Ruin voelt zich erg "hengst"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DTLL

Ruin voelt zich erg "hengst"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 11:24

Hoi allemaal,

Ik heb een 7 jarige ruin van Monaco (x Pion). Een erg fijn beestje in de omgang, maar hij voelt zich regelmatig erg "hengst".

Ben sinds januari wedstrijden met hem aan het rijden en eigenlijk gaat het allemaal erg goed. Binnen 4 wedstrijden zijn we nu B + 6.

Afgelopen zondag is hij voor het eerst mee geweest naar concours op een andere locatie. We moesten buiten losrijden op een groot terrein. In principe geen probleem, maar tijdens het rijden gaat hij steeds meer hinniken, gillen en ook als er paarden te dicht in de buurt komen moet ik uitkijken dat hij niet bokt. Hij maakt zich erg groot en sterk en gaat tegen mijn been in. Hij reageert dan vaak erg heftig op mijn beenhulpen of hij heeft gewoon totaal geen respect voor mij. Ik kan nog geen middenweg vinden.

Van mijn instructeur moet ik hem een flinke "schop" geven iedere keer als hij hinnikt, maar hij lijkt zich er weinig van aan te trekken.

Kan het zijn dat dit "lentekriebels" zijn? Of ligt het aan het feit dat hij op late leeftijd gecastreerd is? Vind het best vervelend, want tijdens het losrijden is de ontspanning ver te zoeken bij hem... en dan moet je je proefje nog rijden.

Wie heeft tips?
Ik probeer hem al zo veel mogelijk aan het werk te zetten, veel voorwaarts te rijden zodat hij geen tijd heeft om te klieren.

Alvast bedankt.

mammaslamma

Re: Ruin voelt zich erg "hengst"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:52

Jammer dat er nog geen tips binnen stromen, ik hen ongeveer hetzelfde sinds deze week!
Mijn merrie(shet) is hengstig en niet zo'n beetje ook, maar nu duikt mijn ruin van 8, al 4 jr gecastreerd, er bovenop,ik wijd het aan het voorjaar, want de rest vh jaar is er niets aan de hand..........
Ik hoop dat er nog mensen tips hebben voor je, want het is erg vervelend, zo'n macho onder je kont!!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:17

Ik kan er nu niet helemaal wijs uit komen of hij dit afgelopen zondag voor het eerst deed of bij de andere wedstrijden ook deed, en normaal dus ook doet.

Als hij het afgelopen zondag voor het eerst deed kan het ook nog aan het onbekende terrein liggen en zal het gewoon een kwestie van oefenen zijn.

Ik denk sowieso dat als hij wat meer ervaring krijgt hij wel wat rustiger zal worden, het is natuurlijk best vreemd en als je dan een macho bent moet je wel even laten weten dat je er bent

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 09:15

Is hij wel goed gecastreerd? Ik heb nog nooit een ruin meegemaakt die zo op andere paarden reageert, klinkt een beetje als mijn eigen hengst eerlijk gezegd!

Ik zou eens navragen of het geen klophengst is. Ik heb geen flauw idee wat je eraan kan doen, behalve wat je zelf al aandraagt. Voor mij is het de reden om mijn paard te laten castreren maar dat is bij jou al gebeurt .

NatasjavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 09:53

Mijn ruin hetzelfde hoor. Vertoond het hele jaar eigenlijk hengsten gedrag, maar in het voorjaar nog een beetje meer. Hij is nu 6 jaar en gecastreerd toen hiij 2,5 was. En dat is zeker weten goed gebeurt. Ik stond er naast op het moment dat hij gecastreerd werd.

Het is af en toe lastig, maar het heeft ook een beetje extra uitstraling.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:03

Mijn idee is dat je het gewoon even aan moet kijken. Dier is pas voor het eerst op vreemd terrein op concours geweest. Geef hem wat tijd om ervaring op te doen en dan wordt het misschien vanzelf minder.

Met dat hinniken daar moet je je niet teveel van aantrekekn als hij verder maar braaf en goed te rijden is zou ik hem daar ook zeker geen schop voor verkopen.

En dat hij voor het eerst op concours op vreemd terrein, heet en sterk is .. sja wat verwachte je?? Mak als een lammetje??

Die ontspanning komt wel met wat meer ervaring op copncoursen. Ik zou me zo na één keer op een anderen locatie nog niet echt ongerust maken hoor.

DTLL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 10:54

Nou ik verwacht helemaal niet dat hij "zo mak als een lammetje" is.

Hij doet het altijd, maar nu op concours meer. En of dat nou aan het op-concours-zijn lag, dat weet ik dus niet. Ook als hij op stal staat doet hij het heel erg. Dan komt hij soms bijna over zijn staldeur heen.

Het gaat er mij om dat ik hem rustig kan houden.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 21:43

Als hij loopt te hinniken zonder dat ie zich verder misdraagt, zou ik m zeker daar NIET voor afstraffen. Dat snapt dat dier niet.
Het zal een beetje een combinatie van omstandigheden zijn dat ie zo druk is, misschien voelt ie zich kriebelig door de lente en hij vind t nog spannend in een nieuwe/andere omgeving.

Probeer het in het losrijden op te lossen door hem lekker aan t werk te zetten. Heel veel afwisselen met overgangen/schakelen en wendingen/voltes zodat ie wel op jouw moet blijven letten en zich dus minder op de omgeving/andere paarden focust.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 08:39

Ik denk dat dit gewoon bij het voorjaar hoort . Iedere ruin heeft echt nog wel wat hengst in zich, maar wel vervelend dat ie zo heftig gaat reageren op je been. Als dit gebeurt moet je je gewoon aanpassen aan hem. Hij reageert goed op je been, jij geeft gewoon minder been en houdt verder je been er gewoon vanaf. Dat van dat hinniken vind ik een beetje raar dat je hem ervoor afstraft, vind dat niet helemaal kloppen... weet niet, maar vind het vreemd om een paard af te straffen omdat hij hinnikt. Dat afstraffen zal toch op den duur niet helpen en gaat ie immuun worden ervoor.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 08:47

Een combinatie van stoere ruin, willige merries, vreemd terrein en onervarenheid. Ulysses had dat ook, zo erg dat het soms gevaarlijk werd. Wij hebben met succes een spuitflesje Bach resqueu gebruikt, 2 pufjes met opzadelen en de spanning vloeide er een heel eind af. Die tip heb ik van de DA en de tandarts die het beiden ook gebruiken bij drukke zenuwachtige paarden.

Die van ons werd deze week wel erg lenteachtig eng bij het naar het land brengen, dan moeten we langs een landje met 2 merries en daar wil hij niet weg... gevolg: achteruitstuiteren en zelfs omhoog komen. En boos dat ie dan is als ik eis dat hij doorloopt!
Maar daar heb ik nu een hengstenbit voor inelkaar geflanst, dan kan ik veel strenger optreden dan alleen met het halster.

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 08:50

mijn paardje heeft ook sinds vorige week. Telkens als er een paard langs komt schacht hij uit zet zijn nek op, begint te 'broebelen' (soort hinninken) maar hij heeft geen neigingen om erop te springen dus dan laat ik het maar. Het zal het voorjaar wel zijn en hij gaat er mooier van lopen

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 13:18

Hij voelt zich niet echt hengst, hij vertoont zijn eerder aangeleerde gedrag.
De hormonen zijn uit zijn lijf.
Zorg dat hij respect voor je heeft. Aanpakken als hij tegen je been invalt, maar daarna bij een goede reactie gelijk belonen. Niet haatdragend zijn zelf, na de correctie gelijk weer rustig verderrijden.
Hinniken is een teken dat hij afgeleid is. Laat dat dus niet gebeuren! Rijd oefeningen, vraag zijn uiterste aandacht, en ga geen moment verkrampt zitten afwachten met steeds kloppende benen en een stugge hand. Rijd tempowisselingen en laat hem gelijk bij de eerste keer tegen je been inkomen wijken voor dat betreffende been, maakt niet uit hoe de uitvoering is, maar ter correctie.
Dat hij op andere paarden zo reageert door te bokken naar ze, is een teken van dominantie. Probeer hem met zijn aandacht erbij te houden en zorg dat je niet dicht langs anderen rijdt. Laat je niet opsluiten tussen schot en een ander paard: dat is ook bij veel merries aanleiding tot problemen. Mocht je toch in een moeilijke situatie komen: rijd fors naar voren!
Wend op tijd af, en kijk goed voor je uit voor de lege plekken.

Op wedstrijden wordt over het algemeen door enkele ruiters veel te weinig in acht genomen dat je met levende wezens werkt en dus enige afstand tot elkaar moet houden. Wijs de ernstigste gevallen daar op een nette manier desnoods op: vaak hebben ze het niet eens door, omdat zij een onderdanig paard hebben, maar lopen ze wel het gevaar van een klap.
Wordt nooit boos op je mederuiters, dat heeft invloed op je paard.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 19:13

Soms helpt het om zelf een flinke brul terug te geven als hij hinnikt. De paarden die ik heb gereden die dat deden waren allemaal danig onder de indruk van een flinke "FOEI!"

Fielychi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 19:57

Vivaldi is nu bijna 4, als 2,5 jarige gecastreert en hinnikt ook naar alles wat vreemd is. Alle paarden zijn leuk, allemaal even naar brullen.
Meestal geef ik wat extra been en zeg ik: niet kletsen, lopen! Heb heeeeeeel vaag het idee dat hij het nu wel doorheeft als ie hinnikt dat ie dan juist ff weer extra op mij moet letten.
Duftig afstraffen heeft denk ik weinig nut.. Hij voelt zich gewoon nog de man!
Vivaldi gaat er juist van showen, dus dat is een gunstig bijkomend effect.
Succes ermee!

evelintje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:17

ik snap niet wat er fout is als je paard hinnikt??bokken mag natuurlijk niet naar andere paarden!

en op welke leefdtijd is je ruin gecastreerd? want hoe later dit gebeurt hoe meer de hengst er blifjt in zitten

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:55

Veel paarden die wat later gecastreerd zijn, vertonen na de castratie nog lang en zelfs blijvend hengstengedrag. Een hengst die goed afgericht en gereden is, zal geen of weinig problemen geven. Na een castratie is er dan ook geen probleem. Veel hengsten die 4 jaar of ouder zijn, worden gecastreerd omdat ze niet te houden zijn. Er wordt dan vaak gedacht dat daarmee de problemen de wereld uit zijn. Het probleem gedrag kan dan lang aanhouden en de castratie is dan vaak niet de oplossing van het probleem. Uit de vraag kan ik niet afleiden waardoor het probleem veroorzaakt wordt.

dyaco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:02

mijn paard is ook laat gecastereerd hij `dekt`ook nog steeds merrie ´s en hinnikt ook veel op wedstrijd terrein ik denk gewoon dat je hier doorheen moet kijken zeg maar dus probeer gewoon lekker terijden en volgens mij gaat dat toch wel lekker als je al 6 winstpunetn hebt bij 4 wedstrijden =