Hoe leer je een paard nieuwe oefeningen aan??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leeuwnie

Hoe leer je een paard nieuwe oefeningen aan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 17:26

Hoe begin je met een paard aan nieuwe oefeningen??

Ik wil mijn paard graag wijken voor het been leren én schouder binnenwaarts.

Iemand tips??

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:27

De beste tip die ik je geven kan: neem les!

(Sorry, we vervallen in herhalingen)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:05

Daar is weinig tot niets aan toe te voegen. Goede instructie doet wonderen, en als je daar dan heel veel van geleerd hebt, kun je 't later zelf toepassen.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:46

Idd neem les..

Maar begin bij het begin. Als je een paad bv. het wijken leert. Begin je eerst met een paar pasjes. En vraag iemand die jou kan helpen om de achterhand soms iets mee te duwen. (dit snappen ze zoms nog niet helemaal) en dan bouw je het steeds verder uit.

Ik denk dat het zo moet hoor..

Leeuwnie

Re: Hoe leer je een paard nieuwe oefeningen aan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 21:19

He ja. Wat een leuke tips zeg. Even ter verduidelijking:

* natuurlijk héb ik (wekelijks) les. Van een héél goede ijslanderruiter, zelfs.
* natuurlijk heb ik hem ook gevraagd of we dat samen gaan doen, die nieuwe oefeningetjes.
* en hij zei natuurlijk 'ja' maar pas wanneer we klaar zijn met het goed intölten van mijn paard
* en ONDERTUSSEN wilde ik gewoon wat ervaringen van wat bokkers die misschien wat tips konden geven zodat ik straks, wanneer instructeur en ik samen gaan beginnen, niet helemaal BLEU begin maar in ieder geval een beetje weet waar de klepel hangt.

EN ZO MAAR. UIT INTERESSE

Misschien ben ik wel niet zo duidelijk geweest in mijn topic. Maar vijf berichtjes met "neem les" is toch wel zo'n dooddoener...

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:22

tja.... Je deed het zelf een beetje, ik zou trouwens toch maar even wachten tot je er klaar voor bent

Leeuwnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 21:34

Tarah5 schreef:
tja.... Je deed het zelf een beetje, ik zou trouwens toch maar even wachten tot je er klaar voor bent

Een goede voorbereiding is het halve werk
Er is niets mis met je verdiepen in een onderwerp, toch??

leaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 22:26

hoi probeer gewoon wat heb ik ook gedaan bij mij gaat tie wijken als ik met m'n binnenbeen een buitenteugel kom weet hij het al maar dat was vroeger een z paard succes

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:21

Ik doe het samen met mijn instructrice idd, maar vooral met heel veel geduld en veel belonen als het goed gaat, elk pasje en gewoon rustig door oefenen als het even niet gaat, als het nieuw is snappen ze het ook minder maar fijne van wijken vind ik dat als je paard goed reageerd op je been het eigenlijk vrij makkelijk is.

Ze reageerd als je haar met 1 been "opzij duwt" hier wat bij corrigeren, kleine stukjes, en als ze het goed doet belonen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 01:26

Leeuwnie schreef:
* en
ONDERTUSSEN
wilde ik gewoon wat ervaringen van wat bokkers die misschien wat tips konden geven zodat ik straks, wanneer instructeur en ik samen gaan beginnen, niet helemaal BLEU begin maar in ieder geval een beetje weet waar de klepel hangt.

EN ZO MAAR. UIT INTERESSE

Misschien ben ik wel niet zo duidelijk geweest in mijn topic. Maar vijf berichtjes met "neem les" is toch wel zo'n dooddoener...

Wat heb je er aan als ik je een methode uitleg die haaks staat op wat je normaal doet of wat je instructeur je probeert bij te brengen? Ik rij western, en daar zijn de hulpen soms compleet tegengesteld vergeleken met de dressuur. En zowel binnen de dressuur als ook binnen de western heb je verschillende stromingen, stijlen enz. Ik kan me ook voorstellen dat het rijden op een IJslander ook weer andere hulpen vereist dan het rijden op een KWPN in de dressuur , of op een Quarter in de western. Zo heb ik nog nieteens zo heel erg lang geleden iemand een tip gegeven voor het achterwaarts gaan en uitgelegd hoe wij het via een westernmethode doen. Deze persoon reed op een IJslander, en vond dat de hulpen voor het achterwaarts toch erg leken op de hulpen voor de toelt, en was erg bang dat ze haar paard daarmee zou verwarren.

Maar goed: hier zoals wij het doen: voor zijwaarts laten we het paard langs de hoefslag lopen, zetten het neusje een beetje richting baskrand/hek en duwen met het buitenbeen de achterhand naar binnen toe. Die in het begin maar een heel klein beetje, en een paar pasjes, op het moment dat het paard de achterhand naar binnen zet en een paar pasjes opzij gaat, laat je het paard stoppen. Even rust ter beloning, aansluitend weer de hoefslag volgen en weer een paar pasjes opzij vragen. De bakrand voorkomt dat het paard naar voren weg kan. De pasjes opzij kun je bij stukjes en bij beetjes uitbreiden, tot het paard in een hoek van 90 graden zijwaarts langs de bakrand loopt.

Maar volgens mij wilde je geen hoek van 90 graden?

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 09:47

Je kunt met de grondwerk beginnen. Laten wijken voor druk.

Ga naast je paard staan (bij zijn flank) en geef kleine duwtjes in de richting waar je op wil gaan. (NIET DUWEN.. HET PAARD MOET STRAKS NAMELIJK OP EEN KUITDRUK WIJKEN !!)

Wanneer dit goed gaat, kun je steeds de hulpen verfijnen. Je begint met een hele hand (opzij 'drukken') en vervolgens met een paar vingers.

Wanneer hij dit door heeft kun je het ook op het paard gaan proberen.

Wanneer je dan op hem zit moet je hem gaan begrenzen met je teugels en laten wijken voor je kuit. Met dit laatste zal je instructrice je vast willen helpen, maar zo heb je een begin!

Succes!!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 09:56

Begin met openen en sluiten van voltes, hiervoor rijd je je paard al goed aan het binnenbeen/ buitenbeen opzij. Als deze hulpen bij je paard duidelijk zijn, zal hij de link snel leggen als je de oefeningen begint..

Een beetje orienteren kan denk ik geen kwaad, maar let er wel op dat je geen oefeningen alvast gaat proberen voordat je instructeur zegt dat je eraan toe bent. Je goedbedoelde alvast wat oefenen kan verkeerd uitpakken. Stel je oefent een aantal keren, maar geeft ongemerkt net niet de juiste hulpen.. Dan heb je voordat je in de les ermee bezig bent je paard al verkeerde dingen aangeleerd, die je weer moet afleren.
Paardrijden is niet als een auto, alvast even voor je eerste rijles een paar keer het sturen oefenen.. Een auto reageert eeuwig hetzelfde en onthoudt geen fouten. Paarden wel..
Dat is ook de reden waarom gereageerd werd met : neem les.. Nieuwe dingen je paard aanleren die voor jouw ook nieuw zijn, daar komt zonder begeleiding nu eenmaal veel minder van terecht..

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 12:49

Bedankt allemaal voor de reacties.
En ter geruststelling:
Ik ben juíst iemand die me heel goed wil laten begeleiden. Ik doe écht niets zonder mijn instructeur. Geloof me maar . Ik ben héél zuinig op mijn paard en ik acht mijzelf echt niet zó bedreven! Vandaar ook de wekelijkse les

MAAR: ik neem niet 'zomaar' wat aan: ben een slimme meid, met prima zelfstandig functionerende hersentjes. Ik wil graag meedenken, dingen leren, ervaringen doen, voorbereiden, inlezen, ingaan op de theorie. En de ervaringen en tips van ervaren bokkers kan daar een prima voedingsbodem voor zijn. Zie dat juist als een compliment! Zodat ik strakjes, als ik en instructeur samen aan de slag gaan, goed voorbereid ten ijs kom.

Zo kan ik mij heel goed indenken in de methode van Damber. Eerst dmv grondwerk laten wijken en later teugelhulp en kuithulp gebruiken onder het zadel.

Het openen en sluiten van voltes kan mijn paard wel. Hoewel ik daarbij wel sterk mijn zit gebruik. Daar reageert ze goed op. En ik heb haar ook scherp aan mijn been (tijdens tölttraining is me dat 1000 keer op het hart gedrukt en dat gaat erg goed).

@ Cassidy: 90 graden hoeft mijn ijslandertje niet, nee. Maar tóch bedankt dat je de moeite neemt inhoudelijk te reageren. Ben trouwens erg benieuwd naar het topic over dat achterwaarts gaan van dat meisje met die ijslander. Heb jij die link nog ergens? Mijn instructeur heeft mij namelijk net een andere methode aangeleerd dan ik gewend was en mijn paard doet het daar erg goed op. En die lijkt absoluut níet op de hulpen die je geeft bij het aantölten, dus misschien kan ik haar nog wat tips geven.

Melanie15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:37

En veel geduld hebben

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:02

Ik ga niet in herhaling vallen, en weet hoegenaamd niet of dit een goede methode is, maar ooit, toen ik mijn dravertje nog had, hielp een vriend die best aardig kon rijden mij en toen deden we hetvolgende. Stel dat je op de rechterhand rijdt dan rijd je een kleine volte bij C of A en van daaruit (dus als die volte zeg maar anderhalve keer rond is) rijd je weg en laat je paard een paar pasjes wijken voor het rechterbeen.

Met wat ik vandaag weet denk ik dat het in de "voorbereidende" volte dan erg belangrijk is dat je paard niet over de buitenschouder valt, dus dat je buitenkant voldoende begrensd.

Zelf moet ik toegeven dat ik ook niet zo ervaren ben en nu een beetje in de B ronddobber (heb pas sinds kort een eigen paard waarmee ik wedstrijd rijd), dus of het het evangelie is weet ik niet. Het spreekt voor mij voor zich dat een paard op voorhand (grondwerk) moet weten dat druk opzij gaan is (is nog zo handig met poetsen), en dat voltes openen en sluiten in het "basispakket" van het pre-wijkwerk zitten.

Succes ermee, met een goede instructeur kom je vast een eind verder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:15

Leeuwnie schreef:
Ben trouwens erg benieuwd naar het topic over dat achterwaarts gaan van dat meisje met die ijslander.

Dat was een mondeling gesprek, daar is geen topic over.

Ieepe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 20:26

het wijken om hem met het been omteduwen en iemand anders duwt aan hem daarna (week tot hij dat goed doet) proberen alleen op de benen als hij niet loopt vlak achter het been een tikje geven ben namelijk zelf instuctuur en vaak helpt dit

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 23:48

Ieepe schreef:
het wijken om hem met het been omteduwen en iemand anders duwt aan hem daarna (week tot hij dat goed doet) proberen alleen op de benen als hij niet loopt vlak achter het been een tikje geven ben namelijk zelf instuctuur en vaak helpt dit

Oh ja?

Moet je dat een week doen? Begrijpt een paard het als je een tikje achter je been geeft dat hij opzij moet? Knap paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 09:59

Ieepe schreef:

Leuk dat je instructUUr bent cq denkt te zijn, maar bij mij zou je de bak niet in hoeven komen ben ik bang