weigeren in parcours

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LS_

weigeren in parcours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 17:43

hallo,
ik heb ene probleem,
thuis springt mijn paardje supergoed, maar vanaf dat ik een parcours binnenkom neemt hij de eerste sprong braaf en vanaf de tweede weigert hij zo smerig dat ik er meestal af val
kan iemand me tips geven om dit af te leren

LS_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 17:44

sorry als dit hier niet hoort

M59

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:46

Misschien voelt je paard jou spanning in het parcours en dan maakt hij er gebruik van. Probeer thuis ook gewoon een parcours te springen.
Ga anders ook i snaar een oefenparcours, daar hoef je er na drie weigeringen niet uit, en kan je daardoor door oefenen, zodat hij leert dat hij op wedstrijden ook gewoon over de hindernissen mnoet.

Nina_Chicka

Re: weigeren in parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:47

Misschien voelt het paard jou nerveusiteit aan?
Probeer eens naar een wedstrijd te gaan en wat rond te rijden zonder ook echt mee te doen. Misschien dat het jou en je paard wat helpt..

Oefen je thuis ook vaak oefenparcoursjes?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:49

Misschien? Het is wel zeker dat het paard jouw spanning voelt en hij is zo slim om daarop in te spelen.

Ga dus eens naar een oefenparcours, waar er niets vanaf hangt. En sowieso, niemand die je afschiet als je de wedstrijd niet wint.

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:49

het kan er door komen dat ie voelt dat je nerveus bent ofzo.. nou die van mij is juist blij als ie een parcours mag springen(wedstrijd) dan niet thuis hoor..

thuis een parcour oefenen is ook een goed idee..

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:50

twijfel je als je springt? dat voelen paarden heel goed aan en als jij twijfelt, twijfelt je paardje ook. Dan stopt ie.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 18:19

dank je, maar zelf heb ik niet echt erg veel zenuwen, want als ik een parcours binnenga is dat altijd met de gedachte: nu gaat het me lukken
ik rijd dan aan op de eerste sprong heel zeker van mezelf, en dan de tweede sprong en dan gata dat koppie al scheef, en dan "zeg" ik met mijn benen dan, nu moet en zalje erover, en dan "zegt" hij nee hoor ik moet niks en dan is het weer zover :S
maar ja hoe zou je je voelen , na een paar wedstrijden en er elke keer afgevallen :S , ik heb dan nog het probleem dat ik ongelooflijk snel hyperventileer, en dan is er nix meer aan mij te zeggen :S
maar als het dan weer zomerparcours zijn dan springt hij wel goed, althans vorige zomer toch :S maar hij moet toch ooit leren en ik wil wel naar een oefenparocurs maar ik weet niet waar je zoiets kan vinden en thuis een parcours oefenen zou wel gaan maar thuis heeft hij van niks bang dan is het allemaal gene probleem, en het vervoer is ook een probleem want onze club heeft een camion, dus die gaan ook niet rijden voor 1 paard tenzij ik nog wat mensen kan optrommelen

toch bedankt voorde reacties
greetz

shana_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:37

zelfvertrouwen hebben en doorzetten en gewoon veel oefenen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 09:15

VMR --> Rt

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 12:26

Dus toch jouw spanning, jij weet dat hij op de tweede sprong een loopje met je gaat nemen en dus zit je er anders op dan normaal. Wat zegt je instructeur ervan? Toch eens naar een oefenparcours gaan. Daar is een weigering geen ramp en kun je het parcours (of dele ervan) vaker springen.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:39

zo'n smeerlap hebben we hier thuis ook. springt ( over het algemeen ) alles, ze heeft periodes van veel weigeren, en periodes dat ze alles springt. zelfs als je in haar goede periode naar concours gaat, zodra ze de bel hoort.. gaat er een knop om en vertikt ze het. ze gaat er echt niet overheen.
maakt niet uit wie er op haar rug zit.
dmv clickertraining is het mij vorig jaar wel gelukt ( toen had ze al ruim 4 jaar geen springconcours meer gesprongen) om haar op een concours foutloos rond te krijgen.
ook al is er spanning, bij een positief gevoel van je pony bij het springen (DMV belonen en daarmee trainen) is de kans heel groot dat zij/hij alsnog springt.
oefen de komende tijd alleen op oefenparcoursen of laat een andere die veel durft er een paar keer een wedstrijd mee springen.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 13:51

dank je voor de reacties,
en de bzain van babich en ik hebben het eens besproken en we gaan er iemand van bij ons op stal op laten meedoen met een wedstrijd, want hij durft vrij veel(hij leert zelf zijn paarden op=>het is ene handelaar), en dan zullen we het nog eens bekijken
oja en wat is clickertraining?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 20:09

Oefening baart kunst: oefenparcourtjes aflopen, en het liefst op verschillende locatie's als je die mogelijkheid hebt!!!

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 20:11

clickertraining is zo'n honden klikkertje.
elke keer als je pony iets goeds doet, klik je en beloon je je pony. bv met een snack of een flinke aai. wat de pony maar fijn vind.
eerst doe je simpele dingen dressuurmatig zodat de pony het principe aanleert en dan kun je het met springen gebruiken. weigeren is negeren, springen is klikken. mijn pony had na 4 sessies precies in de gaten wat de bedoeling was en sprong dus steeds braaf.

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 20:24

lowara schreef:
elke keer als je pony iets goeds doet, klik je en beloon je je pony. bv met een snack of een flinke aai. wat de pony maar fijn vind.
eerst doe je simpele dingen dressuurmatig zodat de pony het principe aanleert en dan kun je het met springen gebruiken. weigeren is negeren, springen is klikken. mijn pony had na 4 sessies precies in de gaten wat de bedoeling was en sprong dus steeds braaf.

Ook nog nooit een keer van gehoord, maar dat klinkt erg goed zeg!!!

knilesseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 21:00

meeste dingen zijn al gezegd; oefenparcourjes e.d. ..

ik heb niet gelezen of je dat al doet.. maar heb je hem al eens vreselijk afgestraft als hij al dreigt te gaan stoppen??!! misschien heeft ie dit eens nodig... je kunt ook aan een jury vragen of je hiervoor toestemming krijgt als je je probleem voor legt! anders kun je natuurlijk problemen krijgen..

verder zou ik ook altijd uitsluiten of er geen lichaamlijk probleem is waardoor ie niet door gaat, ook als hij thuis wel springt, je weet nooit.

verder kun je nog een oornetje opdoen met watten in zijn oren...

Succes in ieder geval!

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:28

Adil18 schreef:
lowara schreef:

Ook nog nooit een keer van gehoord, maar dat klinkt erg goed zeg!!!

het werkt ook echt goed gewoon proberen, niet geschoten is altijd misgeschoten, en dit is niet iets wat totaal uit de hand kan lopen om gewoon te proberen. sleutelwoord is consequente blijven!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:28

Ik denk niet dat de oplossing is om er een ander op te laten rijden maar je kan het natuurrlijk proberen.Ik denk als jij de volgende keer weer op hindernis 2 afgaat je zelf toch gaat afvragen zou hij het nu wel doen en dan veranderd er toch iets in je houding en kan hij weer gaan weigeeren.Ik denk dat je het beste een paar keer een oefenparcour kan gaan springen.Ik neem aan dat je lid bent van een rijvereniging informeer daar eens of zij weten waar je het beste heen kan gaan.Kun je voor die paar keer niet een trailer huren.Af en toe moet je even inversteren voor een betere toekomst.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 00:17

Toch kan je het proberen om een ander te laten rijden. Mijn man springt ook met mijn paard, daar de zijne niet wil springen. Nu is het al 2 x gebeurt dat hij bij mijn man weigert op de sprong en bij mij nooit. De instructeur zegt, dat hij hem te kort houd en dat hij daardoor weigert. W.s toch een beetje spanning van zijn kant.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 12:01

dank je voor de reacties
waar kan je zo een clickerding halen
en nee ik ben geen lid van een rijvereniging maar heb eens op stal geïnformeerd en ik heb een oefenparcours gevonden dus zal dat een proberen, een oorkapje heeft hij al op en het doet nergens pijn om te springen
maar heb gehoord van de eigenaar dat hij dit vorig jaar ook eens heeft gehad en dat hij dan flink aangepakt moet worden en dat het dan wel gedaan is, daarom dat er ook iemand anders op moet want ik ben nl. nog maar 13 jaar en ben tamelijk klein dus ik kan mijn benen er niet zo goed rondsluiten als een volwassen man

en ik wete dat het ook deels komt door mijn 'gespannenheid' maar wat kan ik er aan doen, het zit gewoon in me hoofd dat als ie stopt ik er zo afvlieg en me weer zeer ga doen
heeft er iemand een oplossing hoe ik dat idee uit men hoofd moet zetten

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 14:47

oohw.. zo zit het misschien.. jij bent nog jong en niet groot.. hij wil je natuurlijk gewoon ff uitproberen..omdat je nog niet helemaal goed kan aanpakken.. dat denk k dan?.. deed die van mij ook hoor. maar nu is het echt over:P

evelintje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:31

mhhh... dit gebeurt heel veel hoor

ik veronder stel dat het de zenuwen zijn en dat jij al op voorhand een gevoel geeft dan bij de 2e sprong .. ooh nee hij gaat weigeren.

Hoe zijn de sprongen eigenlijk bij je thuis,op de training?? Zijn het maar gewone balken??
Want ja wat de meeste paarden afschrikt zijn al die nieuwe,kleurrijke sprongen in die pistes.

Nu las ik ook dat je nogal jong en niet zo groot bent, misschien moet je dan op wedstrijd iemand anders erop laten met wat meer ervaring die je paard/pony eens kan aanpakken als die moest weigeren

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 20:42

morgen gaat de eigenares zelf ermee op wedstrijd, 60 om te beginnen
en onze hindernissen thuis, zijn best wel eng, als we buiten rijden en het waait liggen er wapperende dekens over de balken=>no problem
er ligt een rode mat onder=>opnieuw geen probleem
plastiek zakjes aan de staanders=>geen prob.

en dat allemaal op 1 sprong en nog niet schrikken!!!
en op wedstrijd gaat het hem niet om de hndernissen gewoon de ezel uithangen

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 19:57

ik heb goed nieuws
vandaag was het dus wedstrijd en zoals "verwacht" weigerde hij wéér twee keer op de tweede sprong, maar aangezien we onze situatie hadden uitgelegd aan de jury mochten we een lange zweep meenemen.
dus bij die tweede stop heeft kelly hem voor die sprong gezet(60cm) en kreeg hij daar een paar slagen op zijn kont dat hij er vanuit stilstand oversprong (zo hard was het niet, we zijn geen beulen )
en de rest van het parcours was dus geen probleem.
maar aangezien hij bij mij natuurlijk moet luisteren reed ik dan het volgende parcours(70cm)
dat ging ongelooflijk vlot!!
een paar keer getwijfeld maar uiteindelik geen weigering alleen een balkje op de laatste sprong, maar dat kan me niet veel schelen het ging em er toch om dat hij niet weigerde
ik natuurlijk gelijk een halve gek uit die piste, ik hing rond zijn nek van blijdschap en natuurlijk is hij ook heel goed beloond
dus bedankt voor jullie hulp, we hebben "gewonnen"

greetz