Moeilijk doen in gallop, ze probeert me er soms af te gooien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Moeilijk doen in gallop, ze probeert me er soms af te gooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 21:43

Mijn verzorgpaard bokt altijd als ik haar aanspoor om te galloperen. Als ik draaf en ik druk aan om te galloperen bokt ze meestal 1,2,3 soms 4 keer en gallopeerd daarna keihard weg. Ze heeft me dan al uit balans gehaald dus heeft ze even de tijd gehad om mijn teugels uit de handen te rukken door ook haar hoofd omlaag te gooien. Meestal kan ik de teugels nog vasthouden maar zijn ze dan vreselijk lang en kan ik haar niet meteen inhouden. Ik ben er zo in gallop nog niet afgevallen maar wel al een paar keren bijna.. :S Dan hing ik ergens aan de nek ofzo of pleurde ik bijna net op het moment dat ze stopte.
Ze bokt in ieder geval altijd bij het aandrijven, maar meestal als ze niet de kans heeft gehad om mijn teugels uit mijn handen te rukken gallopeerd ze mooi en braaf verder.. Ik heb echt geen idee hoe ik dat nou moet oplossen. Het is echt vreselijk irritant.
Maar afstraffen helpt niet. Dan bokt ze alleen maar meer en meestal staat ze dan stil en gaat ze ook nog weleens steigeren of maakt ze haar rug bol en is het net een rodeo :S

fourth

Re: Moeilijk doen in gallop, ze probeert me er soms af te go

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:44

Als het gemeen bokken is zou ik het persoonlijk wel afstraffen denk ik, na elke bok een flinke tik op de kont, de aanhouder wint. Maar goed, dat is niet erg aardig als je verzorgpaard het doet uit vrolijkheid, als in hoeraikmagweerwatleuk!

Waarom denk je zelf dat ze het doet, wat is je eigen idee erover? Ik neem aan dat het geen medische redenen heeft, gezien het feit dat ze verder wel normaal doet? [althans, je schrijft: ze bokt altijd als ik aandrijf, maar je hebt het hier toch niet over de andere gangen lijkt me?]
Wat voor een galophulpen geef je?

Nouja, je weet dat ze het gaat doen, probeer het eens te voorkomen, teugels goed en redelijk kort vastpakken en zodra ze aanstalten maakt gewoon dat hoofd om hoog zien te houden en voorwaarts proberen te houden. Makkelijker gezegd dan gedaan.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:46

misschien heeft je paard pijn.

ElineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 23:12

nee ze de veearts is er bijgeweest en verder doet ze het ook niet. Daarna is ze braaf en vrolijk aan het rondgalloperen alsof er niks aan de hand is. En verder doet ze het ook niet in andere gangen..
Het is niet omdat ze vrolijk is. Ze heeft een hekel aan het rijden en ze is gewoon lui en wil niet galloperen! Ze heeft geen zin om echt aan het werk te gaan ofzo.. Maar het kan ook zijn dat ze me uitprobeert, wil laten voelen dat zij de baas is en niet ik.

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 09:14

Ik zou eerst eens uitzoeken waarom ze een hekel heeft aan het rijden en daar een oplossing voor zoeken. Trouwens misschien toch een fysio laten komen, die zien/voelen vaak meer dan veeartsen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 09:23

Veel paarden met rugproblemen bokken bij het aangaloperen. Ik zou dus eerst de rug en het zadel even goed na laten kijken voordat ik er een stokje bij pak.

Wat kan helpen is voor dat je aan gaat galloperen even flink schakelen, weg- terug, weg - terug... tijdens het weg en terug rijden voor het aangalloperen wat ronder instellen en aangalloperen als je terug gereden hebt.

lorretafan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:06

misschien ben je haar niet helemaal de baas ofzo ik weet het zo ook neit,, ik zou er in elk geval een lange zweep bijpakken en haar eens flink uitkafferen als ze dat weer doet, waarschijnlijk ist gwoon uitproberen, althans als ze nix aan de rug heeft

ElineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 21:34

met een zweep moet ik niet aankomen. Op 1 of andere manier word ze nog gekker. Heb 1 keer toen ze niet over een sprong wou een zweep gepakt.. Echt nooit meer. Ze ging er met moeite over en na de sprong probeerde ze me eraf te gooien. Toen ik de zweep liet vallen was ze opeens zo braaf. Ze haat de zweep.. Heel irritant.. Maar zelf hou ik ook niet van de zweep. En ik ben Masha meestal wel de baas, maar ze heeft van die momenten dat ze de baas over mij wil zijn. Ze is echt koppig..

leannetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 23:26

als ze vaker de baas wil zijn (niet alleen met galloperen) dan zou ik daar eerst aan werken.. maar kijk wel eerst goed of ze echt nergens pijn heeft (ook je zadel even goed bekijken, zijn de kussens nog goed en ligt het wel goed?)

Aurora3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 01:09

In plaats van slaan met de zweep kun je haar ook gewoon uitfoeteren, dan hoort ze aan je stem wel dat je heel boos op haar bent. Geef haar in ieder geval niet het idee dat ze zomaar ongestraft in de rondte kan gaan bokken als zij daar zin in heeft.
Ik zou eerst tuig en rug goed laten controleren, als het daar niet aan ligt zou ik heel boos worden. Je kunt mss ook eens proberen wat ze doet als je haar aan de longeerlijn laat galopperen, evt zonder zadel en hoofdstel. Als dat allemaal niet helpt zou ik zeggen zoek een goede instructeur, mss kan die je verder helpen.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 05:41

Al naar de ligging van het zadel gekeken? Ook vaak de reden waarom paarden een bok kunnen geven.

Verder slecht gedrag moet je afstraffen, maar met slaan kom je niet verder, drijf het paard goed door, vraag veel van het dier zodat het geen tijd heeft om te bokken.

Een beetje met een zweep op de kont rammen wek je alleen maar onnodig angst op bij een paard . Dus zorgen dat je paard goed voorwaarts blijft en wees duidelijk in welke positie jij staat. Jij bent de baas en dat moet gewoon accepteert worden.

Misschien een goede tip om grondwerk te doen waarbij je jouw positie duidelijk maakt.

greetz