hoe rustige overgang van galop naar draf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

luvU

hoe rustige overgang van galop naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 18:49

het rijden met mijn paardje gaat eigenlijk steeds beter, maar blijf een probleem houden met het terug rijden van de galop naar de draf.
hij galoppeert heel groot en als hij dan terug gaat naar draf gaat dit ook over in een grote draf waardoor ik zeg maar niet in het zadel kan blijven zitten, en hij gewoon veel te hard gaat.
ik krijg het niet voor elkaar om het eerst rustig te laten galopperen en daarna over te gaan in een gecontroleerde draf.
op het moment dat ik me lang en zwaar begin te maken stopt ie dus gelijk met galopperen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:41

op een volte veel overgangen maken met draf en galop. dus telkens aanspringen, paar passen en draf, en weer aanspringen, stoppen en belonen als het goed ging

RuizWish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:07

Tel voor jezelf in het ritme van de galop, als je dan de overgang wilt maken dan hou je je kuiten er goed aan,(niet te hard, dan gaat ie alleen maar harder) en druk op je buitenteugel houden.

mcrielaard

Re: hoe rustige overgang van galop naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:06

Probeer hem eerst meer te verzamelen in de galop voordat je echt een overgang naar de galop gaat maken. Laat hem dus meer onder je lopen, probeer hem meer bij elkaar te rijden, zodat hij minder in draf zal vallen.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:10

Ik heb hetzelfde probleem. Paard gebruikt zijn rug niet optimaal.
Overgang van galop naar draf kan dus niet beheerst en valt dus uit elkaar en terug in draf.
Mijn instructeur zegt dat ik hem voor het terugnemen op een volte moet zetten en extra lengtebuiging moet vragen zodat hij zijn achterhand er goed onder blijft zetten en dan komt hij al rustiger terug. Tuurlijk nog niet zoals het hoort, maar er komt wel verbetering in...

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:11

Precies.
laat hem verzamelen.
Dit kan je goed doen op een niet al te grote volte (om eerst te oefenen)
Als ze terug onder je komt (de galoppas langzamer en meer opwaardser komt neem je haar terug naar de draf en houd je goed je been eraan en blijf je doorzitten.
Je blijft doorzitten totdat ze in een normaal draftempo lekker loopt.
Dat oefen je heel vaak (vooral met instructeur)
Een instructeur kan je preciese tis geven omdat het vaak om meer dan terug galopperen gaat.
Je moet namelijk ook je houding goed hebben.
Je oefent het vaak en dan zal het steeds beter gaan.
Totdat je op het punt komt dat je haar zelfs een overgang naar de verzamelde draf kan laten maken op de lange zijde.
Dit duurd wel ff hoor.
Ik ben er nu 8 maand mee bezig.
En nu sinds een maand kan ik haar een normale overgang laten maken op de lange zijde.

luvU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 09:44

oke, hartstikke bedankt voor de tips
er staan een hoop dingen in die ik in combinatie met mijn lessen goed toe kan passen.

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:34

Dit probleem heb ik ook gehad met mijn merrie. Ze viel in waren in draf. Bij mij heeft het geholpen inderdaad haar eerst te leren te laten verzamelen. Dus veel schakelen en het paard terug laten komen. Grote voltes en kleine voltes laten oefenen. Nu gaat het al stukken beter, bij mijn merrie helpt het ook even om met mijn stem te ondersteunen (hooo....), dan komt ze ook al een stuk rustig terug in draf.

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:39

Hé, dit hou ik even in de gaten, ik heb precies hetzelfde probleem.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:05

Heb het ook, volgens mij is het een kwestie van oefenen, en veel longeren zodat ze die overgangen zelf netter gaat doen, niet alles kan vanuit het zadel. Mijn paard kon alleen maar racen. en nu ben ik aan het oefenen dat ik gelijk vanuit de galop terug kan naar draf en dan gelijk doorzitten.

Maar mijn paard past zich aan, aan mijn zit. als ik een draf beweging maak als ze stapt gaat ze in stap. dus misschien gewoon zwaar maken, ophouding maken en terug nemen. en gelijk weer ontspannen. en niet te lang galoperen maar bijvoorbeeld elke keer een halfe volte ofzo. en steeds ergens anders aanspringen en terug gaan naar draf.

succes!

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 01:50

luvU schreef:
het rijden met mijn paardje gaat eigenlijk steeds beter, maar blijf een probleem houden met het terug rijden van de galop naar de draf.
hij galoppeert heel groot en als hij dan terug gaat naar draf gaat dit ook over in een grote draf waardoor ik zeg maar niet in het zadel kan blijven zitten, en hij gewoon veel te hard gaat.
ik krijg het niet voor elkaar om het eerst rustig te laten galopperen en daarna over te gaan in een gecontroleerde draf.
op het moment dat ik me lang en zwaar begin te maken stopt ie dus gelijk met galopperen.

Dat betekent dus dat jij je eigen te zwaar maakt met de overgang.

Als je paard hard gallopeerd maak dan met je buitenhand een ophouding, reageert hij niet dan de 2e ophouding, reageert hij nog niet dan moet je hem stilzetten.
daarna opnieuw doen want het is niet de bedoeling dat hij onder je uit loopt.

Als je vanuit de galop naar de draf wil maak dan ook met je buiten hand een ophouding en laat dan los maak je eigen ook zwaar inhet zadel maar niet te zwaar want dan krijg je het probleem wat jij nu hebt en oefen vooral

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:40

Met stilzetten los je het probleem niet op en je krijgt een gestressed paard dat er niks meer van snapt volgens mij!
Onder je uitlopen is inderdaad niet de bedoeling, maar dat zul je toch rijtechnisch op moeten lossen en dat verbetert echt niet als je je paard in zijn mond sjort en op zijn kont trekt. Eerst werken aan de kwaliteit van de galop zelf lijkt me, dus veel tips die hierboven zijn gegeven kan je toepassen.

Verder kan je werken aan het opvangen van de draf na de galop, blijf ontspannen en zet je paard gelijk op de volte, verklein de volte en laat hem zelf maar in tempo terugkomen. Dus niet trekken, maar gewoon ontspannen blijven zitten en de volte verkleinen.

Probeer niet te zwaar te gaan zitten, het kan zijn dat je paard dan juist zijn rug eruitdrukt. Hou je paard actief aan het been en inderdaad, zoals gezegd, veel schakelen en veel overgangen maken.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:47

Ik ben het met WowAmigo eens. Probeer niet nog eens stress op te bouwen door grove hulpen te geven.

Een mooie en beheerste overgang krijg je als de overgang van achter komt, dus je zal em het beste op het binnenachterbeen kunnen plaatsen, een volte is dan een goed hulpmiddel.

Vergeet niet dat ook een overgang terug gepaard moet gaan met en voorwaardse hulp, dus vergeet niet toch been te geven. Met veel rust en oefening wordt de achterhand vanzelf sterker en komt je paard meer in balas waardoor dit steeds beter zal gaan.

Maar zoals al gezegt, daar gaat veel tijd overheen !!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:52

Ludora schreef:
Ik ben het met WowAmigo eens. Probeer niet nog eens stress op te bouwen door grove hulpen te geven.

Een mooie en beheerste overgang krijg je als de overgang van achter komt, dus je zal em het beste op het binnenachterbeen kunnen plaatsen, een volte is dan een goed hulpmiddel.

Vergeet niet dat ook een overgang terug gepaard moet gaan met en voorwaardse hulp, dus vergeet niet toch been te geven. Met veel rust en oefening wordt de achterhand vanzelf sterker en komt je paard meer in balas waardoor dit steeds beter zal gaan.

Maar zoals al gezegt, daar gaat veel tijd overheen !!

En dat is dus waarom ik die volte op moet en een overdreven stelling (en je benen erbij houden uiteraard) aan moet nemen om hem dat binnenachterbeen onder zijn lichaam te laten zetten. Het werkt wel, maar kost wel tijd.
Die van mij drukt zijn rug weg bij overgangen naar een lagere gang. Ook vooral met bijv. halthouden...

luvU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 13:04

grove hulpen door hem dus in 1 x stil te zetten is ook niet mijn idee om mijn paard iets te leren
hij is daar veel te gevoelig voor en probeer het juist op een vriendelijke manier met veel geduld duidelijk te maken.
er zijn een hoop dingen die er tussen staan waar ik wel wat mee kan, en die ik zeker uit ga proberen.

leaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 22:35

klinkt heel bekend bij ons hielp maar een ding en dat is zoveel mogelijk proberen terug te nemen en als ze terug komt in de draf soort gaan staan in de beugels zodat je niet gaat bonken op der rug totdat ze het snapt en dan natuurlijk wel gewoon blijven zitten