Steigeren, bokken, onder de 'bak rand' door gaan.. HELP!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Raposa

Steigeren, bokken, onder de 'bak rand' door gaan.. HELP!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 15:37

Hallo,

Een 'vriendin' van mij rijdt een soort van shetje.. Ze is van hele oude mensen die echt goed voor haar zorgen.. voor zover ik weet is het een shetlander, maar ze is hoger als 1.07.. (ze is dus 1.20 er moet dus kruising in zitten maar wat??) Nou heeft ze echt shetlander streken.. niet normaal..! Ze heeft al een tijdje het trucje om te gaan steigeren,, dit probleem wil maar niet opgelost wordne en het blijft maar doorgaan en we weten zelf dat het heel gevaarlijk is. Ze bokt ook wel.. en bij de ponyclub rent ze onder de slagboom door die als 'hek' wordt gebruik (voor ingang en uitgang) dit is ook erg pijnlijk voor de ruiter.. We hebben al veel dingen geprobeerd maar niks wil helpen!!

Wel moet ik zeggen dat ze vroeger niet super is ingereden, ze kent alleen maar de basis oefeningen en been kent ze volgens mij niet (als je been geeft reagert ze er gewoon niet op Je moet ech trappen voordat het een keer werkt) we willen ook bezig gaan om haar weer scherper aan het been te krijgen, maar we zijn nu meer bezig met het probleem van steigeren en bokken etc. ..

Heeft iemand tips om deze pony iets braver tekrijgne? en en minder gevaarlijk (overig is ze in de omgang heel lief Echt een schatje Maar met rijden is ze een hele gevaarlijk dier.. )

xXx -- xXx

Raposa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 18:50

30 mensen die kijken.. maar niemand heef tips o.i.d?

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:51

We hebben dit en we hebben dat? Wie staat er dan in de bak bij de ponyclub? Als ik het goed begrijp rij jij met een eigen pony in de Z? Vraag dan eens aan diegeen die jou les geeft of hij of zij een oplossing heeft.En als jezelf Z rijdt weet je ook dat hard trappen geen zin heeft en je je paard daar alleen maar mee afstompt.

_Kellyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:53

voorwaarts rijden

en als ze bokt hoofd OMHOOG houden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:54

Ik snap het niet helemaal het is ook niet de bedoeling om je topic omhoog te schoppen.

_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:57

je rijd zelf in de z? maar je weet niet hoe je je paard beter aan het been krijgt??? hmmzzz

Anoniem

Re: Steigeren, bokken, onder de 'bak rand' door gaan.. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:01

Beetje vreemd ja, en 25 pony's maar je weet niet hoe je een paard aan het been krijgt? penny?

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:01

Volgens het profiel rijd ze Z met een pony (de vriendin dan die het probleem voorlegt )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:02

en 25 pony's had, dat niet te vergeten

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:05

Heel vreemd... maar toch het gaat nu ook om de shet , Als hij probeert te bokken dan merk je dat meestal wel.. laat hem op zulke momenten weten dat jij de baas bent. Dit kan je doen door hem extra voorwaarst te makenen door aan te blijven drijven.. Ik heb zelf geen ervaring met steigerende paarden , dus daarmee kan ik je niet helpen..

xx Sophie veel Succces

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:37

Mss heeft de pony wel ergens pijn? Zo niet, dan met goede begeleiding aan de slag. Eerst goed aan het been zetten e dat doe je dus niet "door eens even flink te trappen". Jij kan nooit in het Z rijden en als je al Z rijd vraag ik me af hoe je er gekomen bent.....

Raposa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 21:34

Ik ben geen penny!!
Het lijkt misschien zo, maar het is het echt niet! Ik baalde er zelfs van dat we zoveel pony's hadden.. Het was echt neit leuk, en het lijkt heel leuk maar het is het niet..! Je hebt nooit echt 'vrije' tijd. Voor vriendinnen etc. (gelukkig had ik toen nog geen hw.. pff). Oke, het is nu met 6 paardjes waaronder 1 wedstrijdpaardje ook hard werken, maar me ouders houden er rekening mee. Ik mag me volledig op Nimo storten (doe ik groot-deels ook, als ik tijd over heb alsware (als ik hw en nimo heb gedaan. Dan ga ik nog even met de andere bezig.. ) En in het weekend heb ik dat soms wel, als ik geen concour heb. Door de weeks alleen als ik vroeg thuis ben (en dat is 3 keer in de week).

Ik weet wel hoe je een pony beter aan het been krijgt.
Dat is opzich niet zo heel moeilijk, en Nimo loopt super aan het been De andere pony's bij ons ook wel redelijk . Maar ik vroeg dan ook niet hoe zij die pony beter aan het been moest rijden Daar zijn we nu nog niet mee bezig. We weten allebei dat het heel erg verkeerd is, maar we moeten die pony eerst laten weten wie de baas is. Dan kunnen we beginnen met aan het been rijden, en echt het probleem verhelpen.

Alleen we vinden het nu gewoon te gevaarlijk worden.. En ik vroeg eigenlijk om tips hoe je het dan het beste aan kan pakken. Ik bedoel hoe kan zij het beste die pony rijden? (met halstertouw om de nek hebben we al), maar als ze de pony een tik geeft (omdat ze weer is begon te bokken/steigeren dan gaat ze nog hoger en elke keer als jij een tik geeft gaat ze hoger..) De DA is er al bijgeweest, de HS al.. maar ze had nergens last van We vinden dit gewoon te eng..

Ik vind het zelf ook een naar gezicht dat je die pony echt trapt voordat ze vlotter rijdt (en we rijden haar niet met sporen, willen we niet!!) we zijn al wel zo ver dat we, been geven.. pony reageert niet.. harder pony reagert niet.. 'trapje' pony reageert niet,, tikje! En dan reageert ze wel. Het trappen is voor een groot-deel alleen wel minder geworden, alleen we vinden het nog steeds trappen.. je ziet die benen van de ruiter (ik kan er zelf overigens niet meer op) van het lichaam af komen, en er weer tegen aan. Dit hoort niet. Dat weet ik. Maar ik wil jullie wel is zien, hoe jullie dan op deze pony rijden! En kijk is naar die kinderen van de manege-houder. als ze concour rijden (zoals bij ons) rijden z-springen! En laatst reden ze op een manege-pony zelfs hun moesten trappen!

Mijn vriendin rijdt deze pony nog maar 2 maandjes, voorheen was het ook al aan de gang hoorde we van de eigenaar. Maar dat is een lang verhaal, dat die pony nu zo is. Licht echt niet aan ons hoor.. we willen eht juist beter krijgen.

Raposa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 21:37

Kris25 schreef:
Mss heeft de pony wel ergens pijn? Zo niet, dan met goede begeleiding aan de slag. Eerst goed aan het been zetten e dat doe je dus niet "door eens even flink te trappen". Jij kan nooit in het Z rijden en als je al Z rijd vraag ik me af hoe je er gekomen bent.....

Hoe ik daar gekomen ben?
Nou.. ik heb les (van goede instructrice) heb 1 keer in de week prive-les. En ik rijd 1 a 2 keer in de week bij de PonyClub met Nimo. Ik krijg echt goed les, anders kom ik ook echt niet in de z hoor..

Ik rijd vanaf mijn 5e al pony's bij ons thuis. Ik heb leren rijden van me ouders, oke het was niet super maar ze weten zelf echt hoe het moet hoor.. (mijn moeder is zelfs Instructrice geweest, en een goede ook.. (moet ook wel als je aan m-ruiters les geeft).

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:50

Vraag je moeder om tips..

Als een paard (ook al is het een shetje)niet beter is geleerd hoe hij correct moet reageren op beenhulpen, is afstraffen door te gaan 'trappen' niet zinnig. Je straft het beestje omdat hij jouw hulpen niet begrijpt. Verkeerde wereld. Terug naar de basis met zo'n eestje. Longeren, geef het beestje plezier in het werken aan de longe (onder het zadel nu zal deze dat echt even niet hebben) en als dan de stemhulpen bekend zijn, rustig aan uitbouwen met goede ervarngen met ruiter erop.

Even terug naar de basis en alles opnieuw aanleren. Dus niet eens meer afleren proberen, maar echt beginnen bij alles opnieuw aanleren. Nare ervaringen bij zo'n beestje kun je er nietuit slaan/ schoppen trappen etc..

Raposa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 21:55

I Know, aan de longe is ze heel braaf. Niks aan de hand. En ze reageert keurig op de stem-comando's! Maar onder het zadel is ze (volgens mij) echt aan het staken o.i.d

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:58

Ik blijf dit toch weer een raar verhaal vinden.Als jij zoveel mensen om je heen hebt die volgens jou allemaal heel goed zijn maak je mij niet wijs dat er niemand is die dit probleem zou kunnen oplossen!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:58

aerdenhout1 schreef:
Ik blijf dit toch weer een raar verhaal vinden.Als jij zoveel mensen om je heen hebt die volgens jou allemaal heel goed zijn maak je mij niet wijs dat er niemand is die dit probleem zou kunnen oplossen!!!

Die zit

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:06

Raposa schreef:
I Know, aan de longe is ze heel braaf. Niks aan de hand. En ze reageert keurig op de stem-comando's! Maar onder het zadel is ze (volgens mij) echt aan het staken o.i.d

Onder het zadel zit er een zwaar iemand op die zit te plukken trekken trappen en tikjes te geven omdat ie niet luisterd..

Zit die iemand niet in de weg, te zwaar o.i.d. I het beestje misschien meer geschikt voor de kar en niet happy onder het zadel..

Als ie a de longe wel goed reageert, dan geloof ik niet dat het karakter fout is. Er moet toch een reden zijn voor dat afwijkende gedrag. Nare ervaring van vroeger onder het zadel, die na enkele maanden 'klooien' er niet minder op is geworden?!

Raposa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 22:42

Een zwaar en groot iemand heeft haar ingereden, nu rijdt er een klein en licht iemand op Mijn vriendin verzorgt haar nu 2 maand, ik ben hooguit 5 a 7 keer geweest.. en geef haar adviezen via school en msn etc. Maar ik merk wel dat er geen verbetering in komt.. Ik heb aan mensen die ik om me heen heb, die er ook echt verstand van hebben gevraagd naar hun advies, en heb hun advies weer doorgegeven aan mijn vriendin maar er zit gewoon geen verbetering in. Het licht dan denk ik aan haar... ik kan er zelf neit op (ben te groot)..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 01:37

Zet mensen voor de ingang, kan ze iig de bak niet meer naar believen uitrennen, lijkt me een hele simpele oplossing.

Heeft ze zelf ook les?
Tips van jou via msn etc. hebben geen nut, je ziet niet wat zij doet en je ziet niet wat er gebeurd op het moment dat ze hulp nodig heeft.
Als zij jouw tips op het verkeerde moment gebruikt heeft ze er dus snars aan en is ze verder van huis.

De basis zit er NIET in, de basis is ook normaal reageren op het been, aan het been zijn.

Steigeren en bokken is verder niet normaal, met wat voor zadel rijdt ze en is er al een zadelmaker bij geweest om te kijken of deze goede ligt, nergens drukt of steekt?
Zet anders eens wat foto's of een filmpje neer, is vaak al meer uit te zien.

Als hij echt nergesn last van heeft zou ik hem even doorpakken, liefst door iemand die er flink aan kan rijden en er mee om kan gaan.
Als hij niet reageerd op haar been heeft het geen nut eerst drie keer te "schoppen" been is reactie, reageerd hij niet gelijk een tikje achter je kuit, meteen reageren, klaar, hij kan het binnen een half uur weten en doen als je consequint bent en weet wanneer je wel en wanneer je niet in moet grijpen.

Bij bokken gewoon doorrijden (heb je dus dat been bij nodig) hij stopt er vanzelf wel mee als de lol er vanaf is, bij steigeren idem.
Paarden kunnen bokken en steigeren als ze voorwaarts zijn, maar doen dit gewoon weinig tot niet omdat ze bezig zijn.
Daaruit afgeleid denk ik dus dat de problemen al een eind weg zijn als je die shet aan het been krijgt, en dat is dus juist de tip die je niet wilt horen....SJIPS

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 07:47

Persoonlijk denk ik dat hij van voren veel te strak wordt gehouden. Laat ook een shet gewoon aan de lange teugels voorwaarts draven en over de rug komen. Verder voorlopig niks, lange teugels en voorwaarts, dat is voor de eerste weken/maanden meer dan voldoende!

balli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 13:11

is het werk niet iets te veel? dat hoeft niet eens zozeer een te zware ruiter te zijn, maar verwacht de ruiter niet teveel? gaat het niet allemaal een beetje te snel? is er genoeg afwisseling? past het zadel wel goed? heeft ze geen last van haar tanden? er zijn zoveel mogelijkheden.... probeer er achter te komen waarom ze bokt en stijgert en ga dan pas aan 't werk met het tegen gaan...

en inderdaad: begin desnoods helemaal opnieuw...

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:25

Je adviezen kunnen nog zo goed zijn. Maar als jij zegt handen naar voren maar de ruiter reageert tijdens het rijden met handen vastzetten dan zal er geen verbetering komen (even een voorbeeld). Je kunt een boel mensen om je heen hebben die het allemaal beter weten, maar als je geen les hebt is het moeilijk jezelf erop te vcontroleren of je datgene nu wel goed of juist onbewust verkeerd aanpakt.

Je vriendin heeft hulp nodig van iemand die weet hoe hiermee om te gaan. Geen ideeën en hints uit boekjes, maar iemand die IRL op de seconde nauwkeurig hoe en welke actie vakkundig, maar eerlijk tegenover de pony aan te pakken..

Raposa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 21:03

Bedankt voor de reactie's. Ik ben er zelf niet elk moment bij.... En tja, ze lecht mij dan een 'probleem' voor en en dan zeg ik bv. wat ze dan zou moeten doen..

Afbeelding

Houd er wel rekening mee dat het een moment-opname is.
* Beugels te kort (gaf ze zelf al aan, maar ze ging er even op voor een foto)
* Teugels lijken strak, maar zijn ze echt waar niet!!

Het is echt een moment-opname, en meestal loopt ze nog lekker met het hoofdje omhoog. Ze hoeft nog helemaal niet na-geefelijk te zijn, dat komt vanzelf. Beetje bij beetje.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:05

Ik zie niet echt te korte beugels eigenlijk, en met 1 foto zie je niet veel van haar rijstijl.

Misschien eens een uitgebreidere versie van een heel rij gedeelte, of een filmpje.