paard schud met zijn hoofd alleen tijdens het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adin

paard schud met zijn hoofd alleen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 11:10

hallo,
Mijn paard schud sinds december met zijn hoofd alsof er iets in zijn oor zit. Hij doet dit alleen tijdens het rijden. Tevens heeft hij erg veel weerstand tegen het bit. Ik heb diverse bitten geprobeerd maar niets maakt het beter. De tandarts is al geweest en heeft de haken weggevijld. Ik wil nog een Myler bit gaan proberen, maar misschien dat iemand van jullie een tip heeft......

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:13

Hoe oud is hij, misschien problemen met wisselen? Het kan zijn dat hij last had van zijn tanden en door het 'erdoorheen' rijden hij het schudden heeft aangewend.

Als ik vermoed dat er iets in de mond scheelt of als jonge paarden aan het wisselen zijn dan probeer ik een hackamore uit. Doen ze het dan niet weet ik dat ik het probleem in zijn mond moet zoeken. Misschien een nog zachter bit, of een rubberen stang proberen met wat stroop erop. Dat doen wij bij de jonge paarden die veel weerstand bieden tegen het bit met zadelmak maken, helpt enorm.

Adin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 11:50

Hij wordt in mei 5. Zoiets heb ik ook gedacht, om eens iets bitloos te proberen. Ik rijd nu met een happy mouth bitje, daar deed hij het voorheen heel goed op maar nu niet meer. Maar het kan dus ook zijn dat hij het zich heeft aangewend..
misschien inderdaad eens een hackamore proberen, maar ik ken helaas niemand die er eentje heeft.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:01

Heb ook ooit eens een paard gereden die extreem gevoelig was voor vliegjes. Zodra het zomer werd ging ze ook zo met het hoofd schudden. Maar aangezien het bij jouw met december begon zal het dit niet echt zijn. Dacht ook gelijk om het eens bitloos te proberen. Weet je daarna gelijk of het aan een bitje ligt of niet..

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:04

Hoofdschudden kan ook veroorzaakt worden door pijn/ irritatie van een slecht passend zadel.
Misschien zou je hier ook naar kunnen [laten] kijken?

Adin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 12:08

Heb een leenzadel van hulsebos, deze hebben ze zelf gepast en past goed. straks is mijn eigen op maat gemaakte zadel klaar.
Ook heb ik een osteopaat laten kijken naar hem. Hij had last van de laatste borstwervel, maar ook dat is verholpen.
Hij doet het echt alleen maar tijdens het rijden, dus er is iets niet goed en omdat hij ineens veel weerstand heeft tegen het bit hou ik het daarop, maar wat ik ook probeer, niets lijkt te helpen

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:56

Mijn paard deed dit uit verveleng. ben tot waanzin gedreven. en ging heel veel oefenen met stellen en buigingen, longeren en op de een of andere dag was het over!

Zou gewoon veel figuren rijden. en springen buitenrijden. voor afleiding. of een ander hoofdstel uit proberen.

_Merato_

Re: paard schud met zijn hoofd alleen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:00

Zit het hoofdstel misschien te strak? Een te strakke frontriem leidt altijd tot hoofdschudden....
Heeft het hoofdstel genoeg ruimte achter de oren? Klemt het nergens?
Misschien is hiermee het euvel al verholpen!
Succes in ieder geval!

passepartout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:26

Ik zou de tandarts er allereerst na laten kijken.
Heeeeeeeel veel rijproblemen worden door tandproblemen veroorzaakt.

Coeffie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:09

Ik heb een merrie gereden die dat deed om haar stress te uiten... nu was zij ook extreem gevoelig en onzeker. Ik weet natuurlijk niet hoe dat met jou paard is, maar misschien is het iets waar je aan kan denken...

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:17

Allereerst raad ik je aan naar de DA te gaan. Overigens moet je toch eens kijken of je paard het ook doet als je aan het halster longeert. Die van mij bleek dat ook te doen en bleek oorontsteking te hebben.

Daarnaast verwijs ik je naar het centrale topic hierover.
viewtopic.php?f=3&t=427906&hilit=

fjordenfan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:36

Het kan zijn dat hij aan het wisselen is.Dat gebeurd meestal tot zijn 6 jaar. Maar het kan ook zijn dat het tandvlees bijvoorbeeld pijn doet. ik hoop dat je er snel achter komt.