3 jaar.. Hoelang en Hoeveel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

3 jaar.. Hoelang en Hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 09:05

Hallo!!

Ik ga binnenkort een pony (in)rijden. Het is een nieuwforest pony die in mei 3 wordt. Hij is wel al ingereden, maar heeft lang niks gedaan door casteratie.
Ik weet dat hij eigenlijk veel te jong is ingereden maar daar kan ik ook niks aan doen, dat heeft de eigenaar laten doen
maar mijn vraag is..
ik krijg hem dan, hoevaak en hoelang moet ik met hem rijden en wanneer merk je dat je meer kan doen of dat je te veel doet?? en hoe moet ik het dan opbouwen?
dank jullie wel!!

ClooneyManon

Re: 3 jaar.. Hoelang en Hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 09:41

hij is toch nog niet eens 3 jaar? dan zou ik heel rustig aan doen, misschien zelfs nog even wachten tot de hersft en dan beginnen met 3 keer per week een half uurtje. (ook al is hij al ingereden .. wie doet zoiets nou?)

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 12:27

He Stef!

Ik ben benieuwd naar Costa joh!
Maarre.. ik zou hem gewoon eerst 2 a 3 keer per week pakken, niet langer dan een half uurtje.
Naja waar we het gister ook over hadden, je merkt het meestal wel als je ze vaker kan pakken, ze worden drukker, zoeken afleiding..

T gaat je lukken joh!

Liefs..

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 12:58

met deze tips ben ik het dus helemaal NIET eens! Als je gaat inrijden doe je dat meteen goed! Niet een paar keer in de week maar elke dag (natuurlijk begin je met 10 minuutjes) langzaam opvoeren, en lekker doorrijden! Na een maand of drie kun je hem dan lekker rijden en eventueel de training verminderen naar enkele keren per week!!

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 14:38

het verschilt heel erg.. de een zegt paar keer in de week half uur, de ander elke dag 10 min.. ik ga het denk gewoon allebij proberen.. en dan kijken wat hij het beste oppakt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 21:14

iepsel schreef:
met deze tips ben ik het dus helemaal NIET eens! Als je gaat inrijden doe je dat meteen goed! Niet een paar keer in de week maar elke dag (natuurlijk begin je met 10 minuutjes) langzaam opvoeren, en lekker doorrijden! Na een maand of drie kun je hem dan lekker rijden en eventueel de training verminderen naar enkele keren per week!!

Ik ben het met je eens dat het vooral in de beginfase belangrijk is dat je je paard/pony veel onder het zadel hebt. Maar net wat je zegt, met de duur van een kwartiertje of zo. Ik denk niet dat het opschiet als je het paard twee keer in de week een half uur rijdt (om maar een voorbeeld te noemen). Maar, voordat je aan het rijden begint....ben je al begonnen met longeren? Ik doe dat wel als ik een paard zadelmak maak, het paard ook een eerlijke kans geven zeg maar. Ik zou het onverantwoord vinden om zo maar op een ongeconditioneerd paard te klimmen

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 21:19

tuurlijk hij is al een beetje ingereden, is voor de hengstenkeuring getraind aan de longe (ook met pessoa..)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 21:20

Dan ist helemaal goed

knilesseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 21:52

Pff, hij is wel jong ingereden zeg!
Ik zou aan het begin gewoon lekker rustig aan doen en inderdaad eerst een beetje longeerwerk en veel weidegang. Zodat hij in ieder geval zijn energie wel kwijt kan. Veel plezier en succes ermee!!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:04

kun je met een jong paard ook op verplaatsing trainen?
dus een paard van 3, dat zodanig is ingereden dat er een rem en een stuur opzit, meenemen op verplaatsing (20 minuutjes rijden), en daar dan een halfuurtje-uurtje rustig les rijden, en dan terug?

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 10:11

huh? ik snap dat verplaatsing niet helemaal??

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 10:18

ik wil deze zomer eens in de 2 weken op de manege gaan rijden
het paard is een fries dat in mei 3 wordt
nu ben ik langzaam bezig met longeren, maar binnen een paar maand wordt ze voorzichtig ingereden.
zodra ze wat kan stappen en draven in de piste, wil ik ze ook meenemen naar de manege om daar verder te lessen (ik heb ook les aan huis hoor, maar het is meer de ervaring van een andere omgeving enzo)
nu vraag ik me af of het te doen is voor een jong paard om eens in de 2 weken een halfuurtje op de manege te gaan rijden.
(normaal gaat het andere jonge paard ook mee)

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 10:42

ik denk zelf dat dat geen probleem is.. alleen maar goede ervaringen lijkt mij?

XxXLienkeXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 13:55

ik vind een half uur al heel lang als ik eerlijk ben!

ben het grotendeels met iepsel eens. gewoon heel kort beginnen en dat langzaam opbouwen in de maanden

Enkel ik zou dan niet voor elke dag kieze maar 3 tot 4x in de week

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 14:11

het is dus een halfuur les, incl in en uitstappen
dus toch 10 minuten instappen, 10 minuten uitstappen, dan blijft er nog 10 minuutjes werktijd over.
nu, ik neem een halfuurtje als richtlijn, zijn ze wat vroeger moe of is het goed geweest, wil niet zeggen dat we een halfuur moeten rijden hé

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:44

Nee, ik ben het er niet mee eens dat je ze meteen elke dag moet pakken.
In hun koppie moeten ze het ook nog verwerken en daar moeten ze ook de tijd voor krijgen.

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:33

Ik zou heel rustig beginnen, en niet vaker als 3 x per week rijden. en niet teveel vragen. Het is echt zooo slecht een paard onder de 3 in te rijden. wat een *** eigenaar!

speedylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 23:02

ik doe met indrijden meestal 3 a 4 keer 10 min. per week, en dat opbouwen naar 5 keer per week, half uur. ik rij nu, omdat ik train voor een wedstrijd dan 3 kwartier. Maar opbouwen net zoeits als Iepsel zei, ging bij mij goed

a3a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 23:41

Hoe veel en vaak hangt helemaal van het paard af. Ik ben zelf van mening dat 3 x per week mooi zat is. Dat is voornamelijk voor het lichamelijke deel. De spieren (o.a. in de rug) krijgen wel ineens een hoop extra te verwerken. Verder hangt het er van af wat ie met z'n koppie aankan. Voor sommige paarden is 3 x in de week mans zat. Ik ken echter ook paarden die met die frequentie onvoldoende uitdaging hadden, en die pas lekker in hun vel kwamen te zitten toen er vaker op ze gereden werd. Maar ja, de ketting is zo sterk als de zwakste schakel, als het lichamelijk nog niet mogelijk is, dan moet je andere uitdagingen verzinnen om zijn koppie fris te houden.

UK_eef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 01:19

Waarom kan je niet gewoon een jaar wachten hiermee? (ik begrijp dat de pony niet van jou is, dus je zult de eigenaren moeten adviseren hem nog een jaar te laten opgroeien)

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 08:53

Ja maar dat gaat niet zo makkelijk, die pony staat ook nog te koop en alles.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 09:06

maaitjuh schreef:
Ja maar dat gaat niet zo makkelijk, die pony staat ook nog te koop en alles.

Dat is een kwestie van een duidelijke (en eerlijke) verkoopadvertentie plaatsen.

Beestje is erg jong en ook de castratie hakt er aardig in. Bij een ruin sluiten de groeischijven ook later, dus is zijn lijf en vooral zijn rug een stuk kwetsbaarder.

Je hoeft trouwens geen gewicht op de rug te hebben om hem te trainen. Met grondwerk, lange lijnen en eventueel betuigen kom je ook een heel eind.

Ik zou trouwens een dier met zo'n geschiedenis niet willen hebben (risico op schade aan de rug is mij te groot).

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 09:09

dutske schreef:
kun je met een jong paard ook op verplaatsing trainen?
dus een paard van 3, dat zodanig is ingereden dat er een rem en een stuur opzit, meenemen op verplaatsing (20 minuutjes rijden), en daar dan een halfuurtje-uurtje rustig les rijden, en dan terug?

Ik zou er met paard aan de hand naartoe lopen. Het gaat nl zowel om wat je doet tijdens het rijden als de tijd dat hij jouw gewicht moet dragen.

Volgens mij zijn Friezen trouwens laat rijp? Is het niet nog een vreselijke slungel nu?

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 09:17

Wij beginnen thuis zo wie zo pas vanaf 3 jaar met een paard zadelmak te maken en alles lekker rustig aan. Je hebt tijd genoeg.
Wij houden bij jonge paarden meestal om de dag rijden aan. En niet te lang. Eerst longeren en dan ongeveer een half uurtje rijden. Dat kan langzaam opgebouwd worden. Als hij het goed doet stop je eerder. Als het niet zo goed gaat, dan rijdt je even door totdat hij het goed oppakt, zodat je goed af kunt sluiten.
Hij is nog zo jong en in de groei. Overbelast je paardje niet. Kunt beter rustig aan doen. De lange weg is nog altijd de kortste weg.

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 09:47

ik ben het wel eens met margreth!!
kijk ik kan er ook niks aan doen dat hij zo jong is ingerenden, ben het er zelf ook niet mee eens, heb wel van mee mensen gehoord datt hun NF ook zo jong is ingereden?? Ik heb zelf ook nog een KWPN veulen staan, daar ga ik het zeker anders mee doen!!