Geen rem wanneer hij de benen neemt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Poenarie

Geen rem wanneer hij de benen neemt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 18:26

Hai,

Een vriendin van mij heeft een heel leuk verzorgpaard.
Ze rijdt er nu al een half jaar op, maar nogsteeds is ze doodsbang voor het ervandoor gaan van hem.
Er zit dan helemaal geen rem en stuur meer op, om het zo maar te zeggen.

Wie heeft tips voor haar?
Ze vind het echt heel erg eng.

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 18:27

mag ik eerst weten wat voor soort het is??

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 18:29

Welke dingen heeft ze geprobeerd of wat doet ze dan?
Ik heb een verzorgpony, die alstie echt zin heeft om te rennen ook gewoon gaat. Rem is kapot.
Kan steeds blijven tegen houden (zo nodig trekken), steeds kneepjes geven en stoppen doet ze dan nog niet.
Wat soms helpt: je handen kruisen over de schoft heen (je linkerhand naar de rechterkant en rechterkant naar linkerkant) Of zagen.
Ik weet niet echt een geweldig vriendelijke manier, maar als het niet goedschiks kan (Bij mij was het dan ook zo dat de pony gewoon de weg oprende waar auto's nogal snel 120 rijden)
Goed diep gaan zitten en naar achter leunen kan ook nog wat helpen, al helpt het bij sommige paarden juist om te gaan staan.

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 18:48

Mm.
Is het rennen van schrik?
Op hol slaan?
Anders, diep zitten, knijpen en meegeven, knijpen en meegeven.
Omtrekken?

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 20:37

Verosjaak schreef:
mag ik eerst weten wat voor soort het is??

Wat maakt het uit of het een shetlander is of een een belg?

Zodra hij gaat, laat ze hem doorgaan wanneer hij wil stoppen.
Dit werkt niet echt.

Het is gewoon rennen om het rennen, geen verdere redenen.
Ik zal het tegen haar zeggen.
Wie heeft nog meer tips?

a3a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:21

Gaat hij er buiten vandoor of ook in de bak? Is het rennen naar de stal toe of ook van huis af. Ook kan ik nog niet echt uitsluiten dat het angst is. Rennen om het rennen en echt niet luisteren kan dus echt niet. Als het niet van schrik is lijkt het me dus dat het paard de baas is. Kijk eens bij Natural H. wellicht dat je daar wat tips voor je vriendin kan vinden.

evelintje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:22

misschien merkt het paard dat de ruiter niet zo ervaren is ??Kan je vriendin goed rijden ,of eerlijk gezegt niet zo goed?

ja wat moet je doen als ie op de hol slaagt...naar hoek sturen,volte maken,tik geven van de zweep--> klinkt tegenstrijdig maar is niet , het gaat erom dat je dan aantoont dat hij dit niet mag doen

ElineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:24

ik pak dan meestal heel dicht, echt heel dicht bij het bit vast. Wel bij 1 teugel. Meestal doe ik de linker. En dan trek ik zijn hoofd naar links. Dan gaat ze meestal meteen op de rem. Soms loopt ze weleens de bosjes in Maar ze gaat wel stilstaan of zaschter rijden. Ze kan niet keihard galloperen als haar hoofd helemaal de andere kant opkijkt :P.. Werkt bij mij heel goed. Maar je moet niet de teugel zo kort nemen dat je erg voorover zit. Want als ze dan plots stilstaat of zich omdraait omdat je eraan trekt, dan val je er zo vanaf

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 21:30

a3a schreef:
Gaat hij er buiten vandoor of ook in de bak? Is het rennen naar de stal toe of ook van huis af. Ook kan ik nog niet echt uitsluiten dat het angst is. Rennen om het rennen en echt niet luisteren kan dus echt niet. Als het niet van schrik is lijkt het me dus dat het paard de baas is. Kijk eens bij Natural H. wellicht dat je daar wat tips voor je vriendin kan vinden.

Buitenrijden doet ze niet vanwege het rennen.
Tis zeker weten puur om het rennen.
Ze is echt ervaren, maar hij heeft een knopje in zijn hoofd dat hij opeens hard wil rennen.
Dus zijn eigen wil.
Geen rem zit er dan meer op.

Liennuh: ikzelf vind dat persoonlijk geen oplossing, aangezien je dan het bit ( meestal ) door zijn/haar mond heen trekt.
Je moet niet je hand meegeven, wat ik uit jouw verhaal wel opmaak?

Weer bedankt voor de reacties!

a3a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:20

Lastig die knopjes. Ik begrijp dat ze hem laat rennen als tie rent? Noodrem zit er niet op, misschien dat ze er dan in elk geval voor kan zorgen dat het dan wel van haar wordt. Dus drijven en aan de teugel. Als hij vindt dat het rondrennen genoeg is geweest nog lekker een paar rondjes door in een hele stevige galop, maar wel eentje die van haar is. Heeft ze al een instructeur/trice kunnen vragen wat een oplossing kan zijn?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 09:36

wat zegt de instructeur hiervan???

Toad

Re: Geen rem wanneer hij de benen neemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 09:44

Ik zou hem tegen de bakrand aansturen. Pech als je dan z'n bit door z'n mond trekt, dan is dan z'n eigen schuld. Als ie daar niet naar luistert zou ik een kneveltrens aanschaffen, maarja, dan kan je scherpere bitten misschien wel blijven aanschaffen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 09:45

Ik zou eerst eens kijken WAAROM hij dit doet

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 14:06

HEeft ze les? En zo ja wat zegt diegene ervan?

En uit het niets rennen, dat kan best, maar dat ie niet meer in draf is te krijgen...

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 14:31

Ze heeft les gehad, maar daar is ze mee gestopt, omdat die haar ook niet kon helpen.

Hij gaat óf heel hard draven of heel hard in galop.
Zodra je hem in de volte wil doen, gaat hij dat doen.
Of hij keert heel snel om en gaat dan hard rennen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 14:34

En het is niet bij haar opgekomen om een andere instructeur te zoeken?

Ik zou eerst laten controleren of er wat met de rug is, zadel controleren. Eventueel een andere ruiter erop.
Komt deze reactie zomaar, of schrikt hij ergens van?

fjordenfan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:51

hou de teugels niet te strak. Anders trekt hij door. en als je bang bent voelt je paard dat en gaat hij der vandoor. Gebruik je benen vooral;-)

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:20

Gebeurt het ook als een andere ruiter erop zit, misschien dat haar angst juist meehelpt dat het knopje omgaat bij haar verzorgpaard?

Als je het mét les niet kunt oplossen, vraag ik me af wat de beweegredenen zijn om het dan maar zonder te proberen. Te weinig vertrouwen in de instructrice? Een andere geprobeerd?

Naast dat wegrennen, zit de basis bij het paard er wel goed in? Of is het voordat het knopje omgaat ook al een beetje sloffend door de bak heen.

Misschien kan het paard juist meer dan de ruiter, waardoor het zijn trainingen saai vindt?

Als je zeker weet dat het vervelend zijn is (maar ja, hoe weet je dat. Overleggen met instructrice) dan is een paard even op zijn vingers tikken wel terecht. 1 teugel strak aannemen, ander los en de kleine volte in. Zodra het paard terugkomt naar halthouden of stap. Direct weer voorwaarts alsof er niets is gebeurt. Weer verder waar je mee bezig was. Zo zet je een paard even op zijn nummer, en pak je gericht het wegrennen aan. Zodra je een paard laat stilstaan om zelf weer bij te komen sla je de plank mis. Paard legt dan de link, wegrennen betekent stilstaan en onder het werk uitkomen. Dat wil je niet, je wil juist het wegrennen corrigeren. Lukt volgens mij het beste door indien nodig te corrigeren en direct weer verder gaan met aandacht vragen.

Toch is het beste om dit niet iemand als tip aan te raden waarmee diegene op eigen houdtje aan de slag kan. Met instructrice (als je er een hebt die bij je past) is alles veel beter op te lossen..

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:32

Elke keer als ze voelt dat hij weg wilt eens goed aan z'n kop rammelen links rechts. Klinkt misschien heel onvriendelijk maar het is ook niet zo vriendelijk wat het paard doet! En een andere instructeur zoeken lijkt me ook al een belangrijke stap in de goede richting! Als een instructeur je bij zoiets niet kan helpen is hij schijnbaar niet goed genoeg!

Ntlie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:19

Tjee, heel erg herkenbaar dit.
Jessie doet dit ook. Zodra ze zin heeft om te rennen, kan ze vanuit het niets keihard door de bak gaan scheuren. Er zit dan ook geen rem meer op

Meestal probeer ik haar op een volte te sturen (als ze nog te sturen is tenminste, en anders op m'n zit) en dan die volte steeds kleiner te maken. Meestal gaat ze dan wel langzamer en krijg ik steeds meer controle.
Verder zou ik het ook niet weten, als ze echt niet wil stoppen stuur ik haar meestal op een ander paard af (niet de goede manier maargoed) en dan stopt ze wel.

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:51

Ik ken dat sommige paarden galopperen een tijdje, dan laat ze wat harder gaan en dan zit je op een punt dat wanneer je harder gaat er iets knapt... er zit zeker een beetje volbloed in?
Is gewoon enthousiasme en geen gemenigheid, maar niet altijd even leuk als je erop zit.

Mijn ervaring met zo'n paard is dat blijven zitten en ophoudingen maken geen zin heeft. Ze zijn zo op in hun wereldje dat ze niet eens meer doorhebben dat je erop zit.

Wanneer het paard dat ik rijd dit deed, deed ik het volgende:

(LET OP... DIT GELDT ALLEEN ALS JE DE RUIMTE HEBT! IN HET VERKEER IS HET NIET AAN TE RADEN!)

Ik liet het paard gaan en telde rustig tot 5. Hierna gaf ik wat ophoudingen, merkte ik dat hier niet op gereageerd werd, dan ontspande ik even om hierna even de teugels wat losser te laten... het paard ontspant dan in de mond.
Nu geef je ineens een goede ruk en roep je gewoon hard HO!

Ik weet het, het klinkt zielig... maar als je paard met je naar huis rent en onder een auto komt is het nog zieliger. EN dit is echt je LAATSTE HULPMIDDEL!

Door die ruk en die schreeuw hebben ze vaak ineens weer door dat er iemand op hun rug zit en zullen ze weer naar de ophoudingen en dergelijke luisteren.

Ik wil nog even zeggen, dat je dit echt als laatste hulpmiddel moet gebruiken hoor... als het echt gevaarlijk wordt.

Ook de teugels continue strak houden is écht niet de bedoeling. Je paard kan dan in paniek slaan en nog heter worden.

Hoofdzaak is dat je zelf ten alle tijden ontspant, jezelf rustig houdt en toch maar even een schietgebedje doet

Succes!

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:55

LindsyImmie schreef:

Ook de teugels continue strak houden is écht niet de bedoeling. Je paard kan dan in paniek slaan en nog heter worden.

Hoofdzaak is dat je zelf ten alle tijden ontspant, jezelf rustig houdt en toch maar even een schietgebedje doet

Succes!

Het is dan wel niet de bedoeling, maar bij sommige paarden helpt het wel

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 19:58

Abalaydi schreef:
Ze heeft les gehad, maar daar is ze mee gestopt, omdat die haar ook niet kon helpen.

Even verder kijken naar iemand die haar wel verder kan helpen.Ik denk niet dat ze er zo verder mee komt.Ze is al bang geworden zeg je en dan ga je vaak automatisch meer aan de teugels trekken omdat je echt de contole wilt houden.Ga jij dat doen gaat je paard nog meer reaktie daar op geven en zo raak je steeds meer het pad kwijt.

Sisim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:13

Weet je zeker dat het paard niet ergens pijn heeft en daarvan weg wil rennen?
Kan me namelijk niet goed voordtellen dat hij het helemaal zonder reden doet.

Saskiaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:33

Abalaydi schreef:

Hij gaat óf heel hard draven of heel hard in galop.
Zodra je hem in de volte wil doen, gaat hij dat doen.
Of hij keert heel snel om en gaat dan hard rennen.

En dan zeg jij dat ze een heel leuk verzorgpaard heeft?