Bit vastpakken aan een kant

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sansjo

Bit vastpakken aan een kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 00:03

Wie weet hier een goede oplossing voor? Mijn paard pakt sinds een paar dagen het bit steeds vast op de linkerkant. Rechts hangt de teugel los en links hartstikke strak. Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 00:04

volgt dit topic even mee, me shetje doet dit tijdens het mennen, maar bij mij op de rechterkant!

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 00:11

Even de mond van je paard en zijn hoofdstel checken:

Misschien heeft hij last van zijn tanden/kiezen en is het verstandig om er even een tandarts naar te laten kijken?

Of misschien hangt het bit niet helemaal goed aan het hoofdstel waardoor het anders dan anders in de mond hangt?

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 00:40

Even mond en bit checken , Is dit in orde dan zelf links loslaten. De meeste paarden die aan een kant vastpakken is meestal het gevolg van een strakke ruiterhand. De oorzaak ligt meestal bij de ruiter !!!!!!!!!

justahorse

Re: Bit vastpakken aan een kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 01:39

Als jij links je teugel strak hebt en rechts met een boogje hebt hangen .

Dan hou je hem links vast.
Zorg dat je je teugels gelijk op maat hebt.
Zodat je goed contact met hem hebt.

Mijn instructrise zegt altijd al heeft je paard het bit vast dan betekent het dat jij het bit ook vast hebt.

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:54

Als het niets lichamelijks is bij jouw paard moet je niet naar die kant gaan kijken waar hij vast zit maar naar de kant die hij los laat. Want dat is juist de kant die hij niet aanneemt. Je moet gaan proberen de druk te gaan verdelen.

Hij zit dus op links vast en rechts neemt hij niet aan. Door veel te draaien, overgangen,tempowisselingen en schijnovergangen kun je de druk van de teugels al verminderen.

De druk gelijk maken kan je oefenen door voltes kleiner en groter te maken, wijken en schoudervoor. Let hierbij wel op dat je je paard begrenst met de buitenhand. Zo zul je steeds meer de druk van de teugel gaan verdelen. En vooral niet trekken aan de kant dat hij harder is want dan wordt het alleen maar erger, ik spreek uit ervaringen

Ik hoop dat je hiermee iets kunt, ik heb zelf ook een paard wat sterk is op rechts maar met deze oefeningen is het wel al beter geworden.

kivas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:21

je paard zijn/haar tanden na latenn kijken...en verder zelf loslaten...een paard kan niks vastpakken zolang jij loslaat