Zadelmak maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kimdj19

Zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 11:50

Hallo

Ik ga een deze dagen (met hulp) mijn paardje zadelmak maken.
Ik heb wel iemand met ervaring maar wil toch nog wel advies van mensen. Dus heeft iemand tips voor mij?? En weet iemand ook op welke internetsites veel info over zadelmak staan?

gianlucka

Re: Zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:53

Er is bij het onderdeel western een heel groot topic over zadelmak maken..... Staat als sticky bovenaan de lijst. misschien kun je daar even spieken!

Succes met je paardje!

Kimdj19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 11:55

gianlucka schreef:
Er is bij het onderdeel western een heel groot topic over zadelmak maken..... Staat als sticky bovenaan de lijst. misschien kun je daar even spieken!

Succes met je paardje!

Thnx!!

Kimdj19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 12:06

Dat gaat alleen maar over de leeftijd van het zadelmak maken, maar ik wil graag advies HOE ik het moet doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:17

Ik verplaats het even naar Rt

Hoe, altijd met een zeer ervaren persoon erbij.
Anders niet aan beginnen

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:20

Citaat:
Runingkawa schreef:
Hoe, altijd met een zeer ervaren persoon erbij.
Anders niet aan beginnen

ClooneyManon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 12:05

niet alleen doen als je geen ervaring hebt!
bij ons op stal doen mijn vader en moeder het altijd samen met degene die er op gaat rijden, zodat het paard en de ruiter gelijk samen kunnen leren, na een maand begeleiding gaat het vaak al hartstikke goed!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:19

Ik hoop echt dat je goede hulp hebt die ook weet hoe je een paard correct zadelmak maakt. Doe alles rustig aan. Hoe ver ben je met longeren aan een halstertje? Dat is stap 1, stap 2 is 2 keer in de week een kwartiertje rustig longeren met een hoofdstel met africhtingtrensje. Dan komt stap 3 en dat is een longeersingel ombinden en daar een tijdje mee longeren, stap 4 met een zadel longeren en stap 5 is er voorzichtig een keertje op gaan hangen. Alleen deze stappen vergen een tijdsbestek van ongeveer 2 maanden, daarna kun je er voorzichtig eens op gaan zitten.

Kimdj19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 16:41

Ik longeer aan het hoofdstel, hij heeft al is een zadeltje opgehad enz. Mijn instructice is erbij zij heeft al vele paarden zadelmak gemaakt. Zij gaat mijn helpen. maar ik wil toch nog wat advies van mensen. Hij is super braaf vind alles maar best. maar toch als ik erop ga. Nog iemand daarvoor tips?

garfieldjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 21:39

Wij hebben daarna iemand het paard vast laten houden,
en iemand is er op gaan ''hangen'' overdwars zeg maar.
en daarna zo kleine stukjes gaan stappen etc, terwijl de ruiter zo blijft hangen.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 21:48

Als je voor het eerst er op gaat, heel goed de aanwijzingen van je instructie opvolgen, zij is ervaren schrijf je.
Verder een praktisch tipje: doe een oude beugelriem om de hals, daar kun jij je aan vast houden als ie vrolijk word!

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 21:59

Ik zou idd een goed iemand er bij hebben. mijn stiefvader is ervaren met paarden en al heel wat paarden beleerd. maar van zomer ging ik dus een Friese merrie beleren, weinig in handen geweest. eneh na tijdje longeren enzo. ik erop hangen paard helemaal in paniek. mijn stiefvader struikelt en valt. en paard bij de zeikant van bak steigeren en bokken niet normaal. moest steeds opnieuw proberen van hem. maar ik ben niet snel bang. maar ik zat toen echt te trillen op mijn benen. ze is daarna verkocht naar spanje.

dit is een voorbeeld hoe mis het kan gaan. en hoeveel doorzettingsvermogen je er voor moet hebben. want echt een paard loopt niet zomaar

was trouwens niet mijn eigen paard

Kimdj19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 20:06

Haha nou ik toch ook een koele kikker. Hij kreeg vandaag voor de tweede keer een zadeltje op met de stijgbeugels los. Nou hij gaf geen kik. Het deed m helemaal nx!! Ik vertel dat zo tegen mij instructrice en ze zegt nou wil je er dan nu even op? Ik zo nou ja is goed. Zei hield m vast. Ik ging er aan de ene kant aan hangen en mn moeder aan de andere kant. Hij gaf geen krimp! Toen ben ik er voorzichtig op gaan zitten, met mn instructice ernaast (natuurlijk) en hij deed gewoon helemaal niks!! Toen rustig aan de hand met mij er op (5 min) gestapt en daarna er weer rustig af gestapt en hij gaf gewoon geen krimp! Ik ben zo trots op mn paardje. We gaan het gewoon n beetje voor beetje op bouwen.

zwartepanter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 15:05

Waarom wil je eigenlijk nog advies?? Je geeft aan dat je instructrice erbij is en dat ze veel ervaring heeft met zadelmak maken. Er zijn veel manieren om paarden zadelmak te maken. Denk dat je niet echt kunt zeggen, dat is goed en dat is slecht.
Het is alleen wel belangrijk dat je van elkaar (degene die erop gaat zitten en degene die het paard vasthoud) weet hoe en wat precies. Dat je van elkaar opaan kunt.
Ik zou gewoon op je instructrice vertrouwen. Ze heeft immers ervaring. Dan kun je er wel vanalles bij gaan slepen van het kan ook zus of zo, maar als zij het al jaren op een bepaalde manier doet en ze daar goed mee kan werken, kun je daar het best in meegaan.

Succes ermee!!

Is niet bedoeld als kritiek maar een tip. Heb zelf meerdere paarden zadelmak gemaakt en op verschillende stallen gewerkt. heb dus met verschillende methoden gewerkt. Van het paard langzaam laten wennen tot het overdonderen en vrij vlot doorpakken. Maar wat nou het beste is?? Alle manieren werken, er zijn immers vele wegen die naar rome leiden.

Kimdj19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 18:51

Daar heb je wel heel erg gelijk in. Ik vertrouw ook zeker op mijn instructrice en zij wil dat het ook alleen maar op een goede manier gaat. Hij is gelukkig een hele koele kikker hij is heel leergierig en is geen probleempaard, dus het komt goed. In ieder geval heel erg bedankt!!

A_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 19:22

Ik ben sinds een week ook bezig met mijn eigen paard en die vind het allemaal wel leuk en spannend maar doet helemala niks ... maar wij doen het toch rustig stapje voor stapje ... ik werk zelf ook nog op een handelstal en daar maak ik ook zo veel paarden zadel mak allen dat moet dan zo snel mogelijk want ze moeten weer verkocht worden ... deze manier werkt ook wel... allen als je het stapje voor stapje doet word het vertrouwen met jouw en het paard wel beter tenminste dat is mijn ervaring

fjordenfan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:43

Je moet niet een tik geven als hij opzij springt! Je moet wel duidelijk zijn maar niet boos. Als je een paard een tik geeft omiets wat hij niet leuk vind. Gaat hij het echt niet nog eens doen want hij weet datie dan weer een tik krijgt! Gewoon rustig praten en niet het zadel er zomaar op gooien!;-)

Kimdj19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 15:34

nee maar hij heeft echt van alles nx. haha op stal zeggen ze allemaal hij is zadelmak geboren. Nee het is echt indrukwekkend als er iets voor het eerste gebeurd dan kijkt ie nog geen eens of bokt hij doet gewoon helemaal nx!!

Kimdj19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 15:35

Maar ik doe ook zeker rustig aan ik heb er dan zaterdag voor het eerst vijf mijn opgezeten en nou doen we t van de week weer een keertje.