op als ik zelf dacht, daar moet ik dus aan werken.

Wat vind je er dan niet netjes aan? Je hebt af en toe een beetje de neiging om piano te spelen maar verder klopt toch alles?

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:45

Mooier rechtop, vóór me kijken. En mezelf lang maken. En mijn handen mooier rechtop, dan sluit ik mijn bovenarm ook gelijk wat netter aan.

Mooi op twee teugels gereden trouwens
Afbeelding