word er soms zo moe van...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jacomijn1

word er soms zo moe van...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 18:39

Wanneer ik mijn paard berijd gaat het meestal op een te hard tempo. Te gejaagd. Ik hou haar niet tegen van voren, probeer contact te houden maar ze springt steeds in de galop. Dan neem ik haar terug op mijn stem en zit maar zodra zodra het werk wat zwaarder wordt of ze ziet de uitgang van de wei (heb geen rijbak), springt ze weer in galop. Het zadel is al nagekeken en ook haar gebit. Ze rijd erg op de voorhand en vind het moeilijk om te ontspannen.
Ik rij veel voltes en overgangen, figuren. Maar het baat niet.
Ik krijg eenmaal in de maand les. Mijn instr. zegt dat het komt omdat ze het moeilijk vind.
De eerste 10 min. gaan prima, maar daarna word ze steeds opgewondener. Bij het kleinste klak met mijn tong springt ze hoog aan met haar hoofd in de lucht. Ik probeer zonder beugels te rijden om zo een wat zwaarder zit te krijgen maar dat heeft ook niet echt veel zin. Ik stuiter op dat zadel op en neer.
Wie heeft er nog goede tips.

Myrtje_Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 18:42

Hmm, klinkt als een jong paard. Hoe oud is je paard eigenlijk? Ook is een goede tip om haar terug (op je zit) te nemen, je bovenbenen aan te klemmen en weer los te laten, dat de hele tijd herhalen. Het is goed van je dat je haar niet streng in de mond neemt, wordt ze alleen maar sterker en van en stugger in de mond.
Laatst bijgewerkt door Myrtje_ op 20-03-06 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 18:44

Vaker les nemen denk ik...
een instructrice kan zien wat er precies gebeurd op zo'n druk moment, via internet is het erg moeilijk tips geven. En ik denk dat wat je al doet (zwaar zitten en niet gaan trekken) al heel goed is.

Succes verder..

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 18:45

Longeer je paard eens van tevoren, liefst bijgezet. Je paard is zijn eerste energie dan al kwijt als je erop gaan zitten en met het bijzetten leert hij beter om nageeflijk te lopen.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 18:50

Heb je geen foto's of video? Dat kan vanalles zijn. Het klinkt nu een beetje als een pijnlijke rug (voor zover je dit kan beoordelen vanaf hier natuurlijk).

jacomijn1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 20:09

Ze is 16 jaar oud en van origine een springpaard.

jacomijn1

Re: word er soms zo moe van...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 17:35

Ze staat de hele dag buiten. Verder niemand?

Keukenkast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 17:55

Als je lichamelijke problemen hebt uitgesloten, dan raad ik je aan om les te nemen en ontzettend consequent te zijn. Dus als je overgangen rijdt en je voelt dat het paard terug komt, ontspan je meteen en beloon je. Maar als ze doordramt mag je best wat strenger zijn mits je meteen ontspant als ze het goed doet. Of gewoon halthouden als ze dramt. En halt is halt.

Mijn merrie had hier ook een handje van, later bleek wel dat het niet goed zat in haar rug dus heb ik 3keer een osteophaat laten komen, heeft haar behandelt en ze was makkelijker te rijden.
Alleen had ze nog wel een soort zelfde probleem, dit heb ik ook opgelost door consequent te zijn.

Is wel een jaar tijd overheen gegaan trouwens hoor

jacomijn1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 18:44

Ja, ik ben ook al meer dan een jaar bezig...
Maar consequent aanpakken zonder al te hard van voren af te remmen vind ik erg moeilijk. Iedere keer terughalen wanneer ze iets versnelt?
Wanneer ik dat doe "valt" ze terug in stap en zodra ik heel iets been geeft stuift ze naar voren. Heb dan het gevoel dat zij heel erg het tempo bepaalt en niet ik.

Keukenkast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:43

Toch blijven proberen, ontspannen tussen twee teugels En als ze zoiets doet, ga je gewoon stilstaan, ontspannen, belonen en pas weggaan als jij dat aangeeft.

Lekker overgangen rijden, schijnovergangen en het tempo laag houden. Liever iets te langzaam dan te snel zodat ze onder je uit loopt. Stelling links, rechts, rechtstellen en veel volte's. Zo heb je meer controle dan wanneer je de hele tijd op open stukken aan het rijden bent..

Ze zal het ook best heel moeilijk vinden, wat logisch is. En ze is waarschijnlijk niet gewend dat ze de touwtjes zelf niet meer in handen heeft..

jacomijn1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 20:11

Inderdaad, toen ik haar net kreeg was zij mij echt de baas, nu na 3 jaar zijn eindelijk de rollen omgedraaid. Ze is ook een echte merrie, graag de baas spelen over de anderen in de wei. Genoeg ervaring want ze heeft al 7 veulens gehad...
Ik rij al onnoemelijk veel voltes, die gaan soms zo hard dat ze me plat door de bocht gaat. Enigszins scheef is ze ook. Ik weet precies welk stuk ze gaat versnellen...
Zo goed ken ik haar al dat ik al aanvoel dat ze wil versnellen.
Eergisteren was ze pas na een half uur in staat om zich te "geven" zeg maar. Toen voelde ik ook pas wat het is om op een paard te rijden wat nageeflijk is. En dat is wel een heel fijn gevoel. Maar die strijd eraan vooraf soms... Vaak ga ik die strijd ook niet aan, dan doe ik veel leuke dingen met haar. Maar soms wil je weleens wat meer...
Balans vinden wanneer het nog leuk is en wanneer het "je eigen ding" doordrukken.
Snap je?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:07

Nog meer consentreren op het tempocontrole.Ze mag alleen het tempo lopen als wat jij wilt dat ze loopt.En dat is dus rustig.probeer ook je hulpen beter met elkaar te combineren.Als je wilt dat ze terug komt heel langzaam gaan lichtrijden maar wel je been aangesloten houden.Nooit je been weg steken of laten hangen.Nooit toelaten dat ze versnelt gelijk weer terug rijden als ze dan in stap valt geef je een te duidelijke hulp probeer iets minder je hulp te geven maar laat haar wel door draven.

Ik zou nog niet veel overgangen rijden en helemaal geen schijnovergangen voor je weer meer controle hebt over het tempo als ze nog vaak onder je vandaan loopt heb je kans dat ze na een paar passen middendraf helemaal niet meer terug komt.

Ik zou wel heel veel figuren rijden.Je zegt zelf dat je onnoemelijk veel voltes rijd.Dit werkt dus niet dus heeft ook geen zin om verder voltes te blijven rijden.Ga iets anders verzinnen zodat de aandacht bij jouw blijft.Je kunt wel proberen om voltes te sluiten en te openen maar wel op de juiste manier.Dus pas op dat ze je niet naar buiten gooit blijf op je binnenzitbeenknobbel zitten{je zegt dat ze scheef is namelijk}en zorg er voor dat ze niet over het buitenschouder weg loopt wat ook heel vaak voor komt.Ga veel stelling vragen laat je paard af en toe even lekker inbuigen naar recht en naar links.Neem eens de binnen hoefslag mee.Slange voltes rijden en zorgen dat ze op het midden goed recht is en dan omstellen naar de kant die je op wilt gaan.Ga ook eens halt houden op het midden als je stapt of een overgang naar stap maken op het midden als je draaft.

Je zegt dat je paard plat door de bocht gaat op de volte en dat je precies weet welk stuk ze gaat versnellen dat je haar zo goed kent dat je het al aanvoelt als ze gaat versnellen.Waarom doe je er dan niets aan?Op het stuk dat je weet dat ze gaat versnellen maak je een overgang naar stap of vraag wat meer stelling naar binnen of naar buiten.Laat haar niet zelf iets bedenken {want dat doet je paard nu}maar wees de opdracht gever dus ga iets van haar vragen en laat haar nadenken.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:11

Oh en persoonlijk zou ik iets vaker als 1 keer per maand les nemen.Dan schiet het veel sneller op.Ik heb om de week les en merk al dat ik de eerste week nog fanatiek door train maar de tweede week word het al minder.

jessy1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:17

hey ik heb een draver en die was ook heel wild in het begin.
bij elke pas die ze harder ging ging ik met haar halthouden, 5 sec. stilstaan en dan weer rustig verder. dat is een spelletje die ze niet zo lang volhouden . je moet wel dan als ze het goed doet heeel overdreven belonen en iets doen wat zij leuk vind.veel bezighouden wil ook nog wel eens helpen letterlijk bij elke letter (ik weet niet of je die hebt in de wei) een figuur rijden
succes

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:59

jacolien schreef:
Ja, ik ben ook al meer dan een jaar bezig...
Maar consequent aanpakken zonder al te hard van voren af te remmen vind ik erg moeilijk. Iedere keer terughalen wanneer ze iets versnelt?
Wanneer ik dat doe "valt" ze terug in stap en zodra ik heel iets been geeft stuift ze naar voren. Heb dan het gevoel dat zij heel erg het tempo bepaalt en niet ik.

Als je iedere maand lest komt dat mar liefst neer op 12 lessen?! Is niet zoveel hoor.. Toch wat vaker lessen misschien kan je instructrice je leren consequenter te zijn/ worden. En heb je echt geen mogelijkheid om ergens in een bak te oefenen?

Verder slaat monsera de spijker op de kop. Vooral het paard op been blijven rijden. Gaat ze te hard, been aan blijven houden en als ze terugvalt. Denk aan been geven, dan heb je dat te weinig. Je pard accepteert jouw hulpen niet. Door ze niet te geven leert deze ze ook niet accepteren. Herhalen en oefenen, liefst elke dag of zeker vaker onder begeleiding in een apart stukje afgezette wei..

Sisim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:37

Hoe gaat het als je een buitenrit met haar maakt?

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 00:26

Misschien moet je ook proberen haar juist lichter ipv zwaarder te rijden. Ik heb een hete merrie die juist van slag raakt als ik diep ga zitten en zwaar ga rijden. Met hele kleine hulpen en een bijna verlichte zit is ze prima te rijden.
Als ze trouwens te veel dramt naar m'n zin durf ik wel een keer in te komen hoor, heel af en toe een flinke ophouding aan de voorkant zorgt er voor dat ik mijn paard verder weer op twee pinken kunt sturen!

jacomijn1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 00:58

ja, jullie slaan wel de spijker op de kop. Door haar tempo te verhogen houd ik het been te weinig aan. Het is wel een slimmerd. Ze is enorm gevoelig voor mijn zit. Maar zodra ik aan haar mond zit gaat die kop omhoog en verzet ze zich. Dus dat doe ik dan maar niet.
Maar meer been is idd een goede tip. Je bent nl. zo geneigd om een paard wat te hard loopt minder been te geven.
Wanneer ik mijn paard een flinke ophouding laat maken is ze helemaal overstuur. Dan rilt ze en is er geen land mee te bezeilen. Vlg. mijn gevoel is ze door een "harde" hand ingereden. Dat weet ik bijna wel zeker. Op een buitenrit is ze erg goed. Gewoon langs een drukke weg met grote bussen ed geen probleem. Dan volgt ze me overal op een lange teugel.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 01:11

Toen mijn haflinger jong was heb ik dat weg rennerige ook gehad, ook met als reden dat ze het moeilijk vond en er onder uit wou komen...en natuurlijk vrij snel door had hoe dat kon.

Voordeel is wel dat jij je paard erg goed kent, je weet op welk stuk ze gaat versnellen.
Zet haar vlak voor dat stuk terug in stap of op de volte, als je in stap gaat kan je even ontspannen en dan weer rustig aandraven, speert ze er vandoor ga je meteen weer terug (voordeel dat je haar kent, want je voelt het en reageerd meteen) neem je een volte voor dat versnelde stuk zal ze nog rustig draven, zodra je terug komt op de hoefslag voel je of ze gaat versnellen dan kan je dus of meteen weer een volte in zetten zolang ze nog te houden is of gelijk terug naar stap, weer ontspannen en aandraven.

Probeer in te grijpen voordat ze weg is, als ze eenmaal weg is kan je weinig meer doen dan je been eraan houden en doorgaan, als ze in galop gaat hou je been eraan en laat haar door galoperen, wil ze terug komen ga je nog even door, net zoalgn tot het jouw tempo is waarin ze loopt en dan ga je een beetje vragen aan de voorkant, zodra ze hier positief op reageerd neem je haar terug en spring je desnoods na 1 rondje weer uit jezelf aan, als ze begint te rennen begin je weer opnieuw, maar moet zeggen dat mijn paard het vrij snel door had en bij de tweede keer aanspringen al een stuk rustiger was dan de eerste keer.

Lang verhaal en hoop dat je er wat aan hebt, paardjes zijn helaas niet allemaal hetzelfde.

Zou idd iets meer les nemen, op crisismomenten verhoog ik mijn lessen naar 2 keer in de week, normaal les ik 1 keer per week.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 02:32

Als het mijn paard te moeilijk wordt wil ze ook wel eens in galop gaan maar ik neem haar gewoon weer terug en dan doet ze het ook niet weer en mijn paard is ook 16 jaar.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:32

jacolien schreef:
ja, jullie slaan wel de spijker op de kop. Door haar tempo te verhogen houd ik het been te weinig aan. Het is wel een slimmerd. Ze is enorm gevoelig voor mijn zit. Maar zodra ik aan haar mond zit gaat die kop omhoog en verzet ze zich. Dus dat doe ik dan maar niet.
Maar meer been is idd een goede tip. Je bent nl. zo geneigd om een paard wat te hard loopt minder been te geven.
Wanneer ik mijn paard een flinke ophouding laat maken is ze helemaal overstuur. Dan rilt ze en is er geen land mee te bezeilen. Vlg. mijn gevoel is ze door een "harde" hand ingereden. Dat weet ik bijna wel zeker. Op een buitenrit is ze erg goed. Gewoon langs een drukke weg met grote bussen ed geen probleem. Dan volgt ze me overal op een lange teugel.

Goed dat je dan nu weet waar ongeveer de schoen wringt.. Kun je specifiek daar aan werken. Je paard reageert fel op teugelhulpen. Probeer die daarom een beetje aan te passen, licht in de hand zijn maar toch duidelijk als het nodig is. Ook hierbij geldt dat je paard deze hulpen zal moeten accepteren, dat zal niet gebeuren als je de teugelhulpen in het vervolg maar helemaal achterwege laat.

Hou je doel voor ogen, je wil trainen zodat je paard uiteindelijk de juiste hulpen accepteert en aanneemt. Een netjes lopend paard, dat onbestuurbaar door de ruiter is, is niet waar je naar toe wilt werken.

Hoe reageert je paard als je langs de weg de teugels wel aanneemt, niets strak maar netjes op contact?

Keukenkast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:35

Inderdaad. En probeer er echt voor te zorgen dat ze haar aandacht bij jou houdt. Plus dat vaker les nemen volgens mij echt een goede optie is hoor We kunnen hiervandaan namelijk niet zien wat jij en je paard doen..

Heel veel succes ermee!

jacomijn1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 10:19

Heel erg bedankt voor jullie bruikbare tips. Mijn instr. kan niet vaker dan eenmaal per maand. Zal op zoek gaan naar een andere.
Met een buitenrit neem ik indien nodig de teugels wel op maar ze luistert dan beter op mijn zit dan op de teugels. Zodra ik aan die mond kom ontmoet ik weerstand. Maar moet nu weg...

Sisim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 13:09

Misschien zit er iets niet lekker in de mond? Dat het paard zich daarom zo verzet tegen het bit. Als het de tanden niet zijn, misschien een ander bit proberen? (een ander bit, niet een scherper bit..).
Mijn paard wil het bit ook niet aannemen, heb hierover een tijdje geleden ook een topic geplaatst. Bij mijn paard is het gebit in orde, ik ga een dubbel gebroken bit proberen (heb nu enkel gebroken watertrens) en langzaam proberen op halster of met bitloos hoofdstel proberen te rijden (ik rij alleen buiten).

jacomijn1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 15:17

Ik rij al bitloos, in gedrag maakt dat bij haar niet uit. Heb zo'n leren halster met een brede neusriem. Met een bit (Myler zachtste vorm) reageert ze net zo.
Vandaag ging het een stuk beter. Ze is echt niet blij met dat been. Wanneer ik iets been geef gaan die oren achterin de nek en springt ze hoog op, maar heb toch volgehouden en kon zowaar een heel stuk recht lopen zonder dat ze onder me vandaan liep.
Maar het is wel hard werken voor beiden.
Na 15 min. ben ik er ook maar weer mee gestopt. Moet wel leuk blijven...