Jong paardje..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evelyn91

Jong paardje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 18:21

Hoii ..
Ik heb sinds 2 weken ongeveer een nieuw paard.. ik heb 'm nog op proef dus hij is nog niet officieeel van mij maar 't gaat opzich heel goed en hij is heel lief enzo.. maar hij moet 't allemaal nog wat leren (21 april wordt ie vier) dus hij is nog jong.. Maar als ik bijvoorbeeld in galop aanspring dan gaat ie onder de galop beetje bokken soms niet altijd maar het zijn geen hoge bokken maar kleine Maar 't is wel vervelend kan je hier iets aan doen?? Enn hij zit steeds op 't bit te knagen.. kan je hier ook iets tegen doen?? Ik zelf weet op beide dingen niet egt iets te bedenken.. dus misschien weten jullie iets ??

Alvast bedankt!!

Nolicapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:22

*1e bericht *

uhm..

RoWi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:26

Tegen het knagen weet ik niks, maar voor het bokken wel:

Heel goed door galopperen en als hij echt flink omhoog gaat, dan moet je hem eens flink op zijn kop geven! Anders gaat hij denken dat je het niet erg vind en dan kan t nog wel eens gevaarlijk worden... Veel succes!

RoWi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:28

Moet nu eten, dus kan niet meer reageren, anders meot je me maar pb'en...

Evelyn91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 18:31

Okej.. njah zal em dan eens ff een goede tik geven !! als ie 't weer doet

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:42

Evelyn91 schreef:
Okej.. njah zal em dan eens ff een goede tik geven !! als ie 't weer doet

Dat lijkt me niet verstandig bij een jong paard dat niet uit gemenigheid bokt!

Het lijkt mij meer dat hij het doet uit joligheid "joepie lekker galopperen!"

En verder goede begeleiding zoeken vooral met een jong paard waar je zo te horen nog geen ervaring mee hebt. Je kunt zoveel verknallen aan een jong paard.

Op het bit knagen/ermee spelen is mij altijd gezegd dat dat een teken van ontspanning is. Als het echt knarsen is dan is het verzet en zou je eens moeten kijken hoe jij de teugels en je handen houdt en of je voldoende bijdrijft.

Evelyn91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 18:46

De teugels heb ik gewooon op spanning maar doordat het bit steeds heen en weer gaat is dat best moeilijk verder drijf ik wel goed bij.. en idd ik heb geen/weinig ervaring met jonge paarden hoe merk je dat? Mijn instructrice zegt dat ik streng en consequent moet zijn.. dus ik d8 als jullie een oplossing wisten voor 't bokken !? ik heb 't haar nog niet gevraagd.. moet nog mijn vorige paard heeft 't ook een tijdje gedaan (bokken) maar 't stopte na 'n tijdje oook wel weer.. maar een tik geven lijkt me nou niet erg.. en ik kan 't wel eens proberen.. hij zal waarschijnlijk tog alleen maar sneller gaan dus zal ik er weinig aan hebben maar kan 't altijd proberen tog!?

Ieepe

Re: Jong paardje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 20:23

knagen op het bit kan wel eens met de lepel worden verhelpt
het bokken door hem een tik met de zweep op zijn kont tegeven bokt ie naar de zweep krijgt hij het weer tot dat hij het doet en hem niet van je laten winnen bijv. ik galopeer 5 min als iets fout gaat galopeer ik well wat langer

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 21:19

Evelyn91 schreef:
De teugels heb ik gewooon op spanning maar doordat het bit steeds heen en weer gaat is dat best moeilijk verder drijf ik wel goed bij.. en idd ik heb geen/weinig ervaring met jonge paarden hoe merk je dat? Mijn instructrice zegt dat ik streng en consequent moet zijn.. dus ik d8 als jullie een oplossing wisten voor 't bokken !? ik heb 't haar nog niet gevraagd.. moet nog mijn vorige paard heeft 't ook een tijdje gedaan (bokken) maar 't stopte na 'n tijdje oook wel weer.. maar een tik geven lijkt me nou niet erg.. en ik kan 't wel eens proberen.. hij zal waarschijnlijk tog alleen maar sneller gaan dus zal ik er weinig aan hebben maar kan 't altijd proberen tog!?

Rustig blijven.. Het is immers nog een jong ding.. en zal het waarschijnlijk uit joligheid doen...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 21:54

Gewoon verder voorwaarts rijden en doen alsof er niks aan de hand is met dat bokken, tjee, het dier is nog geen vier jaar, als je niet tegen een paar vreugdebokjes kan, koop dan geen jong paard! Best mogelijk dat hij het doet omdat hij bij het aanspringen wat moeite heeft met zijn balans ofzo, dat gaat vanzelf over.

Als jouw bit zo heftig beweegt in de mond is het geen wonder dat hij gaat knagen. Of je bit is te groot of jouw hand te onrustig. Het kan ook zijn dat hij niet echt knaagt maar simpel nog wat 'zoekerig' is in de aanleuning. Als jij met een stille hand met je been naar de hand toerijdt, gaat ook dat vanzelf over.

Niet gelijk beginnen met slaan en allerhande prullaria in die mond te hangen, hij is jong, geef hem de tijd om te leren en hou het leuk samen... Als hij echt stout wordt is er nog tijd genoeg om hem op zijn kop te geven, dit zijn echte jongepaardenfoutjes en totaal niet gemeen of klierig bedoeld.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:05

Ieepe schreef:
knagen op het bit kan wel eens met de lepel worden verhelpt
het bokken door hem een tik met de zweep op zijn kont tegeven

Ja tuurlijk, meteen tonglepel er in en goed de zweep er over bij een 4 jarige.........

Het knabbelen op het bit kan alleen maar een teken zijn van ontspanning en dat ie je hand aan het opzoeken is.
Loopt het echt uit tot knagen, zou ik even een keer zn gebit na laten kijken.

Verder gewoon voorwaarts blijven rijden, van je kuit naar je stille hand de verbinding gaan maken.

Verder sluit ik me aan bij de post van Urielle

Evelyn91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 12:37

Urielle schreef:
Gewoon verder voorwaarts rijden en doen alsof er niks aan de hand is met dat bokken, tjee, het dier is nog geen vier jaar, als je niet tegen een paar vreugdebokjes kan, koop dan geen jong paard! Best mogelijk dat hij het doet omdat hij bij het aanspringen wat moeite heeft met zijn balans ofzo, dat gaat vanzelf over.

Als jouw bit zo heftig beweegt in de mond is het geen wonder dat hij gaat knagen. Of je bit is te groot of jouw hand te onrustig. Het kan ook zijn dat hij niet echt knaagt maar simpel nog wat 'zoekerig' is in de aanleuning. Als jij met een stille hand met je been naar de hand toerijdt, gaat ook dat vanzelf over.

Niet gelijk beginnen met slaan en allerhande prullaria in die mond te hangen, hij is jong, geef hem de tijd om te leren en hou het leuk samen... Als hij echt stout wordt is er nog tijd genoeg om hem op zijn kop te geven, dit zijn echte jongepaardenfoutjes en totaal niet gemeen of klierig bedoeld.

Dat bokken is alleeen als ik in de galop al zit vaak op een lange zijde.. en ik kan der heus wel tegen.. maar het moet niet erger worden en ik d8 misschien weten jullie iets waarmee het kan op houden.. en als xxZanniejxx zegt dat ik em een tik moet geven kan ik dat tog altijd proberen??? En ik snap ook heus wel dat 't vreugde bokjes zullen zijn.. het zal vast ook wel over gaan maar het moet niet erger worden en ik d8 ik kan 't altijd ff op bokt zetten misschien weten mensen er iets tegen.. Maar dat is dus niet zo dus ik negeer 't maar en vraag m'n instructrice wel en zij zal 't dan wel weten En het zullen idd vreugdebokjes zijn .. maar 't hoeft wat mij betreft niet erger te worden Najah en naar dat bit zal ik wel even kijken maar ik ben niet bepaald onrustig in mijn hand maar doordat hij z'n bit vast en los pakt is dat best vervelend ( ik hang niet in z'n mond En het bit beweeegt doordat hij erop knaagt ! Mar bedankt dat je hebt gereageerd.. en ik zie wel in dat ie nog jong is

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 13:02

Het kauwen op het bit is een goed teken hoor! Die van mij doet dat ook, zelfs al als ik zijn bit nog maar insteek om te gaan rijden. Die bokjes in galop is ook nog niet zo erg. Waarschijnlijk heeft hij nog wat problemen met zijn evenwicht of is het gewoon joligheid. Maar ik zou hem er ZEKER niet voor straffen, hij is nog jong dus laat hem maar gewoon jong zijn. Wijsheid komt met de jaren
De mijne doet dit ook,maar alleen bij het aanspringen.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:11

Ik sta hier eerlijk gezegt een beetje van te kijken. Ik denk persoonlijk dat je gewoon beter een wat ouder ervarener paard kan aanschaffen. De bokjes zijn gewoon uit joligheid en misschien wel vanwege zijn balans... Dus slaan lijkt me niet echt een optie! En over dat knabbelen op dat bitje. Wees blij dat hij dat doet! Hij is dus ontspannen en probeert misschien wel je hand op te zoeken!

TouchAndGo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 19:14

[quote="Sfiejj"]:\ Ik sta hier eerlijk gezegt een beetje van te kijken. Ik denk persoonlijk dat je gewoon beter een wat ouder ervarener paard kan aanschaffen.
Maar dit was toch helemaal niet de vraag >;) Ze vroeg wat over het bokken en het bit. En jij kan niet van een verhaaltje aflezen dat ze beter een ouder/ervarener paard had moeten kopen. Slaat egt nergens op!
Waarschijnlijk komt dat op het bit knagen gewoon omdat ie rond wil lopen. En dat bokken is misschien gewoon omdat ie jong is..
Dussss.. en ik wil wel eens weten waarom zij dan een 'ouder/ervarener'paard moet hebben! Waar maak je dat uit op?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 19:43

Omdat je voor het netjes inrijden van een jong paard een bult ervaring nodig hebt of de wil om te leren en een hele hoop durf, geduld en begrip en liefst nog de combinatie van alles.
Aan de post van TS is af te lezen dat ze de bult ervaring in elk geval niet in huis heeft, en voor mij klinkt er ook niet veel geduld en begrip in door. Dat is helemaal geen schande maar over het algemeen gaat zowel paard als ruiter gelukkiger zijn wanneer het paard wat meer waters doorvaren heeft.

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 19:57

Mwah, dat vind ik onzin. Want je moet toch ooit de ervaring opdoen met jonge paarden..En je kunt niet uit een tekstje van iemand opdoen of diegene wel/niet geschikt is voor een jonge beestje. Mijn eerste pony kreeg ik ook toen die net 4 was. En daar hebk ook nooit problemen mee gehad. Dus ik vind dit gewoon onzin. De TS vraagt gewoon of der misschien ook een specifieke reden is waarom het paard bokt. Niet of het wel of niet handig is om een jong paard te kope.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:01

Je moet idd ooit de ervaring opdoen, maar liefst wel na jarenlange ervaring met ervaren eigen paarden, en onder goede begeleiding. De meest waarschijnlijke redenen voor het bokken zijn genoemd, evenals de tips hoe ermee om te gaan. Daarbij komt dan nog de tip van Sfiejj, die ik ondersteun, om kritisch naar jezelf te kijken voor je een jong paard kiest. Wat TS met de tips doet is aan haarzelf.

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:04

idd, maar die ervaring heeft ze. Dit is der 3de paard. dus aan ervaring zal het echt niet liggen...........

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:04

Nou ja,
discussie gesloten.

Evelyn91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 21:37

Hmm.. bedankt voor jullie reacties in iedergeval !! En vandaag heb ik mijn derde les op 'm gehad eerst 2 greopslessen en vandaaag privéles.. en hij moet 't allemaal dus nog wat leren.. maar hierdoor krijg ik alleen maar meer ervaring en ik vindt 't leuk om een paard iets te leren, en als ik eerlijk ben heb ik best wel geduld dat klinkt misschien wel wat eigendunkig..maar ik heb een paard gehad en dat had de hele verkeerde stelling ben er meer dan een jaar mee bezig geweeest elke dag weer die rottige voltes te oefenen.. en daaarbij heb ik ook de instructie's over op gevolgd.. en ja je moet ook maar zin hebben om dagelijks het zelfde te doen..Majah dat ging uiteindelijk ook goed.. En dat bokken dat negeer ik nu gewoon maar.. het zal vast eens stoppen en vandaag deed hij het niet en het knagen op het bit.. ik wist niet dat dat ontspanning betekende.. ja toen ik het hoorde kwam het me bekend voor dus dat laat ik ook zo En.. verder ik rijdt ruim 7 jaar paard.. Ervaring met jonge paarden heb ik niet maar eens moet de eerste keer zijn.. en ik heb een goede instructrice, ik krijg elke week groepsles.. en waarschijnlijk 1 x in de twee weken privé les.. en nu hopen dat het beter gaat Doeiii

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:39

Leave, je hebt wél ervaring met jonge paarden
Je hebt immers ook een héle tijd op Amber gereden

Evelyn91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 21:43

Is ook zo mar die was al iets ouder en die kon de dingen ietsje beter.. maar het zit er dicht bij idd

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:44

Jaah joh!
Dus ervaring genoeg.
Dus niks aantrekken van dat gelul van die bokkers.
Igram is gewoon een super leuk ruintje! jeah

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:47

god god echt weer typisch het bokt forum.. ze zegt dat ie af en toe bokt en gelijk gaan julli er boven op dat als ze er neit tegen kan dat ze maar niet ene jong paard moet kopen! en dat knarsen dat valt echt wel wat mee.. ik vind dat jullie te snel oordelen, gelijk helemaal negatief erover, zij is niet zo'n ding gewent, mag ze wel even wennen niet?