Masha (slecht ingereden haflingertje..:P) @ work

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Masha (slecht ingereden haflingertje..:P) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 15:30

Twee week geleden heeft Masha mij er buiten even afgegooid. (jaa dat is Masha..) Had nogal last ervan maar twee week later er maar weer even opgestapt. Het hoofdstel is kapotgegaan, dus heb een hoofdstel geleend. Die was iets te groot en de neusriem paste ook niet..Dus nu heeft ze op elke foto haar mons telkens open.. Maar had niks beters Heb nu vandaag weer nieuwe onderdeeltjes gekocht
Mijn vriendin Atousa (POptII) ging met me mee ff pics maken.. Zij mag zelf eigenlijk niet rijden. (borstbeen gebroken en ribben gekneusd nadat een paard over haar heen walsde.)
Masha is 6 jaar. Een jaartje ingereden, maar niet goed. Ik verzorg haar nu een paar maand. Ze bokt, steigert weleens en gaat er weleens vandoor.
Ik was nooit serieus met haar bezig en maakte eigenlijk alleen buitenritten. Sinds ze verkocht is naar een andere plek (ik ben meeverhuisd ) ben ik er wat serieuzer mee bezig. Ik probeer er nu de stelling in te krijgen en haar aan de teugel te laten lopen.. Stelling lukt nog voor geen meter maar aan de teugel gaat hier en daar wat beter..

Hier nog 2 filmpjes:

http://youtube.com/watch?v=jzENzdnEJmw

http://youtube.com/watch?v=15N-dTy_zZM

Het derde filmpje van het longeren komt nog

Mijn commentaar: tenen steken naar buiten en moet soms mijn hakken beter uitdrukken. En soms hang ik voorover..
Graag commentaar en tips..Maar hou het vriendelijk please.. :P En het belangrijkste wat vinden jullie van Masha?

Sorry voor de hoeveelheid.. }>
En let trouwens niet op mijn jas.. Is de enige die een beetje warm is..

Afbeelding
Atousa aan het borstelen..
Afbeelding
Aan de teugel zonder teugels
Afbeelding
Ik en Masha..
Afbeelding
longeren.. Let niet op de mooie bruine beugelriempjes .. Zadel gekocht zonder beugels en gebruikte beugelriempjes van een vriendin, maar die gebruikt ze nu zelf.. Dus dan tjah moet je eventjes wat opzoeken
Afbeelding
Stappen..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Draf
Afbeelding
Bijna
Afbeelding
Jeej
Afbeelding
toevalsshot
Afbeelding
Galopje..
Afbeelding
Atousa aan het uitstappen..
Afbeelding
knuff!!!
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
rollen en gek bekkie
Afbeelding
nou doeidoei..
Laatst bijgewerkt door ElineS op 21-03-06 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

superlise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:32

leuke foto´s leuk paardje ook!

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:37

Waarom rij je zonder neusriem als het zo'n slechtbeleerde haf is? En zonder cap lijkt me dan ook niet zo'n goed idee, ook al is het maar het is je eigen risico dus je moet het ook zelf weten

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:39

Ik ga mee met ijslanderfan. Volledig. 'aan de teugel' zonder bit. Ik zie m gewoon tegenstribbelen. Maar goed, kan ook toeval zijn.

ElineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 15:40

Ik rij met cap
En in de tekst staat waarom zonder neusriem ..
Rij altijd met neusriem maar dat kon even niet..
Hoe bedoel je tegenstribbelen.. Hij ging gewoon even met zijn hoofd omhoog en omlaag.. Was een momentfotootje..

Melvern

Re: Masha (slecht ingereden haflingertje..:P) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:41

mooie haf hoor
hij loopt heel goed voor een pas slecht ingereden pony
veel suc6 verder met met haar

ElineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 15:43

nou ja pas.. Ze is al een jaar onder het zadel.. Maar niet goed.. :S
Maar bedankt

naadjuh

Re: Masha (slecht ingereden haflingertje..:P) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:46

mmm als ik het goed zie op de rolfoto heeft ze een redelijk grote singelwond, ik kan me vergissen hoor..

in de tekst staat idd uitgelegt waarom je zonder neusriem rijd. Maar als je zonder neusriem de mond van je paard opentrekt, doe je toch iets niet goed.... Je ziet hier juist goed dat er veel en veelste veel druk op haar mond wordt gelegt.

Het spijt me voor deze negatieve reactie. Maar ik denk dat het zeker punten zijn waar je even naar zou moeten kijken..

groetjes nadia

ElineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 15:49

Oke bedankt zou er op letten en kijk wel even naar die wond :S Was me helemaal niet opgevallen :S

Boelles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:54

Mooie haflinger
Ben het idd wel een beetje met Ijslanderfan eens.

ElineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 15:55

Maar ik rij met cap En ik kon even niks anders met dat hoofdstel..

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:56

Liennuh schreef:
Ik rij met cap
En in de tekst staat waarom zonder neusriem ..
Rij altijd met neusriem maar dat kon even niet..
Hoe bedoel je tegenstribbelen.. Hij ging gewoon even met zijn hoofd omhoog en omlaag.. Was een momentfotootje..

Als je niks beters hebt, rij dan niet. Maar ik rijd altijd zonder neusriem, loopt prima aan de teugel, en die van mij heeft gewoon zijn mond dicht hoor! Dus je doet echt iets verkeerd. Ik zie ook wel dat jij je cap op hebt, maar met uitstappen kan er net zo goed iets gebeueren hoor!

Die singelwond was mij ook al opgevallen...

Sorry, dat dit er allemaal wat negatief uitkomt, maar hier moet je echt aan gaan werken!

naadjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:56

ik zou proberen veel stelling te rijden en veel op de volte rijden. Waarschijnlijk gaat ze dan iets makkelijker naar beneden. Zo krijg je het waarschijnlijk voor elkaar zonder al teveel teugeldruk. Want in principe houd je neusriem haar mond bij elkaar en op deze foto's kun je goed zien dat je haar mond letterlijk opentrekt. Waarschijnlijk wekt dit bij haar meer verzet op dan dat ze makkelijker aan de teugel gaat.

Verder leuk paardje om te zien, veel succes met haar!

ElineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 16:01

@ijsladerfan: met het uitstappen rij ik ook met cap.. Dat was mij vriendin op die laatste uitstapfoto.. maar vind die commentaar niet erg. Dan weet ik waar ik op moet letten..
@Naadjuh: het ging veel beter dan normaal eigenlijk.. Maar 1 keer steigeren en na bij de 2de poging gallop was ze al braaf. En dat is echt goed voor Masha haar doen haha.. Maar ik zal verder met neusriem rijden.. En het was wel zo dat ze zich met haar hoofd meer verzette..

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:10

Oke, daar gaat heel bokt weer, maar ja...
Oke, ik dan :
Het meisje wat uitstapt; CAP OP!!!!!
Rollende foto; Singel plek, niet opgevallen? Poets jij je paard niet onder ze buik?
Zonder neusriem; Als ze er geen heeft okee, dan rijd je lekker zonder, waarom niet? Zou ik dan ook doen
Maar: Minder druk op je teugels, en geef der wat meer teugel. Je hebt ze erg kort. Als ze nog maar een jaar ingereden is, waarom moet ze helemaal in dressuur houding lopen? Zorg eerst maar dat ze stelling kan, en ze niet meer steigert en bokt. Het steigeren zou nog wel kunnen komen door je teugel maat. Als ze kort vastgehouden word, en je haar voorwaarts drijft, dan kan ze niet naar voren, niet naar achter want je drijft, dus ze kan alleen nog omhoog...

Dit zijn mijn punten waar je op MOET letten, *vind ik*.
Verder; Ik vind het een leuke pony.
Je moet dit niet boos opvatten, ik wil het alleen even duidelijk zeggen. Dus ik ben niet boos, alleen; let hier op.
Groetjes Josca. Veel plezier nog met haar

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:10

Okee, dat was mijn verhaal

snoeppapier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:13

Citaat:
Ik probeer er nu de stelling in te krijgen en haar aan de teugel te laten lopen.. Stelling lukt nog voor geen meter maar aan de teugel gaat hier en daar wat beter

Een paard 'laat' je niet aan de teugel lopen. Ja, met zaag en trekwerk, of er maar een scherp genoeg bit inhangen.
Als jij haar goed voorwaarts aan het been hebt en je haar zó rijdt dat ze een actievere achterhand heeft, zal ze vanzelf gaan nageven.
Wat je nu doet is in mijn ogen maar net zo lang je handen vastzetten tot ze een beetje meegeeft

Richt je eerst eens op de stelling, rijdt veel figuren, voltes vergroten en verkleinen, zorg dat ze goed aan het been is. Slangevoltes, gebroken lijnen, verzin het maar

Pas als de stelling goed zit, kun je gaan kijken naar het nageven, het aan de teugel rijden. Rijdt veel overgangen om haar lekker actief te houden en haar achterhand te activeren, ze loopt nl. erg op de voorhand.

Het zal heus niet eenvoudig zijn, zeker niet als ze slecht ingereden is, maar als je nu de basis er op de goede manier inbrengt, heb je daar later alleen maar profijt van

Wat betreft het stijgeren en bokken wat je noemde: weet je zeker dat alles oké is met het zadel? Ik zie nl. net als de andere bokkers die plek waar de singel zit. Het bokken en stijgeren kan dan ook protest zijn.

Vind het overigens wel een leuke haf hoor

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:14

Vind de foto's er ook niet echt prettig uitzien, hij loopt op erg veel foto's met zijn mond open. Je kan idd beter met neusriem rijden, zonder neusriem is een vrij groot verschil. Vergis je niet daarin! Maar 1 vraagje: Hoe komt het in godsnaam dat je die singelwond niet is opgevallen? Heb je tijdens het poetsen helemaal niets gemerkt? Ik zou de volgende keer ff een bontje eromheen doen om te voorkomen dat het weer opengaat...

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:16

[quote="Miss_Montana"]Vind de foto's er ook niet echt prettig uitzien, hij loopt op erg veel foto's met zijn mond open. Je kan idd beter met neusriem rijden, zonder neusriem is een vrij groot verschil. Vergis je niet daarin! Maar 1 vraagje: Hoe komt het in godsnaam dat je die singelwond niet is opgevallen? Heb je tijdens het poetsen helemaal niets gemerkt? Ik zou de volgende keer ff een bontje eromheen doen om te voorkomen dat het weer opengaat...[/quote]

Zeker, alleen nu zou het wel kunnen dat je 4 weken niet kan rijden...

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:17

Maethoriel schreef:
Citaat:
Ik probeer er nu de stelling in te krijgen en haar aan de teugel te laten lopen.. Stelling lukt nog voor geen meter maar aan de teugel gaat hier en daar wat beter

Een paard 'laat' je niet aan de teugel lopen. Ja, met zaag en trekwerk, of er maar een scherp genoeg bit inhangen.
Als jij haar goed voorwaarts aan het been hebt en je haar zó rijdt dat ze een actievere achterhand heeft, zal ze vanzelf gaan nageven.
Wat je nu doet is in mijn ogen maar net zo lang je handen vastzetten tot ze een beetje meegeeft

Richt je eerst eens op de stelling, rijdt veel figuren, voltes vergroten en verkleinen, zorg dat ze goed aan het been is. Slangevoltes, gebroken lijnen, verzin het maar

Pas als de stelling goed zit, kun je gaan kijken naar het nageven, het aan de teugel rijden. Rijdt veel overgangen om haar lekker actief te houden en haar achterhand te activeren, ze loopt nl. erg op de voorhand.

Het zal heus niet eenvoudig zijn, zeker niet als ze slecht ingereden is, maar als je nu de basis er op de goede manier inbrengt, heb je daar later alleen maar profijt van

Wat betreft het stijgeren en bokken wat je noemde: weet je zeker dat alles oké is met het zadel? Ik zie nl. net als de andere bokkers die plek waar de singel zit. Het bokken en stijgeren kan dan ook protest zijn.

Vind het overigens wel een leuke haf hoor

Hier ben ik het echt HE-LE-MAAL mee eens. Goed gezegd Maethoriel!

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:22

Ik vind het er wel netjes uitzien, voor een niet zo best ingereden haf en met spullen die niet van de haf zijn (hoofdstel dan) vind ik het best netjes, foto's zijn maar moment opnamens, vind niet dat iemand aan de hand daar van kan oordelen naar jou rijkunsten.
En wat betreft de singelwond, misschien is dat net pas gebeurd, of is het helemaal geen singelwond, maar zweet met zand, 't beessie is immers net aan het rollen.
Wacht eerst even op bevestiging van de topic starter voordat je er verder over doorzaagt.

ElineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 16:22

ik poets wel bij de singelplek.. Altijd..Poetsen vind ik het belangrijkste.. Maar nee het was me niet opgevallen en dat vind ik zelf al vreselijk genoeg.. :S.. Ik ga er meteen naar kijken als ik daar weer kom.. Hoop dat het wel zand is ofzo

@Maethoriel: Ze had eerst geen goed zadel. De oude eigenaar 'gebruikte' haar heel erg. En had er niet veel over.. Toen ik er kwam te verzorgen heb ik een nieuw zadel gekocht. Alleen nu moet die opgevuld worden maar dat doe ik zo snel mogelijk.. Moet het doen van mijn zakgeld :p
Maar sinds ik er met het nieuwe zadel oprij is het protest echt vreselijk verminderd.. Maar als ze ergens niet heen wil steigert ze nog weleens..
En de nieuwe eigenaar beleerd haar nu voor de kar en longeert haar en zet haar helemaal vast waar ik het niet mee eens ben maarja het is zijn pony.. Maar als ik stilsta hoef ik maar kleine kneepjes te geven en ze gaat al.. In stap gaat ze uit zichzelf weleens maar in draf en gallop heeft ze het nog nooit gedaan..
En ja ik moet met stelling beginnen maar dat gaat zo moeilijk bij haar

Raposa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:28

Heb niet alles gelezen. Ik reed mijn verzorghaf (die naar Denemarken is verkocht) ook zonder neusriem, mond was mooi dicht.. en ze liep vrijwel vrijwillig aan de teugel ((ik lette er niet echt op, het ging mij er meer om dat mijn zit goed was en dan kwam de pony later wel, toen ik met me zit aan het 'trainen' was, was ik inmiddels haar ook aan het trainen zodner dat ik het merkte vrij sstom eigenlijk maar het hielp wel )

Mijn tips aan jou zijn:
* Wees niet zo druk met je handen, doe meer met je zit!
* Doe je onderbenen wat naar achter, die zitten te ver naar voren? (of licht dat aan het zadel )
* Werk eerst goed aan jezelf, voordat je met de pony bezig gaat

**Ik heb niet alle reacties gelezen hoor.. **

Ik vind het een leuke pony, en zorg ook dat je er plezier in blijft hebben En het hoeft niet direct perfect te zijn, jullie moeten alle-twee nog veel leren, en dat leren jullie wel

ElineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 16:33

pff ja mijn zit is echt niks meer Moet toch maar weer op les.. .. Prive les ofzo.. In maneges leer je ook niet veel.. :S
Maar bedankt voor de tips

Raposa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:36

Idd manege-les leer je idd niet veel.
Je kan ook een vriendin vragen (die er goed verstand van heeft) of zij er op wil letten op punten die jij aangeeft niet goed zijn. De beste methode is op zo'n gebied dat iemand erop blijft hameren tot je et goed doet..

Van prive-les leren jullie alle twee erg veel Maar van les bij een goede pony-club ook hoor En dat verschilt soms nog wel wat in les-geld