haastig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kintagi

haastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 11:22

Hoi!

Nou ik dacht laat ik het hier eens vragen en misschien hebben jullie allemaal wel een goede tip

Het zit zo: Mijn pony (moet nog 4 worden) is vreselijk eigenwijs!!
Maar buiten dat, met het rijden is ze veels te gehaast, ze maakt haar passen niet helemaal af vooral in draf dan begint ze steeds harder te draven, ze loopt totaal niet ontspannen, en uiteindelijk springt ze in gallop waar ze ook door de bak probeert te racen. ik wordt er moe van want het is elke keer weer een gevecht. ( ze begint alleen rustiger te lopen als ze aan de teugel gaat, wat ik niet eens van haar vraag, maar daarvoor moet ze eerst minimaal een kwartier hardlopen op haar manier)

Nu het volgende, haar gallop. met name de hulpen. zodra ik 1 been iets naar achter leg raak ze geïrriteerd. ze gaat dan of bokken of steigeren. in ieder geval moeilijk doen. Dat is overigens niet alleen als ik haar probeer in gallop te zetten maar ook gewoon als ik stap. Wat kan ik daar aan doen? ik laat er wel eens iemand anders op rijden omdat degene toch een andere rijstijl heeft dan mij en meer druk zet met benen of korter is dan mij. dat vind ze niet leuk.

uh.. da was het wel zo'n beetje... hoop dat jullie mij tips kunnen geven. Ik verwacht trouwens niet dat ze perfect loopt want slingeren doet ze ook nog steeds en kan ook niet veel verwachten. maar meningen van andere horen kan nooit kwaad

Thnx

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:36

Heb je dit paard zelf ingereden? Paarden inrijden is namelijk erg moeilijk en klinkt alsof jij en je paard nog niet met elkaar kunnen communiceren.

Hoe loopt het paard aan de longe, kan ze dan wel tempo houden in draf bv? Zijn de stemphulpen goed bekend, zodat je deze kunt gebruiken om op terug te vallen bij bv het aangaloperen?

Misschien eens je instructrice vragen hoe je dit moet aanpakken. Het is erg afhankelijk van het karakter van je paard of je juist een keer kunt corrigeren of dat je het beter met nog wat meer geduld kunt oplossen. Je instructrice kent jouw en je paard, dus zij kan je hiermee het beste verder helpen lijkt me

Kintagi

Re: haastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 21:13

Lekker! ik zag het nu pas... Toch bedankt voor je reactie!!

En ja ze is zelf ingereden.. voor ik haar kreeg heeft iemand anders 1x erop gereden en volgens mij is was dat western...

anyway om ff erop terug te komen. aan de longe doet ze het goed.. (verschilt per dag) natuurlijk de ene kant beter dan de andere maar dat gaat wel steeds beter moet ik zeggen. Alhoewel ze eerst wat "stofzuigt" en daarna goed loopt, aan de andere kant pakt ze wel steeds de lijn vast.. met als gevolg dat ik er een kwartier moet achteraan rennen anders gaat ze stil staan en steigeren.

Haar gallop, ze reageert wel op mijn stem, ze heeft nu iets nieuws door alle hoeken af te snijden! Irritant is dat!

Het haastige gedrag zit er nog steeds in. Oh en er rijdt niet zovaak meer iemand anders op... de meeste durven daar niet eens, heb ik ook niks aan. Ik heb wel tips gehad om te longeren met een slofteugel aan. om haar stelling enzo beter te krijgen, dus dat ga ik eerst een proberen, verder veel geduld hebben om haar te laten ontspannen (is moeilijk want ik heb dat niet )

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:15

Ik zou haar eerst gewoon laten uitrasen als je erop stapt.
Laat haar eerst haar zin krijgen, ga gewoon lekker in de bak galoperen en als ze dan klaar is is het jou tijd en mag jij aan het werk.
Ik zou haar op de binnenhoefslag rijden of nog meer naar binnen, dan hangt ze als het ware niet meer tegen het hek aan en leert ze ook rechter te lopen, dan leert ze ok haar eigen benen te lopen ipv gewoon de hoefslag volgen.
Dat bokken en stijgeren kan misschien komen omdat je der van voren te veel tegenwerkt en tegelijkertijd been geeft, dan komen ze omhoog of gaan ze bokken (maar heb hier niks over gelezen).
Ik zou dus gewoon van voren niet vasthouden maar haar gewoon lekker naar voren drijven en dan van voor lostlaten.
Hoop dat je er wat aan hebt

Kintagi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 13:51

Dat doet ik ook.. alleen het vervelende is dat ze met haar hoofd gaat schudden zodra je haar tegen werkt, zou ik ook niet fijn vinden maar voordat ze in galop aanspringt gaat je eerst heel hard draven en dan paar passen galop en dan valt ze weer terug < en dat maakt het zo vermoeiend, daardoor zal ik haar ook tegenwerken.. onbewust misschien maar dat vind ze vervelend... En ik moet haar wel tegenwerken want in de bocht kan ze te hard gaan en uitglijden.. (mede doordat ze ook afsnijd)

maar als het goed gaat , gaat het ook goed en doet ze het erna perfect

Thnx anyway!

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:42

duidelijk zijn, consequent zijn maar toch erg veel gedult tonen denk ik.....

je kan ook gewoon werk aan de longe doen, zoals al eerdre gezegd is.
maar ook met rijden, probeer constant die overgangen te rijden, dat het tempo van JOU blijft !
rijd figuren enzo, buig je pony in, naar binnen en naar buiten, zet dr lekker aan het werk, zodta ze geen tijd heeft om vervelend te doen. en als jij been geeft en je krijgt een bok, gelijk een tik achter je been geven en naar voren rijden ! dat moet je dus echt niet accepteren!

en dat ze bochten afsnijd komt meestal doordat ze niet recht gericht zijn... je kan dus om te beginnen veel overgangen rijden, en als je dus bijna plat doro de bocht gaat, buig je paard dna in naar buiten, laat het paard op de volte ook naar buiten kijken, net zolang tot je voelt dat ze zichzelf recht maakt. als je dat punt hebt, dan pas is ze eigenlijk klaar om stelling naar binnen te hebben. en elke keer als ze uit zichzelf aangallopeerd terugnemen! niet door laten galloperen!

het is en blijft wel moeilijk zowiets, mrjaa misschien heb je er iets aan...

owja en houdt dr goed op 2 teugels! dus ook als je stelling vraagt, altijd je andere teugel ook op contact houden en niet losgooien ( ook niet trekken ofzo)

_elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:31

sjee, ja ik heb ook eens zo'n pony gekent die altijd alleen maar wou rennen. Toen heeft een instructeur mij verteld dat ik altijd precies het tegenovergestelde moest doen van wat de pony wou. En veel onverwachte dingen doen. Bijvoorbeeld een slangenvolte rijden met 5 bogen en dan bij de laatste boog de andere kant op gaan als zou moeten. Daardoor zou die pony op moeten gaan letten en vanzelf iets rustiger worden (dat zei mijn instructeur ten minste). Bij mij heeft het toen eigenlijk helemaal niks geholpen, maar misschien heb jij er iets aan...

ladigo14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:10

het is nog maar een jonge pony moet je ook nog niet te veel van verwachten.

maar ik heb het ook vaak met jonge pony's die op je been gaan bokken, omdat ze het nog niet kennen.
als die dat weer doet met je stem gaan straffen.

als se weer te snel gaat ga dan ook niet in haar mond zitten want dat snapt ze nog niet goed.
en dat ze niet ondspannen loopt is wel een beetje logies alles is nog nieuw. dat komt wel als ze aan je gewent is.

dat ze ineens naar beneden gaan lopen heb ik ook wel is, ik weet ook niet hoe dat komt, maar dan ontspant ze wel ( die ik nu rijd teminste wel)

en met hoeken afsnijden dat kennen ze ook nog niet. maar goed binnen been erbij houden. het maakt niet uit als ze dan iets sneller gaat, wel proberen iets tegen de houden natuurlijk. maar het geeft niet als ze dan iets sneller gaat, als ze maar op de hoefslag blijft.
en mischien je intstuctiese om hulp vragen.

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:25

OrissE_GipsY schreef:
duidelijk zijn, consequent zijn maar toch erg veel gedult tonen denk ik.....

je kan ook gewoon werk aan de longe doen, zoals al eerdre gezegd is.
maar ook met rijden, probeer constant die overgangen te rijden, dat het tempo van JOU blijft !
rijd figuren enzo, buig je pony in, naar binnen en naar buiten, zet dr lekker aan het werk, zodta ze geen tijd heeft om vervelend te doen. en als jij been geeft en je krijgt een bok, gelijk een tik achter je been geven en naar voren rijden ! dat moet je dus echt niet accepteren!

en dat ze bochten afsnijd komt meestal doordat ze niet recht gericht zijn... je kan dus om te beginnen veel overgangen rijden, en als je dus bijna plat doro de bocht gaat, buig je paard dna in naar buiten, laat het paard op de volte ook naar buiten kijken, net zolang tot je voelt dat ze zichzelf recht maakt. als je dat punt hebt, dan pas is ze eigenlijk klaar om stelling naar binnen te hebben. en elke keer als ze uit zichzelf aangallopeerd terugnemen! niet door laten galloperen!

het is en blijft wel moeilijk zowiets, mrjaa misschien heb je er iets aan...

owja en houdt dr goed op 2 teugels! dus ook als je stelling vraagt, altijd je andere teugel ook op contact houden en niet losgooien ( ook niet trekken ofzo)

Helemaal mee eens!!
Je moet eerst je paard goed rechtrichten..
Binnenbeen eraan en buitenteugel.. Dus niet naar binnen trekken.
Als ik jou was zou ik niet op de hoefslag rijden in tegen stelling tot wat de andere zeggen.
Als je op de binnenhoefslag rijdt leert je pony op zijn eigen benen te lopen en hangt hij niet meer tegen de rand van de hoefslag aan want het is natuurlijk erg makkelijk om alleen de hoefslaf te volgen.
Als je je paard op zijn eigen benen laat lopen dan kan je hem goed gaan rechtrichten en wat ook altijd wel helpt is het zweepje in de hand houden waar het paard naar toe loopt, als hij teveel naar binnen loopt zweepje aan de binnenhand houden.
Hoop dat je er wat aan hebt

Kintagi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 21:52

Thnx allemaal

ten eerste aan de longe heeft niet veel nut om haar rustig te houden.. of ontspannen, het is er 1 die niet opgeeft zo kan ik haar rijden in de bak tot ze wat meer ontspannen loopt vervolgens uit de bak gaan en er weer terug in en dan begint het weer opnieuw.

Op de binnenhoefslag zal ik eens flink gaan doen (en volhouden) haar overgangen van stap naar draf gaan al wat soepeler en haar gallop ben ik niet eens aan begonnen, want hoe harder ze gaat hoe meer ze afsnijd.

Met zweep rijd ik momenteel niet want ik denk dat ze dan bang is.. of ik weet niet.. ik kan er naast staan en ze trekt het gewoon uit me hand maar als ik erop zit lijkt ze vlugger. Dat komt trouwens omdat ze paar keer tegen een longeerzweep is "aangelopen" omdat ze in volle rengalop op me af kwam. Dat was 2x en niet meer gedaan.

Ik zal haar wel extra aan het werk zetten vanaf morgen, de 1e stap naar perfectie

Thnx!