Ik rij op een fjord en binnenkort zijn er weer wedstrijden, nu wil ik natuurlijk meedoen, maar hij springt bijna niet! Alleen maar weigeren en de meeste hindernissen zijn nog geen meter hoog! Hij kan er makkelijk overheen maar weigert gewoon en dan zet ik hem in draf of galop aan voor de hindernis, ben ik er bijna sprint keihard en schiet die erlangs! Wat kan ik hier aan doen? Soms krijg ik het wel voor elkaar, en dan beloon ik hem heel overdreven en dan wil die nog wel een keertje. Over lage hindernisjes springt die wel. Weet iemand wat ik hier aan kan doen?
Wat je kan doen is accepteren dat je paardje niet van springen houdt, natuurlijk zou je hem ook met veel geweld er overheen kunnen krijgen, maar dat lijkt me niet erg leuk voor je paard.
Als jouw paardje niet wil springen, zal hij dat dus ook nooit zomaar doen. Zoals Qimm ook al zegt; Je kunt hem dwingen.. Maar is dat leuk? En waarom begin je gewoon niet rustig met balkjes? Waarom gelijk al hoger?
mischien oefen je te vaak dat hij er genoeg van heeft? of hij vind het niet leuk. en anders kan mischien kan je het stapje voor stapje doen. Eerst over een klein hindernisje en dan steeds iets hoger en natuurlijk goed belonen succes!!
ja ik begin altijd met balkjes lopen hoor het hoeft ook niet meteen hoog maar als er 3 of meer cavalettis boven op elkaar gestapeld staan wil die al niet meer! en andere keren wil die weer wel soms snap ik er biets van ik heb ooit met hem 90 cm gesprongen. ik oefen alleen als er wedstrijden zijn en dat is niet vaak. meestal 3/4 lessen voor de wedstrijd.
Alleen maar weigeren en de meeste hindernissen zijn nog geen meter hoog!
[edit]
Een meter (of 80-90cm) is redelijk hoog, helemaal voor een paardenras dat niet echt het meest geschikt is voor springen. (natuurlijk zijn er zat fjorden die wel goed kunnen springen, maar feit is dat fjorden niet echte hoogspringers zijn)
B is voor jou 80 cm... ik neem tenminste aan dat je fjord een D is
Je kunt beter op 70 cm beginnen met oefenen en ook spelletjes doen met hindernissen bijv. zodat het leuk blijft. En eerst oefenparcourtjes 70cm gaan springen om echt te oefenen. En dan vanzelf hoger naar de 80.
Als je paardje het écht niet leuk vind, zou ik hem ook niet gaan dwingen.. of het moet van levensbelang zijn. Want als je hem gaat dwingen is alle lol er van af.
Succes !
[edit] mijn pony is 1.34 en daar spring ik ook 1.00 mee. Het verschilt echt per pony of hij er aanleg voor heeft of niet wat ook al eerder is gezegd. Gewoon oefenen en leuk houden voor je zelf en je pony!
Misschien minder oefenen? Christa is 1.42 en springt ja geloof het of niet 1.20 ik spring absoluut niet meer dan 1x per 2 weken omdat ik weet dat ze het dan niet meer leuk vind
Houd het leuk voor je paard, en probeer te bedenken waarom hij er niet overheen wil, is het gewoon om je uit te proberen (hier ga ik niet vanuit aangezien je zegt dat hij wel over lage hindernissen heengaat) of heeft het een andere reden? Bouw het rustig op, en focus je niet alleen maar op de hoogte.