Ik ben momenteel al ruim een half jaar bezig om alle slechte eigenschappen op een vriendelijke manier uit mijn pony te krijgen. Dit lukt me aardig maar ik heb 1 groot struikelblok die ik maar niet verbeterd krijg; het opstijgen.
Als ik nog maar mijn voet in de beugels zet begint mijn pony het op een lopen te zetten. Heel irritant. IK heb verschillende manieren geprobeerd om dit uit haar te krijgen. Ff op een rijtje:
- Haar direct stilzetten als ik erop zit. (vriendelijke manier, maar het werkt voor geen meter)
- Haar stil proberen te zetten als ik half hang. Het probleem hiermee is dat ze totaan niets geeft om de teugeldruk. Ze gaat zelfs harder lopen.
- Ruk geven. Werkt ook niet. Op een of andere manier wordt ze tijdens het opstijgen echt waanzinig hard in haar mond.
- iemand er naast laten staan die haar stilzet. Maar daar dendert ze ook gewoon overheen.
Het is ook niks medisch. Het zadel zit gewoon goed, ik prik nergens met mijn tenen in haar buik o.i.d. en mijn zweepje prikt ook nergens in haar kont.
Wie o wie heeft voor mij de oplossing?
Alvast bedankt!
en klein beetje teugel druk. en misschien iemand er voor zetten (zonder vast te houden) of een paard er voor, 

Zo wint ze nog steeds altijd. Je moet denk ik oppassen dat dat geen gewoonte wordt. Straks wil ze alleen maar plukje gras kunnen pakken voor het opstappen. Kan vervelend worden. Dat van Damber werkt volgens mij ook prima. Heb je wel veel geduld voor nodig